کد خبر: 53704 A

داریوش شایگان: آغداشلو خیامی ترین نقاش ایران است/شوالیه آیدین آغداشلو

داریوش شایگان: آغداشلو خیامی ترین نقاش ایران است/شوالیه آیدین آغداشلو

شایگان نقاشی‌های آغداشلو را پرمایه‌ترین هنر معاصر ایران از نظر فلسفه و عشق نامید و به شرح این مفاهیم از نگاه خودش پرداخت.

ایران آرت: مراسم اهدای نشان شوالیه به آیدین آغداشلو در محل سفارت فرانسه برگزار شد.

در این رویداد که به درخواست آغداشلو در سکوت خبرى بر پا شد، ابتدا سفیر فرانسه درباره جایگاه هنرى این نقاش پیشکسوت سخن گفت و سپس نشان شوالیه از طرف وزیر فرهنگ فرانسه و توسط سفیر این کشور به این چهره ماندگار هنر ایران اهدا شد.

به نوشته روزنامه قانون، پس از اهدای نشان، آغداشلو در چند جمله کوتاه از اهدای آن تشکر کرد.

بعد از آغداشلو نوبت به داریوش شایگان رسید. او که خود به فاصله دو سال و به ترتیب نشان دوم و اول این جایزه را از آن خود کرده است، زبان به فرانسه گشود و آغداشلو را خیامی‌ترین نقاش ایران نامید.

شایگان نقاشی‌های آغداشلو را پرمایه‌ترین هنر معاصر ایران از نظر فلسفه و عشق نامید و به شرح این مفاهیم از نگاه خودش پرداخت.

جلسه همان‌طور که آغداشلو خواسته بود در سکوت خبری و دور از هیاهو برگزار شد و ساعت 19 به پایان رسید.

نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارد و تا امروز تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند.

نشان شایستگی فرانسه بیشتر به افتخارات ملی فرانسوی‌ها مرتبط است و نشانی یک درجه پایین‌تر از لژیون دونور است. هدف جایزه هنر و ادب فرانسه به رسمیت شناختن نقش ویژه ادبیات و هنر در جهت گسترش این حوزه‌هاست و کسانی این جایزه را می‌توانند دریافت کنند که دست کم 30 ساله باشند و در توسعه و غنی‌کردن فرهنگ فرانسه نقشی داشته باشند.

تا کنون به بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری کشور چون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی تعلق گرفته است. در همین راستا دکتر علیرضا سمیع آذر نشان افسری نظام هنر و ادبیات دولت فرانسه را دریافت کرده است.

نشان شوالیه شامل جایزه مالی نیست و تنها نشانی است که بر سینه هنرمندان و ادیبان نصب می‌شود و به پاس مجموعه کارهای یک چهره فرهنگی و هنری است.

آیدین آغداشلو شوالیه آیدین آغداشلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین