کد خبر: 55820 A

کاهش بازدید از تابلوهای ونگوگ، ورمیر و رامبرانت

کاهش بازدید از تابلوهای ونگوگ، ورمیر و رامبرانت

آمار بازدید سالانه از موزه ملی آمستردام که محل نگهداری تابلوهای بسیاری از نقاشان بزرگ جهان است به پایین‌ترین میزان خود در چند دهه گذشته رسید.

ایران آرت: آمار بازدیدکنندگان موزه ملی آمستردام که بخش عمده سال ۲۰۲۰ میلادی را به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود، در ۱۲ ماه گذشته با بیش از ۲ میلیون نفر کاهش به ۶۷۵ هزار نفر رسید و رکورد پایین‌ترین آمار بازدید سالانه این موزه معروف را شکست. این رکورد پیش‌تر برای سال ۱۹۶۴ میلادی ثبت شده بود که این موزه در مجموع تنها ۶۸۶ هزار و ۵۵۳ بازدیدکننده داشت.    

کورسوی امید این موزه معروف در سالی که گذشت، رونق بازدیدهای آنلاین بود. در حالی که بازار بازدیدهای حضوری چندان چنگی به دل نمی‌زد، اوضاع این موزه در فضای دیجیتال به مراتب بهتر بود. به گفته متولیان موزه ملی آمستردام، تعداد دنبال‌کننده‌های حساب‌های کاربری این موزه در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰، با ۲۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید و وبسایت این موزه و کلکسیون مجازی Rijksstudio آن به ترتیب پنج میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده داشتند.

به گزارش ایرنا این موزه هلندی که ابتدا در سال ۱۸۰۰ میلادی در شهر لاهه ساخته و هشت سال بعد به آمستردام منتقل شد، محل نگهداری شاهکارهای نقاشان دوران طلایی هلند از جمله رامبرانت فان راین و یوهانس ورمیر و معروفترین نقاش سبک پست امپرسیونیسم این کشور یعنی ونسان ونگوگ است و همچنین مجموعه‌ای غنی از آثار هنری متعلق به دیگر نقاط جهان را نیز در خود دارد. این روزها به لطف گسترش شبکه سراسری اینترنت و تکنولوژی‌های روز، از کلکسیون آثار موجود در این موزه می‌توان از خانه بازدید کرد. 

کلکسیون مجازی Rijksstudio موزه ملی آمستردام در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد تا آثار هنری این موزه را برای مردم سراسر جهان به نمایش درآورد. این کلکسیون برخط در ابتدا تنها سوابق ۱۲۵ هزار آیتم از بیش از یک میلیون اثر موجود در موزه آمستردام را شامل می‌شد اما امروز اطلاعات بیش از ۷۰۹ هزار و ۹۵۸ طراحی، عکس چاپی، نقاشی، مجسمه و دیگر آثار هنری این موزه را در آرشیو خود دارد.

بخش عمده این کلکسیون را عکس‌های باکیفیت بالا از اشیا موجود در موزه تشکیل می‌دهد که امکان دانلود رایگان آنها برای کاربران وجود دارد. بزرگترین این عکس‌ها عکس ۴۴.۸ گیگاپیکسلی از تابلوی گشت شبانه اثر رامبرانت است که سال گذشته به مجموعه اضافه شد.

در این روزهای کرونایی که موزه ملی آمستردام باز هم تا نهم فوریه (۲۱ بهمن ۹۹) تعطیل شده، برقراری دسترسی آنلاین مردم به مجموعه‌های موزه لازم و ضروری است.

 

هنرمند ونسان ونگوگ اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین