کد خبر: 46701 A

گالری گردی‌های آنلاین به سبک روزهای کرونایی/ راهی برای ورود به درهای بسته هنر

گالری گردی‌های آنلاین به سبک روزهای کرونایی/ راهی برای ورود به درهای بسته هنر

وزهایی که ویروس کرونا درهای گالری‌ها و موزه‌ها را بسته نمایشگاه گردی آنلاین یکی از امکان‌هایی است که اینترنت برای علاقه مندان به دیدن آثار هنری و تاریخی مهیا کرد تا مخاطبان درون خانه خود بنشینند و در راهروی گالری‌ها و موزه‌ها قدم بزنند.

ایران آرت، روزهای اخیر که بیماران مبتلا به کرونا نیز در ایران مشاهده شدند، همه رویدادهای فرهنگی و هنری به دستور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تمهیدات پزشکی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری لغو شد و همچنین در توصیه اداره کل هنرهای تجسمی از گالری های سراسر کشور که روز سه شنبه ۸ اسفند منتشر شد از گالری ها خواسته شد تا مراسم افتتاحیه و اختتامیه های خود را تا اطلاع ثانوی لغو کنند.

در دنیای کنونی بسیاری از گالری ها، موزه ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها و سایر سازمان های فرهنگی و هنری نمایشگاه های آنلاین برگزار می کنند و به طور فزاینده ای مورد استقبال و استفاده مخاطبان قرار گرفته است.

حجم گسترده ای از دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی در فضاهای مجازی هستند و بسیاری از هنرمندان تمایل دارند که بتوانند آثار خود را در این فضا ها نمایش دهند.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه آنلاین هنری در قالب موزه و گالری در سال های اخیر توانسته است دنبال کنندگان زیادی را با خود همراه کند و برای هنرمندانی که مخاطبان آنها مرزها را درمی نوردند ولی مشکلات سفر، امکان حضور در نمایشگاه آنها را برای علاقه مندان دشوار می کند برگزاری این نمایشگاه می تواند این امکان را فراهم کند.

محاسن این نمایشگاه ضمن صرفه جویی در هزینه های تولید آثار همچون چاپ، قاب، نصب، بیمه وحمل و نقل، این است که تعداد بیشتری از افراد به این آثار دسترسی پیدا خواهند کرد و نمایش آثار تنها برای کسانی که قادر به مراجعه حضوری در گالری و یا مسافرت از شهرستان به پایتخت هستند محدود نمی شود، بلکه برای همه افرادی که به یک رایانه متصل به اینترنت دسترسی دارند، قابل دیدن است.

بر خلاف نمایشگاه های فیزیکی، نمایشگاه های آنلاین محدود به زمان نیست و گالری ها مجبور به باز و بسته کردن در یک زمان مشخص نیستند، گالری آنلاین ۲۴ساعت شبانه روز در دسترس است.

در بخش تبلیغات نیز برگزارکنندگان نمایشگاه آنلاین این امکان را دارند که با استفاده از تکنیک های مختلف همچون ارسال تبلیغات به ایمیل ها حامیان مالی بیشتری را جذب کنند.

نمایشگاه های آنلاین به چندین روش انجام می شود. ارائه تصاویر آثار به صورت thumbnail (پشت سرهم) و همچنین تولید ویدئو از آثار نمایشگاه به همراه نشست های منتقدان نمایشگاه از رایج ترین نمایش هاست.

می توان به نمایش آثار مارتین پار عکاس انگلیسی صاحب نام جهان اشاره کرد که افتتاح نمایشگاه وی در هنگ کنگ به صورت همزمان در جهان برگزار شد.

نمایش آثار این هنرمند با بهره گیری از نرم افزارهایی که فضای نمایشگاه را به صورت ۳۶۰ درجه نمایش می دادند، بود و مخاطب می توانست به صورت مجازی یک گالری گردی واقعی را تجربه کند و با موس رایانه می توانست میان آثار حرکت کند، به عقب برگردد، وارد اتاق شده و از آن خارج شود.

گالری گردی آنلاین نه تنها امکان تجربه واقعی گالری گردی را در اختیار مخاطب قرار می دهد و حتی می تواند برای هنرمند و یا کیوریتور روشی نظام مند برای نمایش آثار فراهم کند.

 بر این اساس ورود و خروج مخاطب در مسیری هدفمند هدایت می شود تا به نتیجه مطلوب هنرمند برسد.

اولین موزه ای که در جهان آثار خود را به صورت آنلاین نمایش داد موزه تاریخ علوم آکسفورد در سال ۱۹۹۵ بود و پس از آن بسیاری از نهاد علمی، فرهنگی و هنری اطلاعات و آثار خود را در معرض نمایش کاربران مجازی خود قرار دادند. 

هرچند در ایران جای خالی تاسیس بخش آنلاین گالری ها سالهاست دیده می شود و اراده ای برای شکل گیری آن دیده نمی شود ولی در روزهای تعطیلی گالری ها برای تمهیدات پزشکی ویروس کرونا این مهم ضرورت یافته است.

 

گالری گردی کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین