کد خبر: 58033 A

ونسان ونگوگ هنرمند شماره یک جهان در سال ۲۰۲۱

ونسان ونگوگ هنرمند شماره یک جهان در سال ۲۰۲۱

تابلوی "پل ترن‌کتی" اثر ونسان ونگوگ در حالی به حراج گذاشته شده که آثار دیگری از این نابغه هلندی در سال جاری میلادی به قیمت میلیون‌ها دلار چکش خورده است.

ایران آرت: تابلوی پل ترن‌کتی (Le Pont de Trinquetaille ) از ونگوگ، ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) در حراجی هنر قرن بیستم کریستیز در نیویورک به فروش گذاشته می‌شود. ونگوگ این تابلو را در سال ۱۸۸۸ یعنی یک سال پیش از آن که دست به خودکشی بزند، کشید و ارزش تخمینی آن چیزی بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار برآورد شده است.

تابلوی پل ترن‌کتی یکی از معدود تابلوهای منظره بود که ونگوگ در طول مدت اقامتش در شهر آرل در جنوب فرانسه کشید و با ضربات آشکار قلمو و استفاده از رنگهای گرم امضای خود را بر آن گذاشت. پس از درگذشت ونگوگ، این تابلو به بیوه برادرش لئو رسید.

این تابلو آخرین بار نوامبر سال ۲۰۰۴ در حراجی کریستیز در نیویورک به مزایده گذاشته شد و کمی پایین‌تر از ارزش تخمینی به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیون دلار چکش خورد. پیش از آن این تابلو در حراجی سال ۱۹۹۹ کریستیز به قیمت ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخته شده بود.

حراج نقاشی چند ده میلیون دلاری ونگوگ از پل ترن‌کتی

جی وینچه (Jay Vincze) مدیر ارشد بخش هنر امپرسیونیست و مدرن کریستیز با انتشار بیانیه‌ای درباره این تابلو گفت: آثاری در این ابعاد و اهمیت فوق العاده نایاب هستند. همه چیز درباره این تابلو از رنگ سبز و درخشان آسمان و ترکیب ساختاریافته بوم تا ضربات آشکار قلمو در نمایش آب، از اوج قدرت خلاقانه یک هنرمند حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، تابلوی پل ترن‌کتی تنها اثر معروف ونگوگ نیست که این روزها به حراج گذاشته می‌شود. ماه مارس گذشته (اسفند ۹۹- فروردین ۱۴۰۰) تابلوی نمای خیابان در مونمارتر (Street Scene in Montmartre) از این هنرمند نامدار در حراجی هنر امپرسیونیستی و مدرن ساتبیز در پاریس، ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخته شد در حالی که ارزش تخمینی آن تنها ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده بود. این تابلو تا قبل از آن که به حراج گذاشته شود، برای بیش از یک قرن بخشی از یک کلکسیون خصوصی بود.

ونگوگ در فرانسه رکورد زد/ فروش دو برابری یک تابلوی دیده نشده

همزمان با این حراجی در پاریس، تابلوی  لا موسمه (La Mousmé) ونگوگ در حراجی کریستیز در نیویورک به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد در حالی که ارزش تخمینی این تابلو ۷ میلیون دلار برآورد شده بود.

ونسان ونگوگ یک نقاش پسادریافت‌گر هلندی در سده نوزدهم بود که از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دهه دوم زندگی‌اش دست به قلم نشد. او بسیاری از کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر عمرش تکمیل کرد و در یک دهه بیش از دو هزار و ۱۰۰ کار هنری تولید کرد که شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از ۱٬۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ هستند.

این هنرمند پرآوازه در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی اختلال دوقطبی و فشار روحی رنج می‌برد. افسردگی و مشکلات روانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شد تا این که در نهایت در ۳۷ سالگی به زندگی خود پایان داد.

 

ونسان ونگوگ ونگوگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین