کد خبر: 40224 A

انسان‌های خزنده تا نگاه هنرمند فرانسوی به شرق / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

انسان‌های خزنده تا نگاه هنرمند فرانسوی به شرق / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری آوای هنر، ویستا، طراحان آزاد و دستان 2 سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «آوای نگاه» در گالری آوای هنر، نمایشگاه نقاشی­‌های عرفان شهیاد با عنوان «آن» در گالری ویستا، نمایشگاه نقاشی­‌های داریوش قره­‌زاده با عنوان «زمانی دیگر» در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه آثار ایزابل کورنارو با عنوان «سوسو» در گالری دستان+2 سوژه­‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

رابطه انسان و معماری

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «آوای نگاه» به کیوریتوری محمد مهدی شیروانیان در گالری آوای هنر به نمایش درآمده است. این نمایشگاه مجموعه­‌ای از آثار منتخب 68 عکاس جوان است. هنرمندان حاضر در این رخداد هنری عبارتند از: محسن آشوری، آذین احتشامی، یگانه احمدیان، بهاره امانلو، محمد نصیر باجول‌زاده، مارال توتونچی، سارا حافظی، مریم حسینی، ایده خواجوند، پگاه خزایلی، هانیه ذوالفقاری، محمدرضا رحیم‌زاده، فرزاد زره‌داران، محمد مهدی شیروانیان، مریم شیروانیان، فردین طهماسبی، هادی فاضلی، سارا فتاحی، هدی فراهانی، سحر قادری، حسین قاضی، مهدی کامروا، ایمان محمدی، هانیه مددی‌کیا، زینب میرابیان و سرمه نیکو.

این هنرمندان جوان محصل در رشته معماری هستند بنابراین توجه به معماری و رابطه آن با انسان از سوی آنها دور از ذهن نیست. شیروانیان به عنوان نمایشگاه­‌گردان و مدرس عکاسی دانشگاه هنر در دوره­ آموزشی بلند مدت تلاش داشته تا هنرجویان را به رابطه انسان و معماری از منظر فرهنگ و جامعه­‌شناسی سوق بدهد و انتخاب و گزینش آثار این نمایشگاه نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

نمایشگاه گروهی عکاسی

این آثار با ارائه­‌ای واحد و یکسان شکلی همسان و متفاوتی به یک نمایشگاه گروهی داده است و همین امر موجب می­‌شود که مخاطب با گذشتن از شیوه ارائه، محتوا و سوژه اثر را مورد توجه قرار دهد. در انتخاب این آثار توجه خاصی به مخاطبان نمایشگاه شده است و گزینش آثار وابسته و در گرو نگاه مخاطب صورت پذیرفته است و علاوه بر فنون تکنیکی آثار، فنون زیبایی­‌شناختی این آثار نیز مورد توجه بوده است.

آوای نگاه به منزله سفری اکتشافی می­‌ماند که جوانانی با ذهنی بکر و وسیع به یافتن در سرزمین خویش پرداخته­‌اند و در آن موقعیت­‌هایی بکر و دست­‌نیافتنی را کشف کرده­‌اند.

نمایشگاه گروهی عکس «آوای نگاه» تا 9 مهر در گالری آوای هنر ادامه دارد. گالری آوای هنر در خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، بن­‌بست پناهی، شماره 1 قرار دارد.

 

انسان­‌هایی همچون خزنده‌­هایی در هم تنیده

نمایشگاه آثار نقاشی عرفان شهیاد با عنوان «آن»، در گالری ویستا نماینده در هم تنیده جامعه انسانی امروز است. شهیاد در مجموعه جدیدش به نمایش آثاری در ابعاد بزرگ پرداخته است، این آثار مجموعه­‌ای از وضعیت پیوسته، درهم تنیده و آغشته انسان­‌های اجتماعی شده امروز را نشان می­‌دهد؛ اما در ضمن بیانگر تضادی ایجاد شده در عصر دیجیتال است؛ انسان­‌هایی زیسته در دهکده جهانی و بدون مرز اما فارغ از یکدیگر؛ انسان­‌هایی که دنیای انفرادی مجازی را برای خود انتخاب کرده­‌اند.

هر یک از آثار شهیاد مجموعه­‌ای از پیکره­‌های عریان مندرس و به هم آمیخته موجوداتی انسانی را نشان می­‌دهد که این ترکیب و آمیختگی از این عناصر موجودی میان انسان و حیوان ساخته است. موجوداتی که در کنار هم و بی‌هم هستند و در وضعیتی گاه واژگون و گاه معلق در فضا قرار گرفته­‌اند. پس­‌زمینه­‌های یک دست و بدون ابعاد این آثار بر تعلیق آنها در بی­‌زمانی و بی­‌مکانی می­‌افزاید.

نمایشگاه نقاشی عرفان شهیاد در گالری ویستا

مجموعه «آن»، لحظه­‌ای از حضور انسان را نشان می­‌دهد که منفک از زمان و فاصله در همه جا هست و در هیچ جا نیست، همان وضعیت سردرگمی و معلقی که انسان متفکر امروزی در آن گرفتار آمده است و تبدیل شده است به انسانی تک‌ساحتی بی­‌جا و مکان که هر روز با ابزاری مجازی به هر جایی که اراده کند سفر می­‌کند و در آنجا اقامتی مجازی می­‌یابد.

نمایشگاه آثار عرفان شهیاد با عنوان «آن» تا 9 مهر در گالری ویستا ادامه دارد. گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدم، شماره 11 قرار دارد.

 

سفر در زمان

داریوش قره‌­زاده در مجموعه جدیدی از نقاشی­‌هایش با عنوان «زمانی دیگر» در گالری طراحان آزاد، به ارائه و نمایش آثاری در ابعاد بزرگ و سرشار از عناصر ویژه و ترکیب­‌یافته پرداخته است.

قره­‌زاده در این مجموعه به زمانی در هم و پس و پیش اشاره دارد. در حقیقت هنرمند سفری در زمان انجام می­‌دهد همچون فیلمی که داستان زندگی را با عقب و جلو بردن در زمان ترکیب می­‌کند. هنرمند در این آثار با سرعت زیاد به یادآوری لحظه­‌هایی در گذشته می­‌پردازد و با شتاب در زمان زندگی می­‌کند. او در این آثار در هر تابلو زمانی را همراه با رخدادی در گذشته به تصویر می­‌کشد و آن را با نشانه­‌هایی در اکنون ترکیب می­‌کند. در این آثار مخاطب نباید انتظار یافتن ابژه­‌ای خاص و مشخص را داشته باشد بلکه بهتر است با هنرمند همراه شود و در این سفر در دنیای موازی به حرکت دربیاید و تصاویری به جا مانده در ذهنش را بار دیگر یادآوری و تداعی کند.

نمایشگاه نقاشی داریوش قره‌زاد در گالری طراحان آزاد

داریوش قره­‌زاده در این آثار علاوه بر خطوطی که با جسارت در رفت و آمدش به گذشته و حال بر روی اثر به جا گذاشته است، حروف و اعدادی را به فارسی و لاتین بر روی اثر قرار داده است اما از ترکیب و کنار هم گذاشتن این حروف قرار نیست به نشانه، کلمه و یا رمزی در زمان برسیم؛ این نشانه­‌ها همان کلمات و اعداد نامعلومی است که در لحظه­‌هایی از زندگی به سراغ ما می­‌آید، آثار نامعلومی از گذر زمان در لحظه.

در این مجموعه علاوه بر آثار بزرگ اندازه، قره­‌زاد آثاری در ابعاد کوچک نیز ارائه داده است. این آثار نیز نشان­‌دهنده گذر در زمان است و اغلب پرتره­‌هایی در گذر زمان هستند که بیشتر طراحی­‌های هنرمند را نمایندگی می­‌کنند که تاش­‌های رنگی و علامت­‌ها و نشانه­‌های نامعلوم و نامفهوم نیز بر این آثار تکرار شده است.

آثار قره­‌زاد به مخاطب فرصتی را می­‌دهد تا ساعت­‌ها در مقابل اثر بایستد و به دنبال اتفاقاتی در اثر مدام مشغول به کشف ناشناخته­‌ها باشد و عناصر متعدد و پراکنده این موقعیت را ایجاد می­‌کند که نقاطی نامکشوف در اثر برای مخاطب باقی بماند.

نمایشگاه آثار داریوش قره­‌زاد با عنوان «زمانی دیگر» تا 9 مهر در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

 

سوسو زدن نشانه‌­های شرقی

شرق و شرق­‌شناسی همیشه برای هنرمندان و اندیشمندان غربی مورد نظر و توجه بوده است. آنها شرق را آنطور مورد مطالعه و شناخت قرار می­‌دهند که از آن انتظار دارند و کمتر شرق و هنر شرق را با واقعیتی که وجود دارد ارزیابی و مشاهده می­‌کنند.

گالری دستان این روزها میزبان یک هنرمند معاصر فرانسوی است که از قضا در زمینه تاریخ هنر و به ویژه تاریخ هنر قرن شانزدهم مطالعات و تحصیلات خود را انجام داده است. ایزابل کورنارو دانش­‌آموخته مدرسه لوور پاریس در رشته تاریخ هنر در این نمایشگاه با عنوان «سوسو» به نمایشی از آثار ویدئویی و نقاشی­‌های خود پرداخته است.

نمایشگاه آثار ایزابل کورنارو با عنوان «سوسو» در گالری دستان+2

در این نمایشگاه هفت اثر در قالب ویدئوآرت و پانزده اثر در قالب نقاشی و کولاژ ارائه شده است. هنرمند فرانسوی در آثارش به نمایش نشانه­‌هایی از فرهنگ و هنر شرق پرداخته است. آثار کورونارو از سال 2010 تا به امروز ساخته شده­‌اند و او در این آثار با نمایش نمادها و نشانه­‌هایی از شرق با کمک گرفتن از ماده­‌هایی همچون پارچه، انار، سکّه و غیره و نشانه­‌هایی متضمن معنای تاریخی و احساسی می­‌رود. این فیلم­‌ها ویژگی­‌های بصری و لمسیِ سطوح مختلف را به کار می­‌بندند و آنها را جذاب و نفرت­‌انگیز نشان می­‌دهند و این تضاد تصویری و احساسی را می­‌توان در آثار ایزابل کورنارو به خوبی دریافت.

ایزابل در بخش دیگر مجموعه آثارش به نمایش سطوحی ساده و یا کولاژ شده از بافت­‌ها و رنگ­‌های مختلف می­‌پردازد و این آثار در ابعاد کوچک ارائه شده‌­اند.

آنچه که در آثار ایزابل کورنارو مورد توجه است، سادگی و یکدستی آثار است، او تلاش کرده با اشیایی ساده، دم دستی، همچون پارچه، بافت و تکسچر به نمایشی از نشانه­‌های فرهنگ و هنر شرق بپردازد.

نمایشگاه آثار ایزابل کورنارو با عنوان «سوسو» تا 12 مهر در گالری دستان+2 ادامه دارد. گالری دستان+2 در خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 قرار دارد.

 

 

 

گالری ویستا داریوش قره زاد گالری طراحان آزاد گالری دستان عرفان شهیاد گالری آوای هنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین