کد خبر: 43954 A

خروج نقاشی ۸ میلیون پوندی ممنوع شد/ انتظار برای یک خریدار بریتانیایی

خروج نقاشی ۸ میلیون پوندی ممنوع شد/ انتظار برای یک خریدار بریتانیایی

تصمیم ممنوعیت خروج موقتی این اثر هنری تا بیست و دوم مارس سال ۲۰۲۰ پابرجا خواهد بود

ایران آرت: مقامات بریتانیا خروج یکی از تابلوهای نقاشی "‌توماس گینزبرا" هنرمند مشهور انگلیسی را به امید این که یک موزه یا موسسه بریتانیایی بتواند بودجه لازم برای خریداری آن را فراهم کند، به طور موقت ممنوع اعلام کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، این تابلو نقاشی رنگ‌روغن که در سال ۱۷۷۳ توسط "‌توماس گینزبرا" خلق شده است ماه جولای در حراجی ساتبیز توسط یک مجموعه‌دار خصوصی به قیمت  ۸ میلیون پوند فروخته شد.

درخواست صاحب جدید این اثر هنری برای خارج کردنش از بریتانیا، مخالفت وزیر هنر را به دنبال داشته است.

وزیر هنر بریتانیا بیان کرد :"گینزبرا یکی از بزرگ‌ترین نقاشان بریتانیایی منظره است و آثار او پس از گذشت ۲۵۰ سال هنوز موجب حیرت مخاطبان می‌شوند. این تابلو نقاشی یک نمونه بارز از آثار باشکوه این هنرمند است و من امیدوارم یک خریدار بریتانیایی برای این تابلو نقاشی پیدا شودتا بتوانیم یک خانه جدید برای این اثر هنری در مجموعه ملی خودمان پیدا کنیم."

پس از آنکه کمیته نظارتی خروج آثار هنری و فرهنگی بریتاینا تشخیص داد این تابلو نقاشی یکی از برترین آثار "گینزبرا" است، ممنوعیت موقت خروج این اثر هنری به تصویب رسید.

این تابلو نقاشی گروهی را نشان می‌دهد که سوار بر اسب از حومه شهرعبور می‌کنند.

"کریستفر بیکر" که یک کارشناس هنری است، ‌ بیان کرد :" "توماس گیزنبرا"  معمولا به عنوان یک نقاش چیره‌دست پرتره شناخته می‌شود. با این حال او تابلوهای نقاشی بسیاری از منظره‌های روستایی خلق کرده است که تابلو نقاشی "خرید در صبحگاه" از جمله نمونه‌های خوب او در این ژانر محسوب می‌شود."

تصمیم ممنوعیت خروج موقتی این اثر هنری تا بیست و دوم مارس سال ۲۰۲۰ پابرجا خواهد بود، اما در صورت وجود تلاش‌های جدی برای حفظ این تابلو نقاشی ممکن است این ممنوعیت تا بیست و دوم سپتامبر نیز ادامه داشته باشد.

"گینزبرا" که در سال ۱۷۲۷ در  "سوفالک" ‌به دنیا آمد، یکی از پایه‌گذاران آکادمی سلطنتی بود و بعدها به هنرمند محبوب "جرج سوم" تبدیل شد.

این نخستین باری نیست که مقامات بریتانیا از خروج یک تابلو نقاشی خودداری می‌کنند. دولت این کشور در سال ۲۰۱۸، از خروج تابلو نقاشی "پُل‌های والتون" که به قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند در یک حراجی به فروش رسیده بود، ممانعت به عمل آورد.

چندی پیش نیز دولت بریتانیا،  خروج تابلو نقاشی ۱۰ میلیون پوندی "ویلیام ترنر" از کشور را به طور موقت ممنوع اعلام کرد.

 

نقاشی هنرهای تجسمی اثر هنری توماس گینزبرا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین