کد خبر: 45373 A

جای خالی کریستیز و حال مبهم حراج‌های هنری خاورمیانه

جای خالی کریستیز و حال مبهم حراج‌های هنری خاورمیانه

اوضاع خاورمیانه، حراجی‌های هنری را با سردرگمی روبرو کرده است؛ تا جایی که حراجی کریستیز برنامه سالانه برگزاری حراجی در دوبی برای ماه مارس (اسفند) را لغو کرده است.

ایران آرت، کریستیز که اولین حراجی اش در دوبی را  در سال ۲۰۰۶ برگزار کرد، خبر داد تصمیم لغو حراجی دوبی به واسطه کمبود آثار هنری باکیفیت در خاورمیانه برای فروش است.

کارولین لوکا (Caroline Louca) مدیرعامل جدید کریستیر در خاورمیانه نیز گفت: باید پاسخگوی نیازهای جدید مجموعه‌داران خاورمیانه‌ای باشیم که مشتاق دستیابی به آثار باکیفیت هستند که با راهبردهای مجموعه هایشان تطابق داشته باشد. وی افزود: مجموعه داران در انتخاب و خریدشان، خردمندانه عمل می کنند. اکثریت آثار هنری مدرن خاورمیانه طی ۱۰ سال گذشته فروخته شده و هنوز به بازار برنگشته اند.

با وجود این، برخی دلالان می گویند موجود بودن آثار هنری برای برگزاری حراجی ها در خاورمیانه از اهمیت کمتری برخوردار است و مساله مهمتر، ابهام در بازار است.

به گزارش ایرنا، لوکا نیز با اشاره به شرایط دشوار در دریافت پول از لبنان گفت: اگر یک مجموعه  دار فقط یک حساب بانکی در لبنان داشته باشد، عملا قادر به تراکنش پول به خارج از این کشور نیست. اما این مساله، منعکس کننده این امر نیست که آیا آنها میلی به خرید دارند یا نه.

با وجود این، سایرین در حراجی ها می گویند از بابت بی ثباتی در منطقه خاورمیانه، نگران نیستند.

مای الدیب (Mai Eldib) یکی از روسای حراجی ساتبیز در خاورمیانه گفت: مجموعه دارانی که در کارشان جدی هستند، از ذوق تشخیصی بالایی برخوردارند و صرف نظر از اوضاع سیاسی، زمانی خرید می کنند که آثاری با کیفیت عرضه در موزه ها، به فروش گذاشته شود.

در این میان، دلالان می گویند انعطاف پذیری امری ضروری است؛ به ویژه از آن جهت که وضعیت بازار از منطقه ای به منطقه دیگر متغیر است.

با این همه، حراجی کریستیز می گوید هنوز قصد برگزاری حراجی هنر دوبی در مارس ۲۰۲۱ را دارد و حراجی سالانه ساعت های خود در این شهر را طبق برنامه ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ (۲۳ فروردین ۹۹) برگزار می کند.

خاورمیانه حراجی کریستیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین