کد خبر: 50368 A

کرونا و تبدیل فضاهای عمومی شهر به مکانی برای نمایش آثار هنری / عکس

کرونا  و تبدیل فضاهای عمومی شهر به مکانی برای نمایش آثار هنری / عکس

پنجره‌های بانک‌ها و سینماها و حتی فروشگاه‌های کوچک و بزرگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته‌ شده‌اند؛ به محلی برای نمایش آثار هنری تبدیل شدند.

ایران آرت: در حالی که شیوع ویروس کرونا مشاغل تجاری را در سراسر دنیا با مشکل مواجه کرده و خیلی از فضاهای تجاری را بسته است، یک فعالیت هنری غیرانتفاعی در نیومکزیکو شکل گرفته است که از طریق ویترین مغازه‌ها به ارائه اثر هنری می‌پردازند. این برنامه که با عنوان "پنجره‌هایی رو به آینده" (Windows On the Future) آغاز شده در بسیاری از شهرهای ایالت نیومکزیکو مانند سانتافه، تائوس و آلبوکرکی با استقبال روبرو شده است. 

سازمان فضاهای حیاتی (Vital Spaces) که یکی از سه سازمان هنری ایالت نیومکزیکو و در پایتخت این ایالت در شهر سانتافه مستقر است، اجرای این پروژه را در طول ماه ژوئیه (تیر) برعهد دارد. این سازمان که عمده فعالیتش در حوزه ایجاد فضاهای کاری مناسب برای هنرمندان است، برنامه "پنجره‌هایی رو به آینده" را در این سه شهر راهبری می‌کند.

در این پروژه هنری آثار 60 هنرمند - از هر یک از شهرها 20 هنرمند- در تمام سطوح مهارتی انتخاب شده‌ تا در ویترین مغازه‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته هستند، آثار خود را در معرض نمایش و یا حتی فروش قرار دهند.

آثار خلاقانه این هنرمندان در پنجره‌های جلوی فروشگاه‌های خرده‌فروشی، مؤسسات دولتی و املاک تجاری، هم برای ایجاد فضایی کاری برای هنرمندان در نظر گرفته شده و هم می‌تواند در این دوران بر روحیه افراد جامعه تاثیر مثبت داشته باشد. یکی دیگر از مزایای این اقدام آن است که افراد محلی می‌توانند در یک فضای ایمن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از دیدن آثار هنری لذت ببرند.

960x0

جاناتان بوید، بنیانگذار و مدیر اجرایی سازمان فضاهای حیاتی، درباره این اقدام گفت: "به نظر می‌رسد این یک قدم طبیعی برای دیدن آثار هنری با فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ زیرا ما فضاهای استودیویی و فضاهای گالری بسیاری داریم که قبلاً به شکل غیر انتفاعی با آنها کار می‌کردیم، اما این اقدام به نظر می‌رسد بهترین راه ممکن برای زمان کنونی باشد."

بوید توضیح داد: "این پروژه نه تنها به هنرمندان کمک می‌کند که بتوانند آثار خود را در فضای عمومی ارائه دهند، بلکه هزینه‌ای نیز به آنها پرداخت می‌‌کند."

به گفته بوید، یک سازمان اهداکننده کمک‌های مالی، به هر یک از هنرمندان منتخب این رویداد یک چک 500 دلاری داده تا در این دوران از فعالیت‌های هنری آنها حمایت کند.

بوید گفت: این پروژه یکی از ابتکاراتی است که ما به عنوان راهی برای کمک به جامعه هنری و تعامل با شهر خود شروع کرده‌ایم. در این طرح ما بر حمایت از هنرمندان متمرکز بودیم؛ برای همین در این پروژه هم از هنرمندان باسابقه و هم هنرمندان نوظهور، حمایت کردیم، زیرا پروژه "پنجره‌هایی رو به آینده" متمرکز بر شایستگی یا تاریخ هنر نیست، بلکه بیشتر بر روی ایده نصب آثار هنری برای روحیه‌بخشی در میان مردم و حمایت از هنرمندان متمرکز است. ما می‌خواهیم در بحث هنرهای معاصر به عنوان شهری که به جلو حرکت می‌کند، شناخته شویم."

960x0 (2)

نینا کوه مدیر روابط عمومی سازمان فضاهای حیاتی نیز با تشویق مردم به دیدن این نمایشگاه‌ها در سطح شهر آلبوکارکی، سانتافه و تائوس که به راحتی با اتومبیل هم قابل مشاهده است، گفت: "کلیه فعالیت‌های پروژه "پنجره‌هایی رو به آینده" همراه با نقشه تعاملی از تمام آثار هنری این رویداد را می‌توان در سه وب سایت  حامی این پروژه بازدید کرد. وب سایت Vital Spaces مکان آثار هنری شهر سانتافه را به مخاطبان پیوند می‌دهد و وب‌سایت Paseo آثاری که در شهر تائوس به نمایش درآمده را ارائه و 516 Arts نیز آثار شهر آلبوکرکی را ارائه کرده‌اند.

 

ویروس کرونا نیومکزیکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین