کد خبر: 53531 A

نتایج عجیب یک پژوهش درباره نقاشی گمشده داوینچی

نتایج عجیب یک پژوهش درباره نقاشی گمشده داوینچی

نتایج تحقیقی ارائه شد که نشان می‌دهد برخلاف فرضیه پیشین، اثر گمشده لئوناردو داوینیچی پشت دیوار یکی از ساختمان‌های تاریخی فلورانس پنهان نشده است

ایران آرت: سال‌هاست که محققان سعی دارند شاهکار گمشده‌ "لئونارد داوینچی" را کشف کنند و حالا برخی از کارشناسان می‌گویند جست و جو برای کشف این اثر هرگز سرانجام نخواهد داشت؛ چراکه این اثر از همان ابتدا وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، در جریان میزگردی که هفتم اکتبر در "گالری اوفیتزی" واقع در فلورانس برگزار شد گروهی از مورخان هنر نتایج تحقیقی را ارائه کردند که نشان می‌دهد برخلاف فرضیه پیشین، اثر گمشده "لئوناردو داوینیچی" پشت دیوار یکی از ساختمان‌های تاریخی فلورانس پنهان نشده است.

نتایج تحقیقات این گروه که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ در یک کتاب ایتالیایی‌زبان منتشر شده است نشان می‌دهد تابلو نقاشی "نبرد آنگیاری" که صحنه‌ای از یک نبرد بزرگ را به تصویر می‌کشد و گمان می‌رود توسط "لئوناردو داوینچی" در سال ۱۵۰۳ میلادی خلق شده باشد، زیر هیچ دیواری قرار ندارد چراکه این تابلو نقاشی از همان ابتدا توسط "داوینچی" خلق نشده است.

این محققان مدعی هستند به کار گرفتن تکنیکی که تشکیل لایه‌ای از روغن و بتونه هم بخشی از آن است سبب شده تا امکان خلق این تابلو وجود نداشته باشد.

"فرانچسکا فیورانی" مورخ هنری و نویسنده کتاب "چطور علم به لئوناردو نقاشی کردن را آموخت" می‌گوید: "این تکنیک که پیشتر گمان می‌رفت بخشی از مراحل خلق نقاشی باشد در حقیقت برای آماده ساختن دیوار پیش از خلق نقاشی بر روی آن به کار گرفته شده است ... از آنجا که روند آماده‌سازی موفقیت‌آمیز نبوده، "لئوناردو" هیچگاه روی آن نقاشی نکرد. این یعنی "نبرد آنگیاری" فقط تا مرحله طراحی پیش رفت و هیچ وقت رنگ‌آمیزی آن روی دیواری انجام نشد."

علاوه بر این، مورخان هنری در جریان میزگرد گالری "اوفیتزی" مدعی شدند بررسی دقیق رنگدانه‌های زیر دیواری در ساختمان "Vecchio" واقع در فلورانس نشان می‌دهد زمانی نقاشی بر روی آن وجود داشته اما این موضوع لزوما نشانگر وجود "نبرد آنگیاری" نیست.

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ محققی به نام "مورزیو سراسینی" و برخی دیگر اعلام کردند رنگدانه‌های سیاه‌رنگی که بر روی دیواری در آن ساختمان کشف شده است با رنگ‌ مشکی به کار رفته در تابلو نقاشی "مونالیزا" مطابقت دارد.

اما "فروسینینی" یکی از محققان حاضر در میزگرد گالری "اوفیتزی" اعلام کرد این نوع رنگ سیاه در آن زمان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته و بنابراین ثابت کردن وجود نقاشی "نبرد آنگیاری" بر روی آن دیوار با استناد به رنگدانه‌ها غیرممکن است.

تصور امروزی از شمایل نقاشی "نبرد آنگیاری" از طراحی عظیمی نشات گرفته که توسط "داوینچی" خلق شده است و در آن مجموعه‌ای از مردان درحال نبرد سوار بر اسب و شمشیرهای در هم قفل‌شده به تصویر کشیده شده است. موضوع این طراحی نبردی در سال ۱۴۴۰ است.

طراحی‌ از این اثر توسط "پیتر پل روبنس" در موزه "لوور" نگهداری می‌شود.

 

داوینچی لئوناردو داوینچی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین