کد خبر: 42487 A

جنجال بر سر فروش مجسمه بنکسی در حراجی ساتبیز

جنجال بر سر فروش مجسمه بنکسی در حراجی ساتبیز

این مجسمه به نام مرد نوشاننده، برگرفته از مجسمه‌ای به نام متفکر از آگوست رودن است که مردی را غرق در افکار خود و دست بر چانه نشان می‌دهد.

ایران آرت: یک هنرمند انگلیسی مدعی شده مجسمه‌ای ساخته بنکسی که قرار است طی هفته جاری در حراج هنری ساتبیز به فروش برسد، از این هنرمند دزدیده شده و فروش آن غیرقانونی است؛ در حالیکه ساتبیز اعلام کرده فروشنده مدرک رسمی از نمایندگان بنکسی دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین اعلام کرد: این مجسمه به نام مرد نوشاننده، برگرفته از مجسمه‌ای به نام متفکر از آگوست رودن، مجسمه‌ساز فرانسوی اواخر قرن نوزدهم، است که مردی را غرق در افکار خود و دست بر چانه  نشان می دهد. مجسمه ساخت بنکسی نیز حالت مشابهی دارد؛ اما به نظر می رسد مرد از روی مستی در خود فرورفته و یک علامت مخروط راهنمایی و رانندگی روی سر او قرار دارد. این مجسمه در سال ۲۰۰۴ در گوشه ای از میدان شفتسبری/ Shaftesbury در مرکز لندن رها و تقریبا مانند همه ‌آثار عمومی بنکسی بدون اجازه از او قرار داده شده بود.

اندی لینک/ Andy Link، با نام هنری ارت کییدا/Art Kieda، مجسمه را از روی پایه آن دزدید، یافته خود را در مرکز پلیس ثبت کرد و برای دریافت غرامت با بنکسی ارتباط گرفت اما با این جواب روبرو شد که دو پوند برای سوزاندن مجمسه به او داده خواهد شد. لینک هم مجسمه را در باغ خود نگه داشت.

سه سال بعد این مجسمه با طول ۶ فوت (معادل ۱۸۲ سانتیمتر) با وزنی زیاد، از باغ خانه لینک دزدیده شد در حالیکه خود او در سفر بود، وی برای گزارش دزدی به پلیس مراجعه کرد. با اینکه بعدها خبری از این مجمسه نبود، نام آن در فهرست آثار هنری حراجی امروز سوتبیز به قیمت ۷۵۰ هزار تا ۱ میلیون پوند آمد؛ گران‌قیمت‌ترین اثر به حراج گذاشته‌شده در حراج امروز.

سوتبیز اعلام کرده با مشورت پلیس کلانشهر لندن و اداره آثار هنری مفقودی ثبتی، مطمئن شده فروشنده حق قانونی برای قرار دادن مجسمه در فهرست موارد حراجی امروز را دارد. در یادداشتی رسمی از سوی این خانه حراجی آمده است: این اثر هنری توسط بنکسی یا نمایندگان قانونی اش از لینک در عملیاتی ماجراجویانه پس گرفته شده که در نتیجه آن تنها مخروط راهنمایی‌و رانندگی روی سر مجمسه در اختیار لینک مانده است.

آثار هنری مربوط به بنکسی تنها در صورتی به عنوان اثر اصلی دست‌ساخته وی به فروش می رسند که یک سند از اصالت از شرکت حقوقی و قانونی پست کنترل/pestcontrol همراه آنها باشد. نمایندگان بنکسی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده اند. در این میان لینک هم گفته این مجسمه در خیابان رها شده بوده، یافتن آن را به اطلاع پلیس رسانده و در آن زمان بنکسی خواستار بازگشت آن نشده بود و حق مالکیت او بر مجمسه باید شناخته شود.

وی گفته است نمی دانم سوزبی چطور می تواند این مجسمه را بفروشد در حالیکه من سند درستی از مالکیت آن دارد، وکلای مختلفی در این زمینه مشورت کرده ام و حدود ۱۸ هزار پوند و بیشتر از آن برای قبول پرونده می خواهند، به نظرم پلیس باید دخالت کند.

اما پلیس کلانشهر لندن اعلام کرده: ما در این مورد، پرونده تحقیق و تفحص جرم تشکیل نداده ایم.

بنکسی نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است. آثار هنری وی با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها و پل‌های به تصویر درآمده است. وی هنرمندی است که اغلب به محنت مهاجران و آوارگان در آثارش می پردازد و در سال ۲۰۱۵ پرتره استیو جابز رئیس فقید شرکت اپل را بر دیوار یک اردوگاه پناهجویان در شهر کاله فرانسه به تصویر کشید.

آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها نقش بست و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در همه بریتانیا نمایان شد؛ تا جایی که بی درنگ قابل شناسایی بود. ردی از آثار بنکسی علاوه بر انگلیس در ژاپن برجا مانده است. وی در سال ۲۰۱۴ جایزه شخصیت سال آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال موسوم به «وبی» را از آن خود کرد.

 

نقاشی بنکسی هنرمند نقاش خیابانی اندی لینک ارت کییدا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین