کد خبر: 48573 A

این روزها در تیت لندن چه می بینید؟/ هنری مور، نقاش نور، رقصنده کنگویی و نخبگان نقاش و عکاس را به خانه خود بیاورید

این روزها در تیت لندن چه می بینید؟/ هنری مور، نقاش نور، رقصنده کنگویی و نخبگان نقاش و عکاس را به خانه خود بیاورید

این مطلب دست شما را می گیرد و در موزه‌ جذاب تیت لندن و برنامه های متنوع این موزه در روزهای قرنطینه می گرداند، شما هم می توانید با این نقشه راهنما و کلیک روی نشانی تیت به این سفر هیجان انگیز بروید.

ایران آرت: درسا بخشندگی:شیوع ویروس کرونا بزرگ‌ترین رویدادهای هنری ماه‌های پیش‌رو را به حالت تعلیق درآورد و تاریخ از سرگیری نمایشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. فعالان فرهنگ و هنر با ارائه برنامه‌های متنوع به صورت آنلاین توانستند چشم‌اندازی از جهان هنر را برای مخاطبان خود به ارمغان آورند.

موزه‌های بزرگ جهان که بستر نمایش آنلاین آن‌ها فراهم بود با در دسترس قرار دادن این امکان برای تمامی کاربران خود فرصت یک موزه‌گردی اینترنتی را فراهم کردند. موزه‌ تیت(Tate) لندن هم از این قاعده مستثنی نبود و برای بازدیدکنندگان خود دست به ابتکارات جالب توجهی زد.

موزه تیت لندن در سال 1897 تاسیس شد و در سال 2000 نام آن به کلکسیون تیت تغییر نام یافت. تیت لیورپول در سال 1988، تیت سنت لوئیز در سال 1993 و تیت مدرن در سال 2000 شروع به فعالیت کردند.

تیت لندن مرکزی برای درک آثار و فعالیت‌های هنری هنرمندان انگلیس است تا علاقه‌مندی به این آثار را در سرتاسر جهان توسعه دهد.تیت لندن از زمان تئودور مونارچز از قرن 16 تاکنون بهترین مجموعه‌های برگزیده و آثار هنری انگلیس در جهان را در معرض دید عموم گذاشته تا پیشرفت آثار هنری انگلیس در سراسر دنیا نمایان شود.

موزه تیت که مخاطبان زیادی از گوشه و کنار دنیا دارد در این روزهای قرنطینه برنامه‌های متنوعی برای سلایق مختلف تدارک دیده است  که تعدادی از این برنامه‌ها به این شرح هستند:

ترنر؛ نقاش نور 

موزه تیت ، بزرگ‌ترین مجموعه‌دار آثار جوزف مالورد ویلیام ترنر (Joseph Mallord William Turner) است.

ترنر در زمان حیات خود چهره‌ای جدل‌برانگیز محسوب می‌شد و برخلاف هنرمندان آن دوره، توسعه دنیای مدرن را به تصویر می‌کشید، اما اکنون از او به‌عنوان هنرمندی یاد می‌شود که نقاشی چشم‌اندازهای دریایی و منظره‌های طبیعی را تا درجه‌ای بالا برد تا رقیبی برای نقاشی تاریخی باشد.  

اگرچه ویلیام ترنر بیشتر به‌خاطر منظره‌های رنگ روغن خود مشهور است اما او همچنان از بزرگ‌ترین استادان نقاشی منظره آبرنگ بریتانیا محسوب می‌شود. او به "نقاش نور" شهرت یافته‌است و آثارش سرآغاز سبک رمانتیک برای امپرسیونیسم بود.  

هشت تالار در موزه تیت کارهای مهم ترنر را که به تغییر مسیر نقاشی انگلیس در طول پنجاه سال فعالیت او کمک کرده‌اند در معرض نمایش گذاشته است. مجموعه ترنر شامل 300 نقاشی روغنی، 300 کتاب طراحی و هزاران طرح و آبرنگ است. این مجموعه به اندازه کارهای او متنوع است . 

علاوه بر دیدن آثار ترنر، دیوید بران (David Brown ) متخصص نقاشی ترنر و کیوریتو در یک فیلم به تحلیل نقاشی پرتره ترنر می‌پردازد.  

همچنین یک فیلم شانزده دقیقه‌ای از زندگی‌نامه‌ ویلیام ترنر که در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی مایک لی(Mike Leigh) که موفق به دریافت دو جایزه از جشنواره فیلم کن شد، در دسترس بازدیدکنندگان است. 

 یک مسابقه برای آشنایی بیشتر با آثار و زندگی ترنر نیز برگزار شده و مخاطبان می‌توانند پاسخ خود را به اشتراک بگذارند.

Screenshot_20200502-010454_WhatsApp

جلوه زندگی پس از جنگ در هنر  

ماری لوئیز فون موتسزیکی(Marie-Louise von Motesiczky) اتریشی بعد از راهپیمایی 1938 در وین به انگلیس رفت و تا آخر عمر در آنجا زندگی کرد. 

نمایشگاه او نتیجه پیشینه خانوادگی، تجربه تبعید و زندگی پس از جنگ است که در موزه به نمایش گذاشته شده، در عین حال داستان، مقالات شخصی هنرمند که در مجموعه‌های آرشیو تیت نگهداری می‌شوند، در کنار نقاشی‌های او دیده می‌شوند. 

موتسزیکی درباره جاه‌طلبی‌هایش گفته است: "اگر فقط می‌توانستید یک تصویر خوب در طول عمر خود بکشید، زندگی شما ارزشمند خواهد بود." او بیش از سیصد نقاشی عمدتا پرتره خلق کرده است. 

ماری لوئیر در طول زندگی با بسیاری از مشکلات شخصی و حرفه‌ای روبرو بود. با این وجود، در هنگام مرگ او می توانست مطمئن باشد که بیش از یک تصویر خوب نقاشی کرده‌است. 

کیوریتوری این آثار را اینس شلنکر(Ines Schlenker)، اما چمبرز(Emma Chambers) و آدریان گلو(Adrian Glew) به عهده داشته‌اند. 

Screenshot_20200502-010518_WhatsApp  

قدم زدن در هنر بریتانیا 

گالری بریتانیا شامل نمایشگاهی تاریخی از بزرگ‌ترین هنرمندان انگلیس است که در این مجموعه  قرار گرفتند. 

آثار این نمایشگاه به جای طبقه‌بندی بر اساس موضوع یا سبک بر اساس بازه‌ زمانی "دهه" تنظیم شده است. بنابراین شما میتوانید صفی از آثار را در لحظه‌ خلق آن ببینید.  

از سال 1540 تا 2018 بیش از 300 عکس در 12 تالار به نمایش درآمده که از زمان الیزابت شروع شده و به آثار هنری به جامانده از دوره‌ جنگ، نقاشی منظره و آثار نئوکلاسیک، نمایشگاه ویکتوریا، آثار هنری به جامانده جنگ جهانی دوم و هنر انتزاعی پرداخته است. 

یکی از موضوعات جالب در این گالری تمرکز بر آثار زنان هنرمند بریتانیایی از دهه‌ 1960 تاکنون است که شامل کارهایی از چندین نسل با موضوعات مشابه است. فضاها و ساختارها و هویت داستانی در تمام آثار به چشم می‌خورد. این آثار نشان می‌دهد که گالری‌ها چقدر هنرمندان شاخص زن در این دوره را نادیده گرفته‌اند و موزه تصمیم گرفته با نمایش آثار زنان در یک تالار حضور زنان هنرمند را پررنگ‌تر کند. 

Screenshot_20200502-010553_WhatsAppروند نوگرایی در هنر بریتانیا 

یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه، مجسمه‌های هنری مور (Henry Moore) مشهورترین مجسمه‌ساز بریتانیا است . شهرت او مدیون مجسمه‎های آبستره غول پیکر مرمر و برنز ریخته‌گری ‌شده است که معمولا در اندازه‌های بزرگ، با موضوعات انتزاعی ساخته شده‌اند.  موضوع مورد علاقه  او زنان و مردانی است که به یک آرنج تکیه داده‌اند و پاهایشان را جمع کرده‌اند. 

این نمایشگاه با بیش از 30 اثر در دو تالار از جمله فیلم، عکس، ماکت و نقاشی‌های در کنار مجسمه‌های بزرگی مانند Recumbent Figure در دسترس مخاطبان است. 

کیوریتوری این نمایشگاه جنی پاول (Jenny Powell ) و آلیس کوریا(Alice Correia) بر عهده داشته‌اند. 

از افتخارات بین المللی مور می‌توان به کسب جایزه بیست و چهارمین دوسالانه ونیز؛ و دومین دوسالانه سائوپائولو اشاره کرد. تندیس جایزه سینمایی بفتا نیز به دست وی طراحی شده است.
هنری مور

پرفورمنس آنلاین 

چهار برنامه‌ پرفورمنس در موزه به دلیل ویروس کرونا لغو شدند . با این حال یک اجرا توسط لینکولا(Linyekula)  رقصنده کنگویی با همکارانش به صورت اختصاصی برای موزه انجام شده است.

بررسی تاریخ هنر مدرن در سنت لوئیز

بخش تاریخ مدرن از هشت تالار تشکیل شده است که موضوعات متنوعی را همچون ایده‌های هنرمندان مدرن در یک قرن گذشته، مبادلات هنری بین اروپا قبل و بعد از جنگ جهانی دوم و همچنین تاریخ شفاهی، مطالب بایگانی، کتاب‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و منابع آنلاین از هنر مدرن را در دسترس قرار داده است. 

در این بخش همچنین می توانید یک فیلم سه بعدی را با الهام از مدل های ریاضی مورد استفاده هنرمندان گابو(Gabo) وبابارا هپورت (Barbara Hepworth)  تماشا کنید. 

 هنرمندان و رسانه‌های جمعی 

 119 اثر هنری در 13 تالار که با استفاده از طیف متنوعی از تکنیک‌ها و مواد از پوسترها و رنگ‌ها گرفته تا فناوری آنالوگ و دیجیتال سوالاتی راجع به‎ مصرف‌گرایی، جنسیت و قدرت فناوری‌های اطلاعات را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.


تخصص با رویکرد خلاقانه  

پنج تالار موزه به صورت تخصصی اطلاعات کامل‌تری در مورد هنرمندان، مضامین خاص یا تحقیقات جدید را ارائه می‌دهند.

آثار هنری لوبینا هیدید(Lubaina Himid) ،لن لی(Len Lye)، گوین جان(John Gavin)، نایجل هندرسون(Nigel Henderson) و ... را در این تالارها می‌توان جستجو کرد.

تور صوتی 

راهنمای صوتی با روایت کارولین پیکلز(Carolyn Pickles)، دارای گزارش‌های واقعی و تخیلی رهگذران، از جمله رمان نویس چارلز دیکنز(Charles Dickens)، نویسنده و اصلاح طلب هنری میهیو (Henry Mayhew) و...در دسترس همگان است. 

علاوه بر این تور صوتی،  برای بازدیدکنندگان نابینا و یا ‌کم‌بینا  کارگاه‌هایی را از طریق توضیحات کلامی و تجربیات حسی در نظر گرفته است.

 از برنامه‌های دیگر این تور می‌توان به دورهمی هنرمندان و کیوریتورها که درباره آثار مهم هنری در تیت مدرن صحبت می‌کنند، اشاره کرد.
تیت مدرن1

حرکات موزون در تیت  

بیشتر افرادی که به موزه تیت می‌روند احساس می‌کنند که باید ساکت و آرام باشند. ولی این موزه هیچ قانونی در مورد نحوه حرکت بازدیدکنندگان و در مورد صداهایی که می‌توانید در آن‌ها ایجاد کرد، ندارد. 

موسسه کورالی(corali) به آموزش حرکات موزون افرادی که در یادگیری ناتوانند، می‌پردازد. این موسسه از سال 1998 با تیت کار کرده است و به طراحی رقص با چهار رقصنده برای چهار اثر هنری پرداخته است که فیلم این حرکات موزون در دسترس است. 

هدف فیلم این است که مردم از بازدید گالری یا موزه لذت کافی را با خیال راحت ببرند.

آموزش در موزه

در یک فیلم 15 دقیقه‌ای آموزش قدم به قدم ساخت یک گلدان را براساس تکنیک گریسون پری(Grayson Perry) ، برنده جایزه ترنر، را نشان می‌دهد.

همچنین بافندگی به شیوه آنی آلبرز(Ani Albers) را در یک فیلم کوتاه می‌توان تجربه کرد که چطور هنر باستانی را با هنر مدرن ترکیب کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی tate.org.uk از موزه بازدید کنند.

 

 

هنری مور ویلیام ترنر چارلز دیکنز موزه تیت بریتانیا دوسالانه ونیز ویروس کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین