کد خبر: 41349 A

10 هنرمند در مرحله پایانی سومین جایزه هنر معاصر ویستا / پیشتازی اینستالیشن برای جایزه 30 میلیونی

10 هنرمند در مرحله پایانی سومین جایزه هنر معاصر ویستا / پیشتازی اینستالیشن برای جایزه 30 میلیونی

سومین جایزۀ هنر معاصر ویستا، همچون سال‌های پیشین، با هدف شناخت و معرفیِ ایده‌های برتر در عرصۀ هنرهای تجسمی، در آخرین مراحل برگزاری سومین دورۀ پیاپی خود قرار دارد.

ایران آرت: در تازه‌ترین خبر 10 هنرمند راه یافته به مرحله نهایی این جایزه 30 میلیون تومانی و نیز هیات داوری معرفی شدند.

باور به اهمیت فرایند تولید اثر هنری و پرداخت ایده و اندیشۀ ناب و خلاقانه که منجر به خلق آثار هنریِ اصیل و ارزشمند، و درعین‌حال، معاصر و موافق با رویکردها و گرایش‌های هنر جهان گردد، بنیان این جایزۀ نقدی و حمایت فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

برگزاری نمایشگاهی از ده طرح برگزیدۀ برتر، و به دنبال آن، فراهم کردن امکان اجرا و تحقق ایدۀ برگزیدۀ نخست در فضای گالری ویستا، که در ادامۀ داوری و قضاوت توسط داوران میان شمار بسیاری طرح و ایدۀ ارسالی صورت می‌بندد، بر این مهم گواهی می‌دهد که بانیان این جایزه جایگاه و اهمیت بی‌بدیل فرایند ایده پردازی و سازوکار تولید اندیشۀ منجر به کنش خلاقانه در قالب اثر هنریِ معاصر را ارج می‌نهند، و رشد و ارتقای این رکن اساسی در کمک به ادامۀ حیات و شکوفاییِ هنر این سرزمین را آرزو دارند.

جایزۀ هنر معاصر ویستا امیدوار است که همچون گذشته در تحقق سه هدف اساسیِ خود، یعنی 1) شناسایی و معرفی طرح‌های برتر و نوآورانه در هنر معاصر ایران، 2) اهمیت بخشیدن به نگارش طرح و ایدۀ هنری و پروپوزال و بیانیۀ هنرمند و فرایند تولید اثر و برنامه‌ریزی اجرایی و برآورد بودجه، و 3) تولید محتوا و انعکاس رسانه‌ای طرح‌های برتر به‌منظور پربار کردن گنجینۀ محتوایی و غنای فرهنگی، موفق عمل کرده باشد.

به‌این‌ترتیب، در سومین دوره از جایزۀ هنر معاصر ویستا، هیأت انتخاب مرکب از نازگل انصاری نیا، رزیتا شرف جهان، پریسا پهلوان،حمید سوری، بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان، با در نظر گرفتن معیارها و ارزش¬هایی همچون معاصر بودن، پشتوانۀ نظری، امکان اجرا، و وجود پتانسیل‌های فرهنگی، ایده‌های ارسالی در قالب طرح‌های پیشنهادی را مورد بررسی و داوری قرار دادند.

موضوع این دوره از مسابقه آزاد اعلام شده بود، و شرکت‌کنندگان می‌توانستند طرح‌های پیشنهادیِ خود را فارغ از هر محدودیتی در انتخاب رسانۀ اجرایی با هر موضوعی برای شرکت در مسابقه به گالری ویستا ارسال کنند.

در سومین دوره، به دنبال فراخوانِ منتشر شده، مجموعأ 187 طرح پیشنهادی به دست هیأت انتخاب رسید، که پس از چندین جلسه مطالعه و بررسیِ دقیقِ کارشناسانه و گفتگو در باب آنها، 19طرح از میان آنها انتخاب، و از هنرمندانِ شرکت‌کننده دعوت شد به‌طور جداگانه در حضور داوران از طرح‌های خود دفاع کرده و ایدۀ پیشنهادی‌شان را توجیه کنند.

حاصل این مصاحبه‌ها و جلسات دیدار و گفتگو، انتخاب 9 طرح از سوی 10 هنرمند برای راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی و شرکت در نمایشگاه ایده‌های برگزیدۀ برتر در زمستان 1398 در گالری ویستا است، تا برگزیدۀ نهایی از میان آنها اعلام شود.

اسامی این منتخبین عبارت است از: اولدوز نبی زاده، ایمان جسمی، آیسا رشیدی، حمیدرضا آزاد، ساناهین بابا جانیانس، سمیرا رحبانی، شانا عبدالهیان و احسان علیزاده، کلثوم صالحی، و هوفر حقیقی.

لازم به ذکر است که هرچند از طرح‌های پیشنهادی در تمام رشته‌ها و رسانه‌های هنریِ معاصر همچون نقاشی، عکاسی، حجم و مجسمه، ویدیو آرت، چیدمان، و ... در جایزۀ هنر ویستا استقبال شده و امکان راه یافتن به داوری را پیدا می‌کنند، به لحاظ آماری بیشترین طرح‌ها در رشته و رسانۀ چیدمان (اینستالیشن) ارائه شده است.

 

پریسا پهلوان جایزه ویستا بهنام کامرانی رزیتا شرف جهان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین