ببینید: زنانی که برای عبور از خطوط قرمز می‌جنگند

نمایشگاه نقاشی محمدرضا میرزایی با نام "خطوط منقطع - خطوط ممتد" تا 2 آبان در گالری طراحان آزاد برپاست.

ایران آرت: سارا ساسانی: نمایشگاه «خطوط منقطع-خطوط ممتد»، حکایت داستان زنانی است که به دلایل مختلف در محدودیت به سر می­‌برند. نمایشگاه جدید محمدرضا میرزایی در گالری طراحان آزاد، داستان زنان جامعه را روایت می­‌کند که اغلب در محدوده خطوط قرمز ممتد به سر می­‌برند و تلاش می­‌کنند تا خود را از این حدود رها کنند و تأثیر این خطوط را کم­رنگ کنند و نتیجتاً آنها را تبدیل به خطوطی منقطع کنند.

میرزایی برای روایت داستان محدودیت زنان به سراغ ورزش رفته است و این حوزه را سوژه کار خود قرار داده است؛ او در آثارش که اندازه­‌هایی متفاوت دارند زنان را در عرصه­‌های مختلف ورزشی و در موقعیت­‌های مختلف به تصویر کشیده است. آن­چه که در این آثار مورد توجه است تأکید هنرمند بر تکنیکی خاص است؛ او از خطوطی منقطع برای طراحی اثر و رنگ­‌آمیزی آن استفاده کرده است؛ تمام این ابژه­‌ها در خطوطی منقطع در حال فعالیت و عمل هستند. به کارگیری این نوع خط نشان از تلاش زنان برای شکستن انحصار ورزش و محدودیت­‌های‌شان در این عرصه دارند. این خطوط غیر مؤکد و سست نشان از نوعی رهایی از عرصه تنگ و محدود زنان در جامعه دارد، زنانی که در این سال­‌ها برای دست یافتن به اهداف‌شان دست به پیش‌روی آرام زده­‌اند و در جامعه بدون اعمال قهرآمیز دست به تحول، تغییر و دگرگونی زده­‌اند.

از سویی محمدرضا میرزایی با به کار بستن رنگ­‌های کم کنتراست و بی‌رمق، تأثیر و گفتمان حاکم بر جامعه را نشان داده است، گفتمانی که سعی در حذف و یا کم­رنگ نشان دادن نیمی از مردمان جامعه را دارد. این آثار با رویکردی اجتماعی و نگاهی انتقادی به وضعیت زنان جامعه اما امیدی را در دل شهروندان جامعه می­‌پروراند که این خطوط منقطع که روزی ممتد بوده­‌اند سرانجام محو می­‌شوند و از میان برداشته می­‌شوند.

نمایشگاه آثار محمدرضا میرزایی با عنوان «خطوط منقطع-خطوط ممتد» تا 2 آبان در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

کد خبر: 41343
لینک کوتاه: https://www.iranart.news/fa/tiny/news-41343
گالری طراحان آزاد محمدرضا میرزایی
سایر گزارش های تصویری