کد خبر: 55744 A

حمله کیهان به آیدین آغداشلو و حراج تهران

حمله کیهان به آیدین آغداشلو و حراج تهران

کیهان که تا به حال چندین بار جداگانه به آیدین آغداشلو و حراج تهران حملاتی کرده بود، این بار در یک مطلب به هر دوی آنها پرداخته است.

ایران آرت: روزنامه کیهان ، امروز در صفحه سوم خود زیر تیتر "رسوایی در حراجی!" نوشته است:"  حراجی تهران باز هم با مانور پول‌های مشکوک و هزینه میلیاردی برای چند تابلوی نقاشی «معمولی» برگزار شد!

در شرایطی که بسیاری از مردم درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند، روز 26 دی مراسمی ‌با عنوان «سیزدهمین حراج تهران» برگزار شد که در آن چند تابلوی نقاشی که عموما متوسط و معمولی ارزیابی می‌شوند، با گردش مالی 88 میلیارد تومان فروخته شدند!

باز هم حرف و حدیث‌هایی مبنی بر پولشویی در پوشش خرید اثر هنری مطرح شده است، اما حتی با فرض اینکه ارتباط حراجی تهران با پولشویی، فقط یک اتهام است، باز هم این محفل، از نظر فرهنگی و فرهنگسازی، یک «رسوایی بزرگ» برای برگزار‌کنندگان و شرکت‌کنندگان حراجی تهران محسوب می‌شود!

یکی از اتفاقات سؤال‌برانگیز در سیزدهمین حراج تهران، خودنمایی آثاری از یک نقاش «بدنام» است. یکی از آثار او به قیمت 12 میلیارد و 500 میلیون تومان در سیزدهمین حراجی تهران فروخته شد. گفتنی است، چند ماه قبل 13 زن در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شدند که توسط این نقاش هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند. هرچند که این ادعا توسط نقاش مذکور رد شد، اما باز هم این شائبه‌ وجود دارد که حراجی تهران قصد تطهیر وی را داشته و گویی حالا که تشت رسوایی آقای نقاش سقوط کرده، حراجی تهران فضایی برای عرض‌اندام و کاسبی میلیاردی او فراهم کرده است!

اما از این هم که بگذریم، جای سؤال است که چرا و چگونه در این شرایط اقتصادی که بسیاری از طبقات کم‌درآمد جامعه، با تنگنای معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، محفلی با حضور جمعی از نوکیسگان اقتصادی برگزار شده و آنها برای خرید چند تابلوی نه چندان تماشایی، چند میلیارد تومان هزینه کرده‌اند؟

برگزاری سیزدهمین حراجی تهران با واکنش اعتراضی شدید جمعی از کارشناسان فرهنگی مواجه شد. شهاب اسفندیاری، فیلمساز و مدیر دانشکده صداوسیما با انتشار توئیتی نوشت: «شرم بر حراج تهران. شرم بر اسپانسرهای حراج تهران. شرم بر تأمین‌کنندگان امنیتِ این مجلسِ باشکوهِ تجلیل از آزار و تجاوز. شرم بر دستگاه‌های مسئول و ناظر‌. دختران سرزمین ما قربانی می‌شوند و دست کثیف با پول کثیف، روی کثیف را می‌شوید. این سطح از تباه‌کاری نباید بدون هزینه بماند.»

محمد محمدی، فعال فرهنگی هم نوشت: «اینکه از ۱۱۰ اثر عرضه شده و ۱۰۹ چکش خورده شده و ۸۸ میلیارد تومان پول خرج شده در سیزدهمین حراج تهران تمام انتقادات و نگاه‌ها تنها به سمت یک اثر (حال با هر کیفیتی) روانه شده را انحراف در اصل ماجرا و ریشه و منشا آن را از حلقه اصلی تصمیم‌گیران این حراجی برای آدرس غلط دادن فهم می‌کنم.»

کیهان با این پاراگراف متن خود را به پایان رسانده است: یک کاربر فضای مجاری هم نوشت: «چگونه اثری از [...] که در حراج‌های قبلی حراج تهران آثارش چندان مورد توجه نبود به چنین قیمتی رسید؟ یک تبانی دست‌جمعی شکل گرفته است؟ به‌نظر می‌رسد؛ بله! باید توجه کردکه ده‌ها گالری‌دار و کلکسیونر آثاری از [...] را در آرشیو و کلکسیون خود دارند و سقوط [...] فقط سقوط خودش نیست.»

 

 

حراج تهران آیدین آغداشلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین