کد خبر: 52693 A

شاهکار هنری پیکاسو که نماد صلح قرن ۲۰ شد/ عکس

شاهکار هنری پیکاسو که نماد صلح قرن ۲۰ شد/ عکس

بسیاری از هنرمندان جهان به تأثیر از این اثر هنری دست به خلق آثار هنری گوناگونی با موضوع جنگ زدند، اما همچنان اثر "گرنیکا" پیکاسو به عنوان یک اثر هنری خواهان صلح در تمام دنیا شناخته می‌شود. 

ایران آرت: جنگ که مرز نمی‌شناسد. جنگ برای مردم دنیا هر کجا که باشد، غم انگیز و تلخ است. این همان اندیشه‌ای بود که یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم را ترغیب کرد تا اثر هنری را خلق کند که حالا به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آثار هنری در جهان، پیام‌آور صلح در کشورهای مختلف شده است.

به گزارش ایسنا، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) ـ نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر اسپانیایی ـ خالق مهمترین اثر هنری پیام آور صلح است که از تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم و‬ مبدع‬ سبک‬ کوبیسم‬ نیز بود. آثار او امروز و پس از گذشت سال‌ها از زمان مرگش جزو گران‌ترین و ارزشمندترین آثار هنری جهان محسوب می شود. البته این ارزش گذاری بالا برای هنرمندی که نقش بسیار مهمی در هنر مدرن جهان ایفا کرد و سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در عرصه نقاشی داشت، چندان هم دور از انتظار نیست. 

پیکاسو از آن دست هنرمندانی بود که در دوران زندگی خود مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید. هنرمندی که در سال‌هایی که جهان درگیر جنگ بود و بسیاری صفحات تاریک تاریخ را رقم می‌زدند، با وجود تمام انتقادات، از صلح دفاع و برای هنر زندگی کرد.

در سال ۱۹۳۶ جنگ داخلی اسپانیا شروع شد و پیکاسو به عنوان چهره ای شناخته شده در آن برهه زمانی، جانب بی طرفی را نگه داشت. هرچند با وجود دوری پیکاسو از فضای خشن جنگ، نمی‌توان از تأثیر این دوران تلخ بر آثاری که خلق می کرد، چشم‌پوشی کرد.

یکی از معروف‌ترین آثاری که پیکاسو در این دوره با موضوع جنگ خلق کرد، تابلوی "گرنیکا" در سال ۱۹۳۷ است. در این نقاشی می‌توان به وضوح نومیدی و بی‌رحمی را مشاهده کرد.

 

اثر "گرنیکا"
 
با آغاز جنگ داخلی در اسپانیا، دولت آلمانِ نازی دهکده‌ای به نام گرنیکا را در شمال اسپانیا بمباران کرد. این در حالی بود که این دهکده از نظر نظامی و موقعیت جغرافیایی در شرایط مهم و استراتژیکی قرار نداشت.

بمباران گرنیکا به عنوان حمله به یک منطقه غیرنظامی در تاریخ جنگ جهانی دوم ثبت شد و این درحالی است که گفته می‌شود که هیتلر با این عملیات قصد امتحان کردن سلاح‌های جدیدش را داشت؛ اما نتیجه این آزمون و خطا ویران شدن دهکده‌ای بود که صدای فریاد مردمان بی‌دفاعش را بلند کرد.

طبیعتا شنیدن چنین خبر هولناکی بر پیکاسو به عنوان هنرمندی با روح ظریف که همواره روحیه صلح طلب داشت، تاثیر بسزایی گذاشت. پیکاسو دست به قلم برد تا شاید صدای فریاد مردمان گرونیکا را به گوش جهانیان برساند. او با خلق این اثر نه تنها خشم خود را علیه خرابی ها و کشتارهای جنگ فریاد زد، بله تلاش کرد تا تاثیرات تلخ و جبران ناپذیر آن را بر زندگی مردم عادی نشان دهد. خیلی زود این اثر هنری به نماد صلح در قرن بیستم تبدیل شد و همچنان نیز یکی از معروفترین آثاری است که با این موضوع خلق شده است.

 

تصویری از ویرانی های دهکده "گرنیکا"

 

اثر هنری "گرنیکا" تصویری خلاصه‌شده از بمباران دهکده گرنیکا است. این اثر در ابعاد تقریبا ۳.۵ در ۷.۵ متر ترسیم شده است و یکی از مهمترین آثار هنری جهان به حساب می‌آید. برخی از کارشناسان هنری معتقدند که ابعاد بزرگ این اثر باعث تاثیرگذاری بیشتر آن شده است و این حس را به مخاطب القا می‌کند که جزئی از این اثر است؛ و به همین خاطر غم‌انگیز بودن این اثر هنری و درد چهره‌های به تصویرکشده شده در آن را بهتر درک می‌کند.

در نگاه اول این اثر شلوغ و پر هرج و مرج است، اما دقیق‌تر که نگاه می‌کنیم، چهره زنی که فریاد می زند، مادری که فرزند بی جانش را در آغوش گرفته، مردی که در یک ساختمان شعله ور می سوزد و چهره های خشمگین و غمگین دیگر به وضوح مشخص است. تابلوی "گرنیکا" تفسیرهای بی‌شماری دارد. پیکاسو درباره این شاهکار هنری خود گفته است که این نقاشی فقط عکس العملی در برابر کشتار مردم بی گناه و حتی حیوانات بوده است.

چندی بعد از خلق این اثر، "گرنیکا" توسط دولت اسپانیا راهی سفر شد و در کشورهای مختلف به نمایش درآمد تا پیام‌آور صلح باشد. بسیاری از هنرمندان جهان به تأثیر از این اثر هنری دست به خلق آثار هنری گوناگونی با موضوع جنگ زدند، اما همچنان اثر پیکاسو به عنوان یک اثر هنری خواهان صلح در تمام دنیا شناخته می‌شود. این اثر هم‌اکنون در موزه‌ای در شهر مادرید نگهداری می‌شود.

پیکاسو پابلو پیکاسو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین