کد خبر: 47567 A

کدام ملت‌ها برای اولین بار به هنر روی آوردند؟

کدام ملت‌ها برای اولین بار به هنر روی آوردند؟

با یک اکتشاف جدید، فرضیه پیشین که مردمان اروپای غربی بودند که برای نخستین‌بار به هنر روی آوردند، به چالش کشیده شد.

ایران آرت: باستان‌شناسانی که در اندونزی مشغول کاوش بودند، دو سنگ‌نگاره گاومیش و اجرام آسمانی ۲۰ هزار ساله کشف کردند که در نوع خود نخستین مورد اکتشاف در خارج از اروپا محسوب می‌شوند.

 بر روی یکی از این سنگ‌نگاره‌ها که از جنس سنگ رسوبی است، تصویر یک "گاومیشک" - نوعی گاومیش کوچک منطقه "سولاوسی" - دیده می‌شود.

یکی دیگر از این سنگ‌نگاره‌ها که از جنس سنگ آهک است نیز تصویر جرم آسمانی و پرتو نور اطراف آن را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نت،محققان معتقدند، سنگ‌نگاره "جرم آسمانی" به عنوان نخستین نوع از یک اثر "نقش‌برجسته" متعلق به دوران ماقبل تاریخ محسوب می‌شود که در آسیا کشف شده است. به این ترتیب فرضیه پیشین که این مردمان اروپای غربی بودند که برای نخستین‌بار به هنر روی آوردند، به چالش کشیده می‌شود.

"میشل لانگلی" یکی از محققان این اکتشاف بیان کرد: "مردم این منطقه همزمان یا شاید کمی زودتر از (مردمان غرب اروپا) آثار هنری خلق می‌کردند."

 تصویر سنگ‌نگاره گاومیش به علت فرسایش در ابتدا تقریبا غیر قابل تشخیص بود. تصویری که در وهله اول به نظر می‌آمد، مجموعه‌ای از خطوط معنادار بود.

با این که نتایج تحقیقات درباره این دو سنگ‌نگاره هفته گذشته در ژورنال "طبیعت رفتار انسان" به چاپ رسیده است اما، این آثار در سال ۲۰۱۷ و در میان انبوهی از آثار باستانی از جمله ابزارهای باستانی، استخوان‌های حیوانات و ... کشف شدند که البته تمامی این آثار بر این موضوع دلالت دارد که این مکان در اواخر عصر یخ مرتبا به عنوان مکانی برای اسکان شکارچیان فصلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در سال ۲۰۱۴ نیز همین گروه باستان‌شناسی مجموعه‌ای از نقاشی‌های باستانی را در یکی از غارهای جزیره "سولاوسی" کشف کرد. سال گذشته نیز نقاشی‌های مشابهی توسط همین گروه در جزیره "بورنئو" واقع در اندونزی کشف شد که قدمت آثار هر دو جزیره حدود ۴۰ هزار سال تشخصی داده شد.

 

هنرهای تجسمی هنر اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین