کد خبر: 54982 A

هویدا، پنج پهلوی و عکس ۷۰۰۰ دلاری

هویدا، پنج پهلوی و عکس ۷۰۰۰ دلاری

در یک لحظه، رقاصه‌ای خودش را در آغوش نیکسون انداخت. رویترز این عکس را 7000دلار می‌خرید اما ...

ایران آرت: سبحان‌قلی کهنبانی، عکاس پیشکسوت مطبوعات که روز یکشنبه دار فانی را وداع گفت، خاطره جالبی از برخوردش با امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر دوران پهلوی دارد.

او  سال ۱۳۴۱ به استخدام خبرگزاری ایرنا که آن زمان پارس نام داشت، درآمده‌بود و عکس‌های بسیاری را از سال‌های قبل انقلاب و پیروزی انقلاب‌اسلامی ثبت کرد.

به گزارش فارس، کتایون لامع‌زاده، مدیرکل اخبار داخلی ایرنا خاطره‌ای از زنده‌یاد کهنبانی را این‌گونه شرح می‌دهد: «او مراسم استقبال از نیکسون (سفر سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۳۵۱ به ایران) را عکاسی می‌کرد که در یک لحظه، رقاصه‌ای خودش را در آغوش نیکسون انداخت. رویترز این عکس را 7000دلار می‌خرید اما نفروخت. عصر سراغش می‌آیند و کت بسته نزد نخست وزیر امیرعباس هویدا می‌برند. او می‌پرسد شنیده‌ام چنین عکسی گرفته‌ای؛ برو عکس را ظاهر کن و با نگاتیوش بیاور.

سبحان‌قلی کهنبانی
آقای کهنبانی می‌رود با ترس و لرز مشغول کار می‌شود و وصیتش را هم به خانواده می‌کند. سپس با مأمورها به دفتر نخست‌وزیری می‌رود؛ هویدا پیپ به دست عکس‌ها را نگاه می‌کند و سپس ‌سوزاند و ‌پرسید: چرا چاپ کرد یا نفروختی؟ عکاس جواب می‌دهد برای کشورم خوب نبود. هویدا سری تکان داده و کشوی میزش را باز می‌کند و چند تا «۵ پهلوی» به او می‌دهد.

آقای کهنبانی می‌گفت بعد از آن هر بار که برای عکاسی هیأت دولت یا جای دیگر می‌رفتم، هویدا با اشاره سر به من سلام می‌کرد؛ تقدیر این بود که بعد از اعدامش هم من از جنازه‌اش عکس بگیرم.»

 

امیر عباس هویدا سبحان قلی کهنبانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین