کد خبر: 43605 A

روایتی از اساطیر در گالری شیرین/ بوم‌هایی از جنس قاشق

روایتی از اساطیر در گالری شیرین/ بوم‌هایی از جنس قاشق

این بار قاشق‌ها جایگزین بوم‌های نقاشی شده‌اند؛ همان قاشق‌های بزرگی که برای پختن غذا در مراسم‌های بزرگ استفاده می‌شدند، حالا با چهره‌های اساطیری آمیخته و به دیوارهای گالری آویخته شده‌اند.

ایران آرت، "کهن‌ الگوها"، عنوان نمایشگاهی از آثار فروغ ریحانی است که این روزها در گالری شیرین برگزار است. نمایشگاهی که در آن بوم‌ها جای خودشان را به قاشق‌ها داده‌اند تا چهره‌های اساطیری را به نمایش بگذارند. نمایشگاهی که تلاش دارد با تلفیق قاشق‌ها و طرح‌های اساطیری، کهن‌ الگوها را به نمایش بگذارد.     

ریحانی در توضیح نمایشگاه خود می‌گوید: "کهن الگوها الگوهای تکرار شونده‌ای هستند که از دیرباز در افسانه‌ها و اسطوره‌های ملل مختلف به صورت‌های گوناگون جلوه‌گر می‌شوند. کهن الگوها همان‌قدر پرشمار و پر تنوعند که وضعیت‌های بشری."

کهن الگوها

به گزارش ایسنا، این هنرمند که سابقه برگزاری چندین نمایشگاه هنری را در داخل و خارج از کشور در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، اظهار کرد: این نمایشگاه به صورت خیلی اتفاقی از قاشق‌های قدیمی که در مراسم‌های سنتی برای آشپزی استفاده می‌شد، شروع شد. تصمیم گرفتم روی این قاشق‌ها نقاشی کنم و شخصیت‌هایی را بکشم که به نوعی بتوانند اصالت این قاشق‌ها را نمایان کند. 

کهن الگوها

او ادامه می‌دهد: انتخاب کهن‌الگوها بیشتر به این دلیل بود که پرسوناژهای روی قاشق‌ها شبیه اساطیر قدیمی بودند؛ البته این شخصیت‌های اساطیری صرفا ایران باستان را در برنمی‌گیرد، بلکه بسیاری از کشورهای اروپا و مصر را نیز شامل می‌شود. ارتباط این اساطیر با کهن الگوها نیز به نظریه یونگ برمی‌گردد که می‌گوید "این کهن‌الگوها در ناخودآگاه جمعی ما حضور دارند و مدام به اشکال گوناگون در زندگی ما تکرار می‌شوند". در واقع شناخت این کهن‌الگوها و اساطیر راهی به اعماق وجود ما می‌گشاید و به شناخت درون ما کمک کند.

کهن الگوها

کهن الگوها

 

گالری شیرین کهن الگوها فروغ ریحانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین