کد خبر: 51712 A

۱۸۰ اثر هنری با موضوع کرونا به نمایش درآمد/ تقدیر هنرمندان از کادر درمان

۱۸۰ اثر هنری با موضوع کرونا به نمایش درآمد/ تقدیر هنرمندان از کادر درمان

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه به نقاشی محدود نیستند و انواع مختلفی از شاخه‌های هنری از جمله پوسترسازی، مجسمه‌سازی و پی‌نمایی (کمیک استریپ) را نیز دربرمی‌گیرند.

ایران آرت: نمایشگاه "وحدت قدرت است" با تمرکز بر اهمیت اتحاد در برابر کرونا و فداکاری‌های نیروهای درمان، در موزه ملی چین در شهر پکن آغاز به کار کرد.   

به گزارش تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان، این نمایشگاه با نمایش ۱۸۰ اثر هنری از جمله مجسمه، نقاشی‌ آبرنگ و رنگ روغن از کادر درمانی قهرمان، ظهور کرونا در ووهان و پیامدهای آن را مستند می‌کند. بازدیدکنندگان در این نمایشگاه به ترتیب از سه بخش آثار هنرمندان مطرح تجسمی، بخش خوشنویسی و آثار هنرمندان آماتور دیدن می‌کنند.

ایرنا نوشت، آثار بخش اول نمایشگاه از بین بیش از ۷۵ هزار اثر ارسالی به انجمن هنرمندان چین انتخاب شده و در بین آنها می توان برخی از جالب‌ترین کارها با موضوع شیوع کرونا را دید.

یکی از این آثار، سه لتی بزرگ پنگ مائوکون (Pang Maokun) رئیس یکی از موسسات هنری مهم چین است که خستگی یک عضو کادر درمان را در سه حالت مختلف به تصویر می‌کشد. دیگری نیز یک نقاشی رنگ روغن است از پزشکان و پرستارانی خوشحال که در برابر پرچم کشور چین ایستاده‌اند؛ این نقاشی یادآور سبک رئالیسم سوسیالیستی است که در دهه‌های پس از به قدرت رسیدن حزب کمونیستی در چین بین نقاشان انقلابی باب بود.

اتحاد در برابر کرونا؛ محور یک نمایشگاه جدید در چین

هر دو نقاشی نمونه‌ای از تمرکز نمایشگاه بر واکنش پزشکی دولت چین به کرونا هستند. در جای دیگر نمایشگاه نیز پزشکانی که ماسک بر صورت دارند در حال پوشیدن تجهیزات حفاظتی فردی، بررسی عکس‌های رادیوگرافی و یا ایستادن در کنار تخت بیماران تصویر شده‌اند.

از دیگر تم‌های این نمایشگاه می‌توان به از سرگیری کار و تولید و تحویل کمک‌های پزشکی به کشورهای خارجی اشاره کرد. کارگران ساختمانی، پرسنل کنترل عفونت در لباس های مخصوص، ماموران پیک، سربازان و امدادگران سوار بر اتوبوس‌ یا هواپیماهای حامل محموله‌های کمکی همگی در این آثار حضور دارند.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه به نقاشی محدود نیستند و انواع مختلفی از شاخه‌های هنری از جمله پوسترسازی، مجسمه‌سازی و پی‌نمایی (کمیک استریپ) را نیز دربرمی‌گیرند. یک مجسمه گروهی یادآور تندیس انقلابی میدان تیان‌ان‌من پکن نیز در این نمایشگاه وجود دارد که چند نفر از اعضای کادردرمان را در حال خوشحالی پس از شکست کرونا به تصویر می‌کشد. به جز عنوان، اطلاعات چندانی درباره آثار این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان ارائه نشده است اما محتوا و مضمون هر اثر به اندازه کافی روشن است.

انتقال امیدواری به آینده از طریق هنر

اگرچه بحران شیوع کرونا همچنان ادامه دارد؛ بازدیدکنندگان با ورود به این نمایشگاه با فضایی سرشار از انرژی و امیدواری نسبت به آینده روبه‌رو می‌شوند. شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۴ تاکید کرد هنر و ادبیات مدرن باید وطن پرستی را منبع الهام خود قرار داده و مردم را به رسیدن دیدگاه‌های درست درباره تاریخ، ملت، کشور و فرهنگ هدایت کند.

وی در این سخنرانی همچنین به اهمیت انتقال نیروی بیشتر از طریق هنر اشاره کرد و گفت ماموریت آثار هنری متحد کردن مردم و آزادکردن نیروهای قدرتمند و جدید معنوی است.

در پرجمعیت ترین کشور جهان تا به امروز کمتر از ۹۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و کمتر از ۵ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، آماری که در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ جهان به طور قابل توجهی پایین است. با این حال بازدیدکنندگان از این موزه همچنان به پوشیدن ماسک، عبور از مرحله بررسی حرارت بدن و ارائه کد سبز روی برنامه رسمی ردیاب سلامت، ملزم هستند. این نمایشگاه تا پایان ماه سپتامبر (۹ مهر) ادامه دارد.

موزه ملی چین که ماه مه (اردیبهشت-خرداد) با ظرفیت سه هزار بازدیدکننده در روز بازگشایی شد، تنها موسسه فرهنگی در این کشور نیست که نمایشگاهی با تم کرونا برگزار می‌کند. موزه هنر وست باند (West Bund Museum) در شانگهای به تازگی آثاری از ۹ هنرمند معاصر را که در دوره قرنطینه و پس از آن خلق شدند، به نمایش گذاشت و موزه علم و فناوری این شهر نیز نمایشگاهی را با موضوع نبرد بشر علیه بیماری‌های همه‌گیر برگزار کرد.

نقاشی هنرهای تجسمی کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین