کد خبر: 56956 A

ببینید: برترین نقاشی‌هایی که هنرمندان زن خلق کردند

ببینید: برترین نقاشی‌هایی که هنرمندان زن خلق کردند

شاید امروز، هشتم مارس مصادف با روز جهان زن بهانه خوبی برای بررسی اجمالی برخی از هنرمندان زن تاریخ باشد.

ایران آرت: بسیاری از هنرمندان بزرگ زن در طول تاریخ به دست فراموشی سپرده شده‌اند. برخی از این هنرمندان که برای سال‌ها و حتی قرن‌های متمادی نادیده گرفته شدند در سال‌های اخیر به جایگاهشان بر دیوار موزه‌ها دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وقتی صحبت از نامدارترین هنرمندان تاریخ به میان می‌آید یا فهرستی از بزرگترین نقاشان دوره‌های مختلف تاریخ ارائه می‌شود، به ندرت اثری از هنرمندان زن در آن به چشم می‌خورد. با وجود بیشتر دیده شدن آثار این هنرمندان در سال‌های اخیر همچنان راه‌ طولانی برای معرفی این هنرمندان باقی مانده است اما شاید امروز، هشتم مارس مصادف با روز جهان زن بهانه خوبی برای بررسی اجمالی برخی از هنرمندان زن تاریخ باشد.

 

"کاترینا ون هیمسن"

"کاترینا ون هیمسن" ( ۱۵۸۷ - ۱۵۲۸) یک نقاش فلاندری رنسانس بود. او بیشتر به عنوان نخستین نقاشی که خودنگاره خود را حین نقاشی کردن در کنار سه‌پایه به تصویر کشیده است، شهرت دارد. "کاترینا" همچنین برای خلق مجموعه‌ای از پرتره‌های کوچک زنان در سال‌های ۱۵۴۰ تا ۱۵۵۰ و تعدادی نقاشی با مضامین دینی شهرت دارد. او نقاشی کردن را از یکی از بستگانش آموخته بود.

 

"فید گالیزیا"

 

"فید گالیزیا" (حدود ۱۶۳۰ - حدود ۱۵۷۴) نقاش ایتالیایی رنسانس و از پیشگامان طبیعت بی‌جان بود. گفته می شود یکی از نقاشی های طبیعت بی جان که او در سال ۱۶۰۲ خلق و زیر آن امضا کرده است به عنوان نخستین نقاشی طبیعت بی جان محسوب می شود که توسط یک نقاش ایتالیایی امضا شده است. "فید" نقاشی کردن را از پدرش در سنین کودکی یاد گرفته بود.

۶۳ تابلو نقاشی به عنوان آثار این هنرمند شناسایی شده است که در این بین ۴۴ تابلو نقاشی با موضوع طبیعت بی‌جان خلق شده‌اند.

 

"کلارا پیترس"

"کلارا پیترس" ( ۱۶۲۱- ۱۶۰۷ ) نقاش تابلوهایی با موضوع طبیعت بی‌جان و از بزرگترین نقاشان عصر طلایی هلند بود. بسیاری از ابعاد زندگی شخصی و حرفه‌ای این نقاش همچنان نامشخص باقی مانده‌اند.

موضوع اغلب نقاشی‌های این نقاش غذا بود و او صبحانه هلندی را در کنار ظروف ساده و غذای مهمانی را در کنار ظروف و فنجان‌های نفیس نقاشی می‌کرد. او به نقاشی کردن گونه‌های مختلف پنیر هم علاقه زیادی داشت.

 

"ماری گابریل کپت"

پرتره "آدلاید لابلی-گویارد" اثر "ماری گابریل کپت"

"ماری گابریل کپت" ( ۱۸۱۸ - ۱۷۶۱) یک نقاشی فرانسوی نئوکلاسیک بود. او در سال ۱۷۸۱ شاگرد "آدلاید لابلی-گویارد" نقاش فرانسوی شد و یکی از معدود کسانی است که توسط آکادمی سلطنتی هنر پذیرفته شد.

"ماری گابریل" اغلب نقاش پرتره بود و از رنگ روغن و مداد برای نقاشی استفاده می‌کرد.

 

"ماریان نورِث"

"ماریان نورِث"(۱۸۹۰ - ۱۸۳۰) یک زیست‌شناس و نقاش گل و گیاه بود که در دوران ویکتوریایی نقاشی می‌کرد. او به همراه پدرش به نقاط مختلف جهان سفر می‌کرد. به دلیل نبود امکان عکاسی او گیاهان مختلف را نقاشی می‌کرد و آثار او به عنوان منبع مهمی برای مطالعه جهان طبیعیت مورد استفاده قرار گرفت. گیاهان بسیاری برای گرامیداشت "نورث" به نام او نامگذاری شدند که از جمله آن‌ها به گونه‌ ای از گیاهان به نام "نورثیا" می‌توان اشاره کرد.

 

"هریت پاورس"

"هریت پاورس"( ۱۹۱۰ - ۱۸۳۷) یک برده آزادشده آمریکایی ـ آفریقایی و یک هنرمند فولکلور بود که در "جورجیا" لحاف درست می‌کرد. او از روش‌های تکه‌دوزی سنتی برای به تصویر کشیدن اسطوره‌های قومی، داستان‌های مذهبی و اتفاقات مربوط به آسمان و ستارگان استفاده می‌کرد.

تنها دو لحاف از این هنرمند به جا مانده است. به لطف نامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ کشف شد مشخص شد او یک زن باسواد بود که داستان‌هایی که مطالعه می‌کرد را به شاهکارهای مصور تبدیل می‌کرد.

 

"مارگارت مک‌دونالد مکینتاش"

"مارگارت مک‌دونالد مکینتاش"(۱۹۳۳ - ۱۸۶۴ ) هنرمند اسکاتلندی بود که طراحی‌هایش به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مکتب "گلاسگو" در حوالی ۱۸۹۰ میلادی تبدیل شده بودند. "مارگارت" به همراه خواهرش "فرانسیس" در مدرسه هنر گلاسگو در رشته طراحی تحصیل کردند. او در زمینه‌های مختلفی از جمله آثار هنری فلزی، منسوجات و حتی در زمینه قلاب‌دوزی آثار هنری خلق کرد. او بعدها با همسرش، "چارلز رنی مکینتاش" که یک طراح و معمار بود همکاری کرد. "چارلز رنی مکینتاش" در جایی نوشت: "مارگارت نبوغ دارد و من فقط استعداد دارم."

 

"هلما اف کلینت"

"هلما اف کلینت"( ۱۹۴۴- ۱۸۶۲) هنرمند سوئدی و از نخستین هنرمندان سبک انتزاعی بود. آثار انتزاعی او حتی از نخستین آثار انتزاعی "واسیلی کاندینسکی" هم قدمت بیشتری دارند؛ در نتیجه او را می‌توان از پیشگامان هنر انتزاعی محسوب کرد. آثار او نمایش انگاره‌های پیچیده معنوی بودند.

 

"لوبوو پوپووا"

"لوبوو پوپووا"( ۱۹۲۴ - ۱۸۸۹) یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان زن در هنر آوانگارد روسی بود.او در سبک کوبیسم، والاگرایی و ساختگرایی آثاری خلق کرد. این هنرمد در سال ۱۹۲۱ به طور کامل به طراحی صنعتی روی آورد. او در طراحی لباس و منسوجات به موفقیت دست‌ یافت و در طراحی پوستر، طراحی کتاب، سرامیک هم فعالیت داشت. او در سال ۱۹۲۴ در مسکو درگذشت.

 

نقاش نقاش زن کاترینا ون هیمسن فید گالیزیا کلارا پیترس ماری گابریل کپت ماریان نورث هریت پاورس مارگارت مک دونالد مکینتاش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین