کد خبر: 57307 A

ونگوگ در فرانسه رکورد زد/ فروش دو برابری یک تابلوی دیده نشده

ونگوگ در فرانسه رکورد زد/ فروش دو برابری یک تابلوی دیده نشده

یکی از تابلوهای کمتر دیده شده «ونسان ونگوگ» نقاش معروف هلندی که پس از بیش از یک قرن برای اولین بار برای عموم به نمایش گذاشته می‌شد، در یک حراجی چند برابر ارزش تخمینی به فروش رسید.

ایران آرت: یکی از آثار کمتر دیده شده ونسان ونگوگ که در ۱۰۰ سال گذشته بخشی از یک کلکسیون خصوصی بود، در حراجی ساتبیز به قیمت ۱۳ میلیون و ۹۱ هزار یورو (۱۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار) چکش خورد. این تابلو نمای خیابان در مونمارتر (Street Scene in Montmartre) نام دارد و از سال ۱۸۸۷ که روی بوم تصویر شد، تا به حال هیچوقت برای عموم به نمایش گذاشته نشده بود.   

ارزش تخمینی این تابلو چیزی بین ۵ تا ۸ میلیون یورو برآورد شده بود اما بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه فروش کرد و به گفته متولیان ساتبیز، رکورد فروش آثار ونگوگ در فرانسه را شکست.

به گزارش ایرنا این نقاشی ون گوگ که به دلیل قرار داشتن در اختیار یک مالک خصوصی تا به حال به نمایش عمومی در نیامده بود متعلق به دوره اقامت نقاش در پاریس است. این اثر  نقش یک آسیاب را بر آسمانی آبی خاکستری ثبت کرده است. در پیش‌زمینه اثر نیز یک زوج و دو کودک مشغول بازی به چشم می‌خورد.

این تابلو نقطه عطفی در مسیر هنری نقاش هلندی محسوب می‌شود که نخستین آثار اکسپرسیونیسم در آن هویداست. نقاش برای نخستین بار تلاش کرده با بکار بردن رنگ‌ها احساسی فراتر از بازنمایی واقعیت را القا کند.

این تابلو نگین حراجی برخط ساتبیز در پاریس بود که در آن ۳۳ اثر از آثار اساتید معروف نقاشی چون ادگار دگا نقاش و مجسمه‌ساز امپرسیونیست فرانسوی، رنه ماگریت نقاش سورئالیست بلژیکی، آمادئو مودیلیانی نقاش و هنرمند برجسته ایتالیایی، پاول کِله هنرمند آلمانی و آگوست رودن مجسمه‌ساز فرانسوی به فروش گذاشته شدند.

نمای خیابان در مونمارتر یکی از ۲۰۰ اثری است که ونگوگ طی دو سال اقامتش در پاریس خلق کرد.

آخرین اثر هنری این نقاش معروف که در یک حراجی عمومی به فروش رسید، تابلوی Labourer in a Field متعلق به سال ۱۸۸۹ بود که ۵ سال پیش به قیمت ۸۱ میلیون دلار در نیویورک چکش خورد.

ونسان ونگوگ یک نقاش پسادریافت‌گر هلندی در سده نوزدهم بود که از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دهه دوم زندگی‌اش دست به قلم نشد. او بسیاری از کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر عمرش تکمیل کرد و در یک دهه بیش از دو هزار و ۱۰۰ کار هنری تولید کرد که شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از ۱٬۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ هستند.

این هنرمند پرآوازه در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی اختلال دوقطبی و فشار روحی رنج می‌برد. افسردگی و مشکلات روانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شد تا این که در نهایت در ۳۷ سالگی به زندگی خود پایان داد.

ونسان ونگوگ ونگوگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین