کد خبر: 42249 A

غیبت مشکوک گران‌ترین نقاشی جهان در موزه لوور ابوظبی

غیبت مشکوک گران‌ترین نقاشی جهان در موزه لوور ابوظبی

اثر معروف "سالواتور موندی" از زمان فروخته شدن در حراجی کریستیز به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار رویت نشده است.

ایران آرت: موزه لوور ابوظبی در حالی دومین سالگرد گشودن درهایش به‌روی بازدیدکنندگان را جشن گرفت، که جای تابلوی "سالواتور موندی" گرانبهاترین نقاشی جهان، در آن خالی بود؛ سرنوشت این اثر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قرار بود موزه لوور ابوظبی این اثر ارزشمند از لئوناردو داوینچی را سپتامبر ۲۰۱۸ به نمایش گذارد؛ اما در اقدامی شگفتی آور، امارات متحده عربی نمایش آن را به تعویق انداخت.

این اثر معروف از زمان فروخته شدن در حراجی کریستیز به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷، رویت نشده و گمانه زنی هایی در مورد اصل بودن تابلو و خریدار آن مطرح بوده است.

به گزارش ایرنا، "مانوئل رباطی" (Manuel Rabate) رئیس موزه لوور ابوظبی در پاسخ به احتمال نمایش این تابلو در سال آتی، با اشاره به مقام های اماراتی، به خبرگزاری فرانسه گفت که این، مساله ای برای شهر ابوظبی است. وزارت فرهنگ و گردشگری امارات نیز از اظهارنظر در مورد نمایش این تابلو خودداری کرد.

سالواتور موندی اثری است که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش آن را داد. در این تابلو، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور کرده است و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد، با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می‌کند.

 این تابلو، جدیدتری اثر منتسب به داوینچی و در سیطره یک مجموعه دار خصوصی است.

موزه لوور ابوظبی دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که وزارت فرهنگ امارات این اثر را در اختیار دارد.

اولین بار روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که تابلو به "بدر بن عبدالله" شاهزاده سعودی و نماینده "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان فروخته شده است. ریاض هرگز این گزارش را تائید یا تکذیب نکرد.

سرویس اصلی اطلاع رسانی بازار هنر موسوم به "آرت پرایس" اعلام کرد که شیوخ دانشگاه الازهر مصر به بن سلمان گفته اند تابلو به دلایل مذهبی نباید به نمایش عموم درآید.

موزه لوور پاریس نیز موفق نشد سالواتور موندی را در نمایشگاه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) به همراه آثار دیگر به نمایش درآورد.

از سویی، برخی کارشناسان آثار لئوناردو در مورد اینکه تابلو اثر دست داوینچی بوده است، ابراز تردید کرده اند. "فرانک زولنر" (Frank Zöllner) از متخصصان آثار داوینچی معتقد است که این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس این اثر را خلق نکرده است. "کارمن بامباخ" (Carmen Bambach) مسئول نقاشی های موزه هنر متروپولیتن نیویورک نیز این اثر را به "بولترافیو" (Boltraffio) شاگرد داوینچی نسبت می دهد. حل این اسرار تقریبا دشوار است، زیرا تابلو عملا ناپدید شده است.

مفقود شدن تابلو، گمانه زنی هایی چون تبانی بین "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا و ولیعهد عربستان را رقم زد. زمانی گفته شد که بن سلمان خریدار اصلی این تابلو است و بعدها مشخص شد که تابلو از کشتی خصوصی وی سردرآورده است.

موزه لوور ابوظبی با حدود ۶۰۰ اثر هنری از جمله آثاری از بین النهرین گشایش یافت. به موجب توافقی بین فرانسه و امارات، پاریس در ازای دریافت یک میلیارد یورو (۱.۱۶ میلیارد دلار) از امارات، به قرض دادن آثاری هنری به این کشور عربی و سازمان‌دهی برگزاری نمایشگاه هایی در آن متعهد شد.

اولین اثر وام داده شده از موزه لوور پاریس به ابوظبی، شامل تابلوی دیگری از داوینچی معروف به "لا بل فرونییِر" (La Belle Ferronniere) بود.

لوور ابوظبی روز دوشنبه میزبان مراسم نامگذاری خیابانی به نام "ژاک شیراک" رئیس جمهوری فقید فرانسه و گرامیداشت یاد وی به دلیل ایفای نقش در مناسبات فرانسه و امارات بود.

"کلود شیراک" دختر ژاک شیراک در مراسم نامگذاری این خیابان که به موزه لوور ابوظبی منتهی می شود، حضور داشت.

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد و در سن ۶۷ سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین است.

 

داوینچی موزه لوور لئوناردو داوینچی موزه لوور ابوظبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین