کد خبر: 50116 A

ترمیم بد نقاشی دوره باروک خبرساز شد/ عکس

ترمیم بد نقاشی دوره باروک خبرساز شد/ عکس

مجموعه‌دار اسپانیایی برای مرمت و تمیزکردن این نقاشی نزدیک به ۱۳۵۰ دلار به یک شخص غیرحرفه‌ای که وسایل عتیقه را مرمت می‌کند، پول داده بود.

ایران آرت: مجموعه‌دار اسپانیایی وقتی نقاشی بارتولومه استبان موریلو، هنرمند قرن هفدهم میلادی را تحویل گرفت، از چیزی که به چشم خود می‌دید، حیرت کرد.

به گزارش نشریه پرس اروپا، او برای مرمت و تمیزکردن این نقاشی نزدیک به ۱۳۵۰ دلار به یک شخص غیرحرفه‌ای که وسایل عتیقه را مرمت می‌کند، پول داده بود.

اما با وجود دو بار تلاش برای بازگرداندن نقاشی به حالت اول، نتیجه هیچ شباهتی به اثر اصلی موریلو نداشت.

1
مسیح اصلی (چپ) و مسیحی که زن هشتاد ساله تحویل داد


به گزارش بی‌بی‌سی، حدود هشت سال پیش در اسپانیا مرمت یک نقاشی دیواری مسیح در کلیسا همه را شگفت‌زده کرد. یک زن ۸۰ ساله از اهالی محلی ساراگوسا از خراب شدن تابلو "اینک آن مرد" بسیار متاثر شده بود و تصمیم گرفت قلم مو بردارد و اثر عتیقه الیاس گارسیا مارتینز را تعمیر کند. اما نتیجه این کار تولید یک تابلوی خنده‌دار بود که شباهتی به تابلوی اول نداشت.

نقاشی "اینک آن مرد" بیش از ۱۰۰ سال بر دیوار کلیسا آویزان بود.

ولی تاریخچه مرمت‌های شکست‌خورده در اسپانیا به این تابلو ختم نمی‌شود.

دو سال پیش هم ترمیم یک مجسمه چوبی سنت جورج متعلق به قرن ۱۶ میلادی به یک فاجعه دیگر ختم شد.

کلیسای صاحب اثر در اسپانیا از یک معلم حرفه و فن کمک گرفت تا اثر را ترمیم کند اما نتیجه کار در شبکه‌های اجتماعی باعث تمسخر مرمت کننده اثر شد.

در حال حاضر هیچ قانونی در اسپانیا وجود ندارد که بتواند مانع ترمیم آثار هنری ارزشمند به دست افراد غیرمتخصص شود.

2
در شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند سنت جورج شبیه شخصیت‌ بازی‌های کامپیوتری شده

اتحادیه کارشناسان حفاظت و مرمت آثار تاریخی در اسپانیا در اطلاعیه‌ای از نبود قانون برای حمایت از آثار عتیقه انتقاد کرده و تجربه اخیر را "دشمنی با هنر" خوانده است.

به گفته این اتحادیه به دلیل نبود فرصت‌های شغلی، افراد متخصص در زمینه مرمت آثار تاریخی یا مهاجرت کرده‌اند یا کار خود را عوض کرده‌اند که این موضوع به حفظ آثار باستانی صدمه زیادی زده است.

 

نقاشی نقاش بارتولومه استبان موریلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین