کد خبر: 46199 A

رونمایی از ۱۲ پرده نگارین نابغه نقاشی جهان/ عکس

رونمایی از ۱۲ پرده نگارین نابغه نقاشی جهان/ عکس

«رافائل» این پرده‌های نگارین را به سفارش پاپ آن دوره و برای به تصویر کشیدن زندگی «سنت پیتر» و «‌سنت پائول» نقاشی کرد.

ایران آرت: به مناسبت گرامیداشت پانصدمین سالروز درگذشت "‌رافائل"، شاهکارهای این هنرمند چیره‌دست در کنار فرسکوهای "میکل آنژ" در موزه‌های "واتیکان" به نمایش گذاشته می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، برای نخستین‌بار در قرن‌های اخیر هر ۱۲ پرده نگارین "رافائل" در راستای گرامیداشت پانصدمین سالروز درگذشت این نقاش بر روی دیوارهای کلیسای "سیستین" آویخته می‌شوند.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه کم‌سابقه این امکان را خواهند داشت تا پرده‌های نگارین "رافائل" را بدون هیچ‌گونه حفاظ و در کنار فرسکوی‌های دیواری برخی از بزرگترین نقاشان ایتالیایی قرن پانزدهم میلادی همچون "ساندرو بوتیچلی"، "پیترو پروجینو"، "دومنیکو گرلاندایو" و "لوکا سینیورلی" و نقاشی‌های خیره‌کننده سقف این کلیسا که توسط "میکل آنژ" خلق شده است، مشاهده کنند.

"رافائل" این پرده‌های نگارین را به سفارش پاپ آن دوره و برای به تصویر کشیدن زندگی "سنت پیتر" و "‌سنت پائول" نقاشی کرد. این آثار هنری در ۲۶ دسامبر سال ۱۵۱۹ در کلیسای "سیستین" و با حضور "رافائل" به نمایش گذاشته شدند. به احتمال زیاد این آخرین مرتبه‌ای بوده که "‌رافائل" پرده‌های نگارین را دیده است؛ چراکه او چهار ماه بعد و در سن ۳۷ سالگی درگذشت.


1
یکی از پرده‌های نگارین "رافائل"


2
یکی از پرده‌های نگارین "رافائل" 

تمامی این ۱۲ پرده نگارین که از جنس ابریشم، پشم و رشته‌های طلایی و نقره‌ای است طی ۱۰ سال اخیر با مشقت توسط کارشناسان موزه "‌واتیکان" مرمت شده است.

به گفته مدیر برگزاری این نمایشگاه، آخرین مرتبه‌ای که تمامی این پرده‌های نگارین در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته شدند به اواخر دهه ۲۰ سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد.

نمایشگاه‌های پیشین این پرده‌های نگارین "رافائل" با مدت زمان محدود چندساعته و با حضور ۱۰ اثر برگزار شد.

این نمایشگاه تا بیست و سوم فوریه ادامه خواهد داشت.

"رافائل سانتسیو" که بیشتر با نام کوچک خود شناخته می‌شود،‌ در "رم" جایی که آخرین سال‌های عمرش را گذراند، درگذشت. در آن زمان "رافائل" بیشتر زمانش را صرف خلق آثار هنری به سفارش پاپ‌ آن دوره می‌کرد که در نتیجه چندین تالار نقاشی شده در واتیکان در کارنامه وی ثبت شد.

بخشی از شهرت "رافائل" به خلق پرتره‌های چشم‌نواز و ظریف باز می‌گردد و همین امر سبب شد نام او در رده هنرمندان بزرگی همچون "لئوناردو داونیچی" و "میکل آنژ" قرار بگیرد.

برخلاف دیگر رقیبانش که در کهنسالی درگذشتند، "رافائل" در پنجم آوریل سال ۱۵۳۰ و در سن سی و هفت سالگی درگذشت.

 

نمایشگاه هنرمند رافائل اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین