کد خبر: 58163 A

حمید رضا اندرز در گالری شیرین/ نقاشی که با مادیت رنگ می اندیشد

حمید رضا اندرز در گالری شیرین/ نقاشی که با مادیت رنگ می اندیشد

عصر جمعه هفدهم اردیبهشت، نمایشگاه نقاشی و طراحی حمید رضا اندرز همراه با رونمایی از کتاب مجموعه آثارش در گالری شیرین برپا می شود.

ایران آرت : آرزو جعفریان:  آوند زمان، عنوان این نمایشگاه است که تازه ترین مجموعه آثار این هنرمند را ارائه می کند؛ همچنین کتاب مجموعه اثار حمید رضا اندرز توسط انتشارات خط و طرح پیش روی مردم قرار می گیرد.

در آستانه این رویداد نوشته هلیا دارابی، منتقد هنر درباره زاویه نگاه و آثار آقای اندرز منتشر شده است، خانم دارابی نوشته است: نقاشی رسانۀ سکوت است. بی‌صدا است و بیننده را نیز به سکوت و غرق شدن در شکافی بی‌انتها دعوت می‌کند. با این حال، کارِ حمیدرضا اندرز خود نقاشیِ ساکتی است: سکوت ترکیب‌بندی به واسطۀ ساحت‌های خلوت و تخت؛ سکوت سطح به‌واسطۀ عدم حضور مسلط عنصر خط و محو بودن فضا؛ سکوت رنگ‌ها به سبب پختگی و در هم نشستگی‌شان؛ و سکوت به واسطۀ سکوت مضامین: میوه‌ها، ماهی‌ها، نهنگ زیر دریا. سکوت زمان را به میان می‌آورد، و زمان چیزی است که برای اندرز همواره به پای نقاشی فدا می‌شود. او کار را به مراقبه، و نقاشی‌اش را به آوند زمان تبدیل کرده است؛ آوندی که در آن روزها و ساعت‌ها شناورند؛ روزهای تنهایی، و کارِ نقاشی. امتزاج نقاشی با رسانه‌های دیگر، مخدوش شدن مرزهای آن و به‌عبارتی بحران نقاشی در دوره مدرنیسم متأخر در عمل نتوانست پایان نقاشی را رقم بزند. تجربۀ نقاشی امروز بر کشف و آزمون حدود و امکانات خود رسانه متمرکز شده و انعطاف حیرت‌انگیز این رسانه را به اثبات رسانده است. کلید این انعطاف و پویایی نقاشی و رمز تداوم آن را شاید بتوان در «کیفیت مادی»‌ آن جست‌. زیستن با کیفیات مادی نقاشی برای هنرمند نقاش تجربه‌ای است زنده و جاری؛ روندی که در آن عوامل «کار»، مهارت، تکرار، خاطره، کاتارسیس و رضایت شخصی را نمی‌توان نادیده گرفت. 

برای نقاشانی چون حمید اندرز «مادیت رنگ» خود شیوه‌ای پیچیده از اندیشیدن است که برای پرداختن به جوانب آن، مسیرهای متداول نظری مرجح نیست، بلکه شیوه‌ای از تفسیر لازم است که نه بر پایۀ مضامین، بلکه مبتنی بر کنش و عمل است، و معنا را در قلمرو مادی تصویر جست‌وجو می‌کند. اندرز در بدنۀ اصلی نقاشی خود از هیچ ماده یا تکنیک بیرونی که منطق یکپارچۀ نقاشی را مخدوش کند استقبال نمی‌کند. او همچون نگهبان دژی می‌کوشد نقاشی خود را از هرگونه تاثیرات دیجیتال، مد، فرهنگ عامه و امثال آن، و نیز دخالت دیگر قالب‌های هنری برکنار نگه دارد. او تنها خدای نقاشی را می‌پرستد.

عصر جمعه هفدهم اردیبهشت این نمایشگاه افتتاح می شود و تا ۲۹ همین ماه دایر خواهد. بود، بازدید از این نمایشگاه به جهت محدودیت های کرونایی فقط با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.

 

گالری شیرین هلیا دارابی حمید رضا اندرز آرزو جعفریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین