کد خبر: 58106 A

نمایش آثار پرویز تناولی در گالری گروسونر لندن

نمایش آثار پرویز تناولی در گالری گروسونر لندن

آثار چاپی پرویز تناولی، هنرمند پرآوازه ایرانی، در گالری گروسونر لندن به نمایش گذاشته شد.

ایران آرت: پرویز تناولی یکی از مهمترین و مورد احترام‌ترین هنرمندان مدرنیست در ایران است. این هنرمند ۸۴ ساله در سطح بین‌الملل بیشتر با شاهکارهای مجسمه‌سازی خود شناخته می‌شود، اما وی در سال ۱۹۷۴ دست به خلق مجموعه‌ای از آثار چاپی هم زد که بعدها با استفاده از روش‌های سنتی از آنها قالیچه بافت. حالا پس از ۴۰ سال، نسخه اورجینال شماری از این آثار در گالری گروسونر لندن برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا، این گالری انگلیسی در وبسایت رسمی خود نوشت:

اگرچه پرویز تناولی به عنوان پدر مجسمه‌سازی مدرن در ایران شناخته می‌شود، وی در طول ۷ دهه فعالیت هنری خود، از سرامیک گرفته تا قالی‌ و از نقاشی گرفته تا آثار چاپی، طیف متنوعی از آثار هنری را خلق کرد. در این سالها، هنر تناولی از حرفه وی به عنوان یک معلم، یک پژوهشگر و یک مجموعه‌دار تاثیر عمیقی پذیرفت و در آثار چاپی وی از دهه ۷۰ میلادی می‌توان به روشنی درون‌مایه و الگوهای تکرارشونده‌ای را دید که بعدها به محور هنرآفرینی او تبدیل شدند.

پرویز تناولی نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر پرآوازه ایرانی است که با مجموعه مجسمه‌های هیچ در جهان شناخته شد. این هنرمند برجسته در سال ۱۹۵۹ از آکادمی بررا (Brera) در میلان فارغ التحصیل شد و یکی از بنیان‎‌گذاران مکتب سقاخانه بود؛ اولین جنبش مدرن هنری در ایران. فعالیت هنری وی زیبایی‌شناسی مدرن و استفاده الگوهای سنتی از جمله صنایع دستی و ادبیات پارسی را دربرمی‌گیرد. تناولی تاکنون در موزه هایی چون هنرهای معاصر ایران، موزه تیت، لندن، جامعه آسیایی، نیویورک، هنر متروپولیتن، نیویورک، بریتانیا، موسسه هنر مینه‌آپلیس و نیز در دوسالانه ونیز نمایشگاه برگزار کرده است. موزه هنر متروپولیتن، موزه بریتانیا، تیت، موزه هنرهای مدرن، وین، موزه گوگنهایم ابوظبی، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه ملی قطر و دوحه نیز آثار این هنرمند را در مجموعه‌های خود قرار داده‌اند.

تناولی تاکنون در کالج هنرهای دکوراتیو تهران و آکادمی هنر و طراحی مینیاپولیس تدریس کرده و رئیس بخش مجسمه‌سازی دانشگاه تهران بوده است. در سال ۱۳۸۷ مجسمه‌ای از این هنرمند سرشناس به نام پرسپولیس در حراجی کریستیز به فروش گذاشته شد و به قیمت بی سابقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش رفت. این هنرمند معروف ایرانی هفته گذشته برای تاثیری که با هنرش در جهان گذاشت، به عنوان یکی از برندگان جایزه معتبر «تغییردهنده بازی در حوزه هنر آسیایی» معرفی شد.

نمایشگاه آثار چاپی تناولی در لندن از ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) برپا شده و تا ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) ادامه دارد.

 

پرویز تناولی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین