کد خبر: 42807 A

دزدی مجسمه‌های تهران پایان یافت / راهکار شورای شهر برای حفاظت از مجسمه‌ها و حمایت از هنرمندان

 دزدی مجسمه‌های تهران پایان یافت / راهکار شورای شهر برای حفاظت از مجسمه‌ها و حمایت از هنرمندان

در اختتامیه نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران دو عضو شورای اسلامی شهر تهران از راهکارهایی درباره حفاظت از مجسمه‌های تهران و حمایت از هنرمندان گفتند.

ایران آرت: آیین اختتامیه نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، شب گذشته ۴ آذرماه در باغ کتاب تهران با حضور مجید فراهانی، افشین حبیب‌زاده و محمدجواد حق شناس از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، ماریو آنتونیو بارکرو سفیر کشور نیکاراگوئه، ویکتور واروانف کاردار کشور بلغارستان و جمعی از هنرمندان، مدیران شهر و علاقمندان به هنر در باغ کتاب تهران برگزار شد.

 پتانسیل اراضی عباس آباد باید با کمک هنرمندان به دنیا معرفی شود

در ابتدای این مراسم سید محمد حسین حجازی با بیان اینکه با حمایت اعضای شورای شهر و همکاران در مدیریت شهری تلاش داریم تا رویدادهای بسیار مهم و ارزشمند را در شهر تهران اجرایی کنیم، گفت: این برنامه‌های ارزشمند و در شأن شهروندان تهرانی می‌تواند تداعی فرآیندها و رویدادهای بزرگ برای شهر تهران باشد.

وی با اشاره به عضویت اراضی عباس آباد به سازمان جهانی گردشگری، افزود: این نگاه، فرآیند و وابستگی ما به عرصه‌های جهانی، نشان می‌دهد که کشور ما بستر و فضای مناسبی برای جذب گردشگران دارد.

مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد در ادامه با بیان اینکه مجموعه بسیار بزرگ عباس آباد با مقیاس ۵۶۰ هکتار می‌تواند در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری ارتباط خوبی را با دنیا برقرار کند، تصریح کرد: این مجموعه آمادگی دارد تا قدم بزرگی برای معرفی هنرهای کشور به دنیا بردارد.

حجازی ادامه داد: امیدوارم هنرمندان و فرهیختگان در اقصی نقاط دنیا به ما کمک کنند تا اراضی عباس آباد و پتانسیل آن به دنیا معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران بخشی از هنر کشور است، گفت: هنر یکی از شیوا‌ترین گفتمان‌های فرهنگی است که توانسته خود را به علاقه‌مندان معرفی کند. ما قصد داریم  با حمایت هنرمندان اراضی عباس آباد را با یک منظر فاخرتر به دنیا معرفی کنیم.

حجازی با بیان اینکه در آینده شاهد اجرای برنامه‌های متعددی در این منطقه خواهیم بود، عنوان کرد: ما در میدان مشاهیر منطقه گردشگری عباس آباد، نصب ۶۰ اثر از هنرمندان مجسمه‌ساز را به عهده گرفتیم که تاکنون ۲۰ اثر از آن در این میدان نصب شده و تا پایان سال نصب این آثار ادامه خواهد داشت.

 آثار هنرمندان مجسمه‌ساز در شهر نمایش داده می‌شود

 در ادامه این مراسم  برزین ضرغامی در با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات خوب در حوزه مجسمه‌سازی حاصل زحمات انجمن مجسمه‌سازی ایران است، گفت: انجمن مجسمه‌سازی به عنوان بازوی سازمان زیباسازی باعث شده رویدادهای مختلفی در این سازمان به سرانجام برسد.

وی افزود: همچنین باید از همه کسانی که در برگزاری این رویداد بین‌المللی مشارکت داشته اند قدردانی کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه آقای حناچی شهردار تهران توجه بسیار زیادی به نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران داشته‌اند، تصریح کرد: شهردار تهران از این سمپوزیوم بسیار حمایت کرده و باعث شده این رویداد بین‌المللی به سرانجام برسد. همچنین اعضای شورای شهر نیز حمایت‌های زیادی از ما در برپایی این رویداد هنری داشتند.

ضرغامی با اشاره به تفاوت‌ نهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با دوره‌های گذشته و وقفه یک ساله‌ای که در برگزاری این دوره ایجاد شده است، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که دهمین دوره سمپوزیوم را از همین امروز آغاز کنیم به همین دلیل از همه هنرمندان می خواهم به دنبال طرح و برنامه‌ برای سال آینده باشند.

وی با بیان اینکه در این دوره شاهد حضور دانشجویان مجسمه‌ساز در کنار هنرمندان حرفه‌ای بوده‌ایم، گفت: امیدواریم در دوره‌های بعد شاهد خلق آثار این دانشجویان به عنوان هنرمندان حرفه‌ای باشیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه هر ساله شاهد برگزاری رویداد بهارستان هستیم، بیان کرد: این رویداد در آستانه سال نو و همزمان با ایام نوروز برگزار می‌شود. بخشی از این رویداد توسط هنرمندان به ویژه مجسمه‌سازان شکل می‌گیرد به همین دلیل امیدواریم برای سال جدید نیز شاهد خلق آثار این هنرمندان و کار آنها در سطح شهر با رویداد بهارستان باشیم.

وی با بیان اینکه در مجموعه فرهنگی و هنری اراضی عباس‌آباد و میدان مشاهیر شاهد نصب بخشی از مجسمه‌ها هستیم، گفت: تعداد دیگری از این مجسمه‌ها نیز در دست ساخت است. قرار است آثار هنرمندان مجسمه‌ساز در سایر بخش‌های شهر نیز به نمایش گذاشته شود تا موجب رونق هنر در شهر شود.

باغ جدید مجسمه‌ای در شهر تهران شکل خواهد گرفت

 معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه این مراسم با بیان اینکه باغ جدید مجسمه‌ای در شهر تهران شکل خواهد گرفت، گفت: براساس سیاست‌های سازمان در هر دوره برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، باغ مجسمه‌ای جدید پدید می‌آمد به همین دلیل نیز در این دوره شاهد نصب و جانمایی مجسمه‌ها در محلی جدید خواهیم بود.

 سید مجتبی موسوی با اشاره به روند داوری و انتخاب هنرمندان در این دوره گفت: در این دوره میزبان ۲۵ هنرمند ایرانی و خارجی در دو بخش اصلی و دانشجویی سمپوزیوم بودیم. البته ۱۵ دستیار دانشجو نیز در این رویداد به هنرمندان بخش اصلی کمک می‌کردند.

وی با بیان اینکه در این سمپوزیوم نهم ۴۰ هنرمند به خلق آثار پرداختند، افزود: این هنرمندان از بین ۴۰۰ هنرمند ثبت‌نام کننده انتخاب شدند و در این دوره مانند ادوار گذشته از متریال تخصصی سنگ تراورتن استفاده شد.

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه در این دوره با آثاری که از هنرمندان به جا می‌ماند، باغ جدید مجسمه‌ای در شهر تهران شکل خواهد گرفت، عنوان کرد: براساس سیاست‌های سازمان در هر دوره باغ مجسمه‌ای جدید پدید می‌آمد به همین دلیل نیز در این دوره شاهد نصب و جانمایی مجسمه‌ها در محلی جدید خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این سمپوزیوم حضور هنرمندان دانشجو بود، تصریح کرد: این دانشجویان به بهانه چشم انداز آینده در این سمپوزیوم حضور یافتند تا فرصتی برای کسب تجربه و حرفه‌ای شدن پیدا کنند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: امیدواریم این رویداد در تقویم فرهنگی کشور ثبت شود تا شاهد رخدادهای خوبی در آینده باشیم.

 ایران با هنر به گفت‌و‌گوی صلح آمیز با جهان می‌پردازد

ماریو آنتونیو بارکرو سفیر کشور نیکاراگوئه نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه هنر ایران در جهان گفت: ایران کشوری است که گذشته درخشانی در حوزه هنر دارد. ایران با هنر خود سال‌هاست که با جهان به گفت‌وگوی صلح آمیز پرداخته و برپایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی با حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف نشان داد که ایران همچنان در این راه گام بر می‌دارد.

وی افزود: ایران با سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران قصد دارد با هنر به گفت‌وگوی صلح آمیز با جهان بپردازد و قطعا در این را موفق خواهد بود زیرا هنر زبان زیبایی و دوستی است. امیدوارم این سمپوزیوم سالیان سال ادامه داشته باشد.

دیگر شاهد دزدی مجسمه‌ها نخواهیم بود

مجید فراهانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیر در مراسم اختتامیه نهمین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی شهر تهران با بیان اینکه با برگزاری چنین مراسم‌هایی می‌توانیم از بحران‌های پیش رو گذر کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های برون رفت از بحران‌های شهری و ملی در ارتباط آزاد با دنیا، برگزاری مراسم‌های مختلف با حضور هنرمندان دیگر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه ما این است که چرا تهران مقصد گردشگران خارجی نیست، افزود: ما در عرصه هویت‌سازی برای شهر تهران دهه‌هاست که کم کاری کرده ایم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران ما هویت تاریخی ارزشمند چند صد ساله دارد و هر گوشه و کوچه آن یادآور خاطرات گذشته است، ادامه داد: این شهر ظرفیت‌هایی بسیار زیادی دارد اما ما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی با این ظرفیت‌ها مواجه شویم.

فراهانی تاکید کرد: ما در ایجاد هویت شهری، بصری و نماد سازی برای شهر تهران کوتاهی کرده‌ایم و مدت‌هاست که نشانی از آثار بزرگانی مانند صدیقی‌ها و فخیمی‌ها در میان مجسمه‌سازان خود مشاهده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما و دیگر مسوولان کشور به هنر مجسمه‌سازی کمتر توجه کرده‌اند، تصریح کرد: در میان خبرهای بسیار تلخ کشور می‌توان گفت که خبر برگزاری نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران ما را به آینده بسیار امیدوار کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: امیدوارم با تداوم منظم این سمپوزیوم‌ها و ارزش گذاشتن به برگزاری چنین مراسم‌هایی بتوانیم شاهد جبران عقب‌ماندگی‌های خود در هویت‌سازی شهری و ملی باشیم.

فراهانی ادامه داد: در گذشته اخبار دزدیده شدن مجسمه‌ها در شهر جزو مواردی بود که به مدیران شهری شک وارد کرد اما این اتفاق نشان می‌دهد که مجسمه‌ها به چه اندازه دارای اهمیت هستند. در این خصوص جلساتی در شورای شهر برگزار شده که چگونه می‌توان از دستاوردها و محصولات ارزشمند هنرمندان شهر محافظت کرد.

وی بیان کرد: از میان پیشنهادها قرار شده که سنسورهایی روی مجسمه‌های شهری نصب شود تا با استفاده از این تکنولوژی شاهد دزدیده شدن و به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی و میهنی خود از سطح شهر نباشیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: امیدوارم روزی را شاهد باشیم که گردشگرانی که به ایران می آیند تهران را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهند. باید از این طریق هویت ملی خود را به دنیا معرفی کنیم.

 سراهای محله به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرند

افشین حبیب‌زاده از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم اختتامیه نهمین دوره سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران با بیان اینکه شاهد وقوع یک اتفاق خوب در شورای شهر تهران هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه در ۳۴۵ محله تهران قرار است تصمیمات خوبی در حوزه سراهای محله گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه به زودی این تصمیمات به محلات شهر تهران ابلاغ خواهد شد، افزود: در گذشته برای تامین درآمدهای سرای محه‌ها از این اماکن استفاده انتفاعی می‌شد اما با انتقادهایی که در این خصوص صورت گرفته بود قرار شد که دیگر از سراها استفاده تجاری و انتفاعی نشود.

 عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سراهای محله قرار است به صورت رایگان در اختیار گروهای مختلف مردم برای استفاده‌های مورد نیاز محله قرار گیرند. یکی از ویژگی‌های اصلی هنر این است که از درون متن جامعه جوشیده می‌شود و تا عرش نیز بالا می‌آید.

حبیب‌زاده با بیان اینکه هنر جایگاه بسیار ویژه‌ای در جامعه دارد، تصریح کرد: در کشور نگاه ویژه‌ای نسبت به هنر وجود دارد به همین دلیل بستر خوبی باید فراهم شود که هنر را به درون محلات ببریم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان باید بیشتر با مردم در ارتباط باشند، گفت: برگزاری مراسم‌های مختلف باعث می شود از درون جامعه و گروهای مختلف استعدادیابی شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران با در اختیار قرار گرفتن امکانات سراهای محله به هنرمندان می توان شاهد رشد و توسعه هنر در شهر و تامین نیازهای شهری باشیم.

تهران با هنر مجسمه‌سازی می‌تواند به یک شهر ماندگار تبدیل شود

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: امیدوارم سمپوزیوم مجسمه سازی تهران بتواند در سال‌های آینده جاهای خالی این شهر را با نمادهای درست، دقیق، زیبا و ماندگار پر کند و این شهر را به یک شهر زیبای جهانی تبدیل کند.

حق شناس با بیان اینکه آثار این دوره به عنوان یادگاری برای عموم شهروندان باقی می‌ماند، گفت: باید از هنرمندانی که چنین آثار فاخری برای مردم این کشور خلق کردند، قدردانی کرد.

وی افزود: امیدوارم این سمپوزیوم بتواند در سال‌های آینده جاهای خالی این شهر را با نمادهای درست، دقیق، زیبا و ماندگار پر کند و تهران را به یک شهر زیبای جهانی تبدیل کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: امیدوارم شهر تهران به یک شهر ماندگار برای همه دنیا تبدیل شود.

حق شناس تصریح کرد: می توانیم با ادامه‌دار کردن رویدادهای مجسمه سازی خود را به همه دنیا بهتر معرفی کنیم.

 در خلال این مراسم از هنرمندان حاضر در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که به شکل غیر رقابتی برگزار شد از سوی اعضای شورای شهر، مدیران شهری و هنرمندان تقدیر به عمل آمد.

لائورا کریستیانا مارکوس از آرژانتین، الگا نچای از بلاروس، آریل اشتروکل از اسلوونی، گئورگی مینچف از بلغارستان، جیانگ چو از چین، سنگام ونکهده از هند، لوئیس فرناندو چماسروگوتیز از بولیوی، ویکتور آرتورو گوادلوپه تینئو از پرو، چن شن‌یه از تایوان و الکس لبژوف از فرانسه و هدایت صحرایی، حسین ملایی‌فومنی، محمدمهدی آشوری، رضا قره‌باغی و مهدی سیفی از ایران هنرمندان بخش اصلی نهمین سمپوزیوم تهران بودند که به همراه دستیارانشان  کسری اصغرخانی، مرجان اصلانی، جهانبخش امیربیگی، داود آقازاده، نگین باقری، محسن توکلی، مرتضی جعفری، بابک جوانمرد، نیلوفر دادرس، زهرا دیاریان، محدثه صابر، علی غلامی سفیدان، هستی هاشمی، فاطمه یثربی، فرانک یوسفی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش دانشجویی نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از شیما انجیدنی، نفیسه بهروز، ابراهیم پاپی‌راد، صفورا دادخواه تهرانی، مجتبی دهش، احسان گرمسیری، حمید محمدحسین، سمانه مسیح، محمد مهدی وزیرپور آرانی و سبحان هاشمی‌پور تقدیر به عمل آمد.

نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی از ۱۱ آبان تا ۴ آذرماه در منطقه گردشگری عباس آباد، مجاور بوستان نوروز برگزار شد.

 

 

 

 

 

سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران محمد جواد حق شناس برزین ضرغامی سید محمد حسین حجازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین