کد خبر: 57554 A

ادعای جنجالی درباره گران‌ترین نقاشی جهان

ادعای جنجالی درباره گران‌ترین نقاشی جهان

بر اساس اطلاعات ارائه شده در یک مستند فرانسوی، فقط بخشی از "سالواتور موندی" گران‌ترین تابلو نقاشی جهان توسط "لئوناردو داوینچی" خلق شده است.

ایران آرت: یک مستند جدید که هفته آینده از تلویزیون فرانسه پخش خواهد شد، به اسرار مربوط به تابلو نقاشی "سالواتور موندی" پرداخته است که به عنوان گرانترین تابلو نقاشی جهان و یکی از آثار "لئوناردو داوینچی" ـ نقاش چیره‌دست رنسانس ـ شناخته ‌می‌شود.

بر اساس این مستند، "داوینچی" نقاش اصلی این تابلو نقاشی نیست و فقط در خلق بخشی از آن نقش داشته است.

به گزارش ایسنا این تابلو نقاشی که در آن مسیح (ع) حین در دست داشتن یک گوی به تصویر کشیده شده است، در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز واقع در نیویورک به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد تا به گران‌ترین تابلو نقاشی جهان تبدیل شود.

بعدها گفته شد خریدار این اثر در حقیقت "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی است با این حال این موضوع هرگز توسط ریاض تایید نشد.

اما همیشه شک و تردیدهایی درباره اصالت این نقاشی وجود داشته است.

تردیدها درباره اصالت این نقاشی زمانی که نمایشگاه‌های لوور ابوظبی و لوور فرانسه بدون "سالواتور موندی" برگزار شدند، شدت پیدا کرد.

حالا یک مستند با عنوان "ناجی برای فروش" اثر "آنتونی ویتکین" که از شبکه فرانسوی پخش خواهد شد اسرار پشت پرده را فاش خواهد کرد.

این مستند از فروش این تابلو به قیمت ۱۱۷۵ دلار در سال ۲۰۰۵ آغاز خواهد کرد و از به فروش رسیدن آن در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از آثار داوینچی به یک فرد روسی به قیمت ۱۲۷.۵ میلیون دلار خواهد گفت.

در این مستند به نقل از مقام‌های عالی ‌رتبه دولت فرانسه با نام‌های مستعار گفته می شود که نتایج بررسی‌های علمی موزه لوور نشان داده است با اینکه این نقاشی در کارگاه "داوینچی" خلق شده است اما خود "داوینچی" فقط در خلق بخش‌هایی از نقاشی همکاری داشته است.

"فوربس" نیز نوشت، بر اساس این مستند ولیعهد عربستان خواسته بود در نمایشگاه سال ۲۰۱۹ موزه لوور "سالواتور موندی" در کنار "مونالیزا" به عنوان یک اثر صد درصد اصل از "داوینچی" به نمایش گذاشته شود که در نهایت "ماکرون" با این شرایط مخالفت کرده است و لوور این نقاشی را به نمایش نگذاشته است.

 

سالواتور موندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین