کد خبر: 46921 A

حسن روشن بخت و حسین روشن بخت از حضور در فستیوال عکس یانگون می گویند:"بیلبوردها" و "دیوارها" کاشان و عبور از دوره گذار

حسن روشن بخت و حسین روشن بخت از حضور در فستیوال عکس یانگون می گویند:"بیلبوردها" و "دیوارها" کاشان و عبور از دوره گذار

نمایشگاه ما با عنوان Disfigured شامل دو مجموعه "بیلبوردها" و "دیوارها" در انستیتو فرانسه برمه در دوازدهمین فستیوال عکس یانگون به نمایش است

ایران آرت: فستیوال بزرگ بین‌المللی عکس یانگون که همه‌ساله در کشورِ میانمار برپا می‌شود، امسال میزبانِ دو عکاسِ ایرانی است: حسن و حسین روشن بخت.

این دو برادر عکاس درباره این حضور بین المللی شان گفت:" نمایشگاه ما با عنوان Disfigured شامل دو مجموعه "بیلبوردها" و "دیوارها" در انستیتو فرانسه برمه در دوازدهمین فستیوال عکس یانگون به نمایش است. هدف اصلی این نمایشگاه، معطوف کردنِ توجه به بخش‌هایی از زندگیِ روزمره‌ی انسانِ مدرن امروزی است که در هیاهوی مدرن‌سازی از آن‌ها غافل شده‌ایم. مسائلی که هر روزه با آن‌ها مواجه می‌شویم اما بدون توجه از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم. عکس‌ها مربوط به کاشان است. شهری که اکنون در حالِ عبور از مرحله‌ی گذار است. گذر از بین آنچه بوده و آنچه که دوست دارد باشد. هر روز چهره شهر تغییر می‌کند و به نحوی پوست‌ می‌اندازد. پوست اندازی‌ایی که متاسفانه بعضا به تخریبِ بوده‌ها منجر شده و تنها آثاری از آن‌ها را نگه‌داشته و یا به تولیدِ یک ترکیبِ ناهمگون که فاقدِ وحدت بصری است منتهی شده‌ است.

حسن و حسین روشن بخت

برادران روشن بخت توضیح می دهند:" در مجموعه‌ی دیوارها آثار به جا مانده از عطش انسانِ مدرن برای مدرن‌سازی محیط اطرافش را می‌بینیم. خیابان‌های عریض، همچون شمشیرِ برنده خانه‌های قدیمی را به دونیم تقسیم کرده و تنها بقایایی ویرانه از آن‌ها به جا نهاده است. در این مسئله مواجه هستیم با تبدیلِ فضاهای خصوصی به فضاهای عمومی. خانه همواره در فرهنگ ایرانی دارای ارزش و احترام بالایی بوده؛ تمام فرزندانِ خانواده پدر سالار ایرانی می‌بایست در یک خانه و با هم زندگی می‌کردند و بعد از ازدواج نیز در همان خانه سکنی می‌گزیدند. بناهایی که در گذر ایام شاهدانِ عینی تولد، زندگی و مرگ ساکنین خود بودند، اکنون به واسطه گسترشِ جمعیت، مدرن سازی و نیاز به خیابان‌های عریض، به دو نیم تقسیم شده و جولانگاه اتومبیل‌های آهنی شده‌اند."

حسن و حسین روشن بخت

روشن بخت ها می افزایند:" در مجموعه‌ی دیگر، "بیلبوردها" شاهد عکس‌هایی از تابلوهای تبلیغاتی در محیطِ شهری هستیم. تولید زیاد در جامعه‌ی در حال توسعه، نیازمند تبلیغ برای فروش بیشتر است. اینگونه است که بیلبوردهای تبلیغاتی کوچک و بزرگ از گوشه و کنار شهرها سر بر می‌آورند بدون توجه به این‌که چه تاثیری بر مناظر شهری اطراف خود می‌گذارند. بیلبوردهایی که تنها از یک‌طرف خوانده می‌شوند و گویی در طرف دیگرشان زندگی معنایی ندارد. دقیقاً چیزی شبیه به زندگی امروزی در شبکه‌های اجتماعی؛ گویی مردم بیشتر توجهشان معطوف به تنها یک بُعد از زندگی بوده و همواره سعی در نمایش بهترین حالت خود در فضای مجازی دارند. بدون توجه به این‌که در پسِ این زیبایی ظاهری چه غفلت و بی‌توجهی بزرگی نهفته است."

دوازدهمین دوره از این فستیوال که بزرگترین فستیوالِ عکاسی شرق آسیا به حساب می‌آید، عکس‌هایِ حسن روشن بخت و حسین روشن‌ بخت در کنار عکس‌های عکاسان بزرگ دنیا لوئیس هاین، استیو مک‌کوری، پائولا برونشتاین، فرانک سگوین، پاسکال مایتخ، استفان نوئل و ... به نمایش گذاشته شده‌است.

گفتنی ست حسن و حسین روشن بخت از ۲۳ خرداد ۹۸ "خانه استیو" را که به همت حسین فرمانی در کاشان تاسیس شده است مدیریت می کنند.

خانه استیو کاشان حسین روشن بخت حسن روشن بخت فستیوال عکس یانگون
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    درود بر شما برادران هنرمند و جناب فرمانی که برای کاشان کاری کردند کارستان

  • امیر دوستدار
    پاسخ

    چه خوشحال شدم.می شناسم شان از دانشگاه، اینکه در کاشان چنین کاری کردن نشنیده بودم چه خوب این کار را در تهران نکردند. موفق باشین دو قلوها

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین