کد خبر: 57923 A

پرویز تناولی برنده جایزه معتبر تغییردهنده بازی در هنر آسیایی

پرویز تناولی برنده جایزه معتبر تغییردهنده بازی در هنر آسیایی

پرویز تناولی هنرمند برجسته ایرانی برای تاثیری که با هنرش در جهان گذاشت، به عنوان یکی از برندگان جایزه معتبر "تغییردهنده بازی در حوزه هنر آسیایی" معرفی شد.

ایران آرت: مراسم اهدای جوایز تغییردهنده بازی در حوزه هنر آسیایی ۲۰۲۱ (Asia Arts Game Changer Awards) ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، در جمع چهار هنرمندی که در این دوره از این جوایز معتبر آسیایی از آنها تقدیر می‌شود، نام عباس تناولی هنرمند برجسته ایرانی نیز به چشم می‌خورد. اولی سیگ از مجموعه‌داران بزرگ هنر معاصر چین، زارینا خالق پوستر و عکس های چاپی و ژانگ هوان مجسمه ساز و نقاش چینی دیگر چهره‌های هنری هستند که امسال برای نقش تاثیرگذاری که در حوزه هنری آسیا داشتند، در کنار تناولی جایزه می‌گیرند.  

پرویز تناولی نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر پرآوازه ایرانی است که با مجموعه مجسمه‌های هیچ در جهان شناخته شد. این هنرمند برجسته در سال ۱۹۵۹ از آکادمی بررا (Brera) در میلان فارغ التحصیل شد و یکی از بنیان‎‌گذاران مکتب سقاخانه بود؛ اولین جنبش مدرن هنری در ایران. فعالیت هنری وی زیبایی‌شناسی مدرن و استفاده الگوهای سنتی از جمله صنایع دستی و ادبیات پارسی را دربرمی‌گیرد. تناولی تاکنون در موزه هایی چون هنرهای معاصر ایران، موزه تیت، لندن، جامعه آسیایی، نیویورک، هنر متروپولیتن، نیویورک، بریتانیا، موسسه هنر مینه‌آپلیس و نیز در دوسالانه ونیز نمایشگاه برگزار کرده است. موزه هنر متروپولیتن، موزه بریتانیا، تیت، موزه هنرهای مدرن، وین، موزه گوگنهایم ابوظبی، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه ملی قطر و دوحه نیز آثار این هنرمند را در مجموعه‌های خود قرار داده‌اند.

تناولی تاکنون در کالج هنرهای دکوراتیو تهران و آکادمی هنر و طراحی مینیاپولیس تدریس کرده و رئیس بخش مجسمه‌سازی دانشگاه تهران بوده است. در سال ۱۳۸۷ مجسمه‌ای از این هنرمند سرشناس به نام پرسپولیس در حراجی کریستیز به فروش گذاشته شد و به قیمت بی سابقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش رفت. 

جایزه تغییردهنده بازی در حوزه هنر آسیایی یک مراسم بزرگ است که هر ساله برای تجلیل از چهره‌های هنری در آسیا که بر جهان تاثیر گذاشتند، برگزار می‌شود. هرساله در این مراسم، مجموعه‌داران بزرگ دنیا، هنرمندان، گالری‌داران، معتمدین دنیای هنر و حامیان مالی انجمن آسیا برای تجلیل از هنر معاصر در آسیا گرد هم جمع می‌شوند. از برندگان دوره‌های گذشته این جایزه می‌توان به شیرازه هوشیاری مجسمه ساز ایرانی، عمران قریشی هنرمند پاکستانی و تاکشی موراکامی از ژاپن اشاره کرد.

 

پرویز تناولی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین