کد خبر: 58121 A

نقاشی‌های باب راس کجاست؟

نقاشی‌های باب راس کجاست؟

گفته می‌شود نقاشی‌های باب راس مانند الماس هستند: در حجم گسترده وجود دارند اما بسیار کمیاب هستند. بسیاری از حراجی‌های بزرگ آمریکا تا به حال سابقه فروش هیچ یک از نقاشی‌های باب راس را در کارنامه خود ندارند.

ایران آرت: باب راس گرچه در سال ۱۹۹۵ فوت کرد اما هنوز هم او یک عنصر فرهنگی در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. استایل موهایش، صدای جذابش و اظهارات جالبش در مورد اجزای نقاشی (برای مثال درختان کوچک و خوشحال) از او یک شخصیت ویژه در حوزه نقاشی ساخت. برنامه لذت نقاشی او در یوتیوب بالای ۴۵۰ میلیون بار دیده شده است.

شما هم اکنون و بصورت آنلاین می‌توانید به خرید موارد بسیاری از باب راس مانند رنگ‌های مورد استفاده‌اش، قلم‌موهای او، ماگ‌های به شکل باب راس و موارد دیگر را خریداری کنید اما تنها چیزی که نمی‌توانید آن را برای خرید پیدا کنید نقاشی‌های او هستند. در طول زندگی خود باب راس ده‌ها هزار نقاشی کشید. با این حال تعداد بسیار محدودی از آثار او در سال‌های اخیر برای فروش به بازار آمده است.

چرا کارهای یکی از پرکارترین و در دسترس‌ترین هنرمندان تاریخ در بازار بسیار کم یافت می‌شود؟

به نوشته روزیاتو، برای جواب این سوال با یکی از صاحبان گالری‌ای که قبل‌ها با راس کار کرده است حرف زده شد. گفته می‌شود نقاشی‌های باب راس مانند الماس هستند: در حجم گسترده وجود دارند اما بسیار کمیاب هستند. بسیاری از حراجی‌های بزرگ آمریکا تا به حال سابقه فروش هیچ یک از نقاشی‌های باب راس را در کارنامه خود ندارند. در ۶ ماه گذشته نیز در کل ۳ نقاشی از باب راس در وبسایت eBay به فروش رفته که منشا ۲ مورد از آن‌ها مشکوک است. همچنین خبرها حاکی از آن است که ۱۱۶۵ مورد از نقاشی‌های باب راس به ارزش میلیون‌ها دلار هم اکنون در شرکت "باب راس" حضور دارد.

مردم از آن‌ها درخواست زیادی برای خرید نقاشی‌ها می‌کنند اما این شرکت به نقاشی‌ها برچسب غیر قابل فروش زده است. در نهایت باید گفت تنها دلیلی که نقاشی‌های باب راس را تا به این حد کمیاب کرده این است که او هرگز دوست نداشته از نقاشی‌هایش به عنوان کالا استفاده کنند. ارزش کار برای راس مراحل انجام آن بود نه محصول نهایی.


مردی که در پشت تابلو می‌ایستاد که بود؟

باب راس در سال ۱۹۴۲ در دیتونای فلوریدا متولد شد. او مدرسه را در کلاس نهم رها کرد تا به همراه پدرش به کار نجاری مشغول شود. در ۱۸ سالگی راس به نیروی هوایی آمریکا پیوست و به آلاسکا نقل مکان کرد. جایی که وی ۲۰ ساله آینده را به عنوان گروهبان گذراند. گفته می‌شود که باب راس در کار خود در نیروی هوایی بسیار سخت گیر بود و این باعث شد تا القاب زیادی را به وی بدهند. اما زندگی او وقتی هنر را کشف کرد عوض شد. باب راس با الهام گیری از نقاش تلویزیونی به نام بیل الکساندر شروع به کشیدن مناظر بر روی ظرف‌های استخراج طلا کرد و آن‌ها را به مغازه‌های محلی در آلاسکا می‌فروخت.



صاحب فعلی شرکت باب راس و دخترش

درآمد او از نقاشی خیلی زود از درآمدش از نیروی هوایی بیشتر شد. به همین ترتیب او در سال ۱۹۸۱ به فلوریدا بازگشت و با تعلیم تحت نظر الکساندر به یک نقاش معتبر و مربی با نام و نشان تبدیل شد. وی بعدها با کمک یکی از شاگردانش شرکت "باب راس" را تاسیس کرد و تصمیم گرفته شد تا او به یک ستاره تلویزیون تبدیل شود. برنامه لذت نقاشی از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ بر روی آنتن رفت.

در هر قسمت ۲۷ دقیقه‌ای باب راس با گویشی زیبا شروع به کشیدن منظره‌ها می‌کرد و این کار را بسیار آرامش بخش انجام می‌داد. توصیف‌های او از درختان، ابرها، جنگل، دریا و… بسیار لذت بخش بود و وی بیننده را با روح لطیف خود همراه می‌ساخت. باب راس برای به آنتن بردن برنامه‌هایش پولی دریافت نمی‌کرد اما شرکت "باب راس" از فروش رنگ، لوازم هنری، کارگاه‌ها و فیلم‌های آموزشی و کالاهای دیگر کسب درآمد می‌کرد.

 

باب راس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین