کد خبر: 48717 A

امشب بخش دوم گفتگوی زنده کامرانی صمدزادگان در اینستاگرام گالری ویستا

امشب بخش دوم گفتگوی زنده کامرانی صمدزادگان در اینستاگرام گالری ویستا

امشب دومین بخش گفتگوی زنده بهرنگ صمدزادگان و بهنام کامرانی به عنوان سومین نشست چهارشنبه های گالری ویستا در فضای مجازی برگزار می شود.

ایران آرت: از ساعت ۱۹ امشب هفدهم اردیبهشت ادامه گفت و شنود زنده این دو هنرمند و مدرس هنر پیرامون رویکردهای هنر امروز، راهکارها و چالش ها در صفحه اینستاگرام گالری ویستا پخش می شود و علاقمندان می توانند در آن مشارکت کنند.

در بخش هایی از قسمت نخست این گپ اینترنتی بهنام کامرانی گفته است: بسیاری از جوانانی که در زمینه هنر معاصر کار می‌کنند، این سؤال را دارند که چگونه باید کار خود را ادامه دهند. آنها با رسانه‌هایی کار می‌کنند که یا تهیه‌کننده برای آن وجود ندارد یا شرایط کار در آن سخت است. درعین‌حال عموم جامعه و گالری‌ها نیز این هنر را درک نمی‌کنند. اصولا ویژگی هنر معاصر را در چه میدانی می‌دانی و چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

بهرنگ صمدزادگان درباره هنر معاصر گفته بود: هنر هر دورانی در همان زمان معاصر محسوب می‌شود و یکی از ویژگی‌های آن ارگانیک بودن است، یعنی دقیقا مطابق با شرایط زیستی هنرمند است. هنر مثل یک ارگانیسم عمل می‌کند و در هر شرایطی واکنش نشان می‌دهد و خود را با شرایط مطابقت می‌دهد. کار مهمی که هنرمند در هر شرایطی انجام می‌دهد و وجه معاصریت او را تعیین می‌کند این است که چگونه با چشم باز به تاریخ هنر و رخدادهای پیش از خودش نگاه می‌کند و آنها را با شرایط فعلی خودش مشابه‌نگاری می‌کند.

کامرانی به این نکته اشاره داشت: یکی از مشکلاتی که هنر امروز ما و حتی هنر مدرن در ایران با آن درگیر بوده است، نداشتن متن برای آن است. این مسئله هم از سوی هنرمندان و هم سایر دست‌اندرکاران هنر مشهود است. فقدان متن و اندیشگی باعث شده نوعی اغتشاش در هنر به وجود آید. عده‌ای فکر می‌کنند این اغتشاش به خاطر مارکت و بازار است، اما بیشتر به ساز و کار هنر امروز مربوط می‌شود. هنرمند باید بستر فرهنگی خودش را بشناسد و بر اساس آن کار کند. ما اغلب به موقعیت و سابقه فرهنگی بی‌توجه هستیم و آگاهانه کار کردن را پیشه نمی‌کنیم. معمولا خیلی عاطفی نسبت به هنر نگاه می‌کنیم، اما از جایی نیاز هست که اندیشمندانه فکر کنیم.

صمدزادگان هم با بیان اینکه این مسئله را آسیب جدی در هنر ایران می‌داند افزود: ویژگی هنر معاصر داشتن ذهن نافرمان و نپذیرنده است. منظور از نافرمانی شوریدن علیه نسل قبلی نیست، بلکه هنرمند معاصر باید شکاک باشد و در نگرش او تردید وجود داشته باشد. هنرمند نباید پیرو باشد بلکه باید سعی کند مؤلف باشد. در تاریخ هنر نیز همواره جریان‌های جدید و رادیکال کارشان این بود که از جریان‌های تثبیت‌شده پیروی نکردند، درحالی‌که به همه دستاوردهای هنری قبل از خود احترام می‌گذاشتند. جریان هنر یک زنجیره مسلسل‌وار است و قرار نیست آن را پاره کنیم. در هر دوران تاریخی به مرور آنتی‌تزها تبدیل به تز قالب شدند و خصیصه هنر این است که نسل بعدی دوباره در برابر تزهای پذیرفته شده آنتی‌تز ارائه دهد.

این سومین چهارشنبه است که گالری ویستا سلسله نشست هایی با عنوان "گویش ویستا" با محوریت "هنر امروز" را در فضای اینستاگرام خود برگزار می کند.

این نشست ها قرار است به صورت زنده و آنلاین با حضور هنرمندان و کارشناسان هنر ادامه یابد.

در نخستین برنامه از این سلسله نشست ها چهارشنبه سوم اردیبهشت بهنام کامرانی و حمید سوری با موضوع " آموزش و آفرینش " به صورت زنده با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

گالری ویستا بهنام کامرانی بهرنگ صمدزادگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین