کد خبر: 58427 A

گشایش گالری موزه حسین محجوبی در باغ نگارستان در زاد روز ۹۱ سالگی/ از درختان سپهری تا درختان محجوبی

گشایش گالری موزه حسین محجوبی در باغ نگارستان در زاد روز ۹۱ سالگی/ از درختان سپهری تا درختان محجوبی

درختان نقاش بهشت، در روز تولدش با درختان سهراب سپهری قیاس و جهان بینی فردوسی خاستگاه زاویه نگاه او به طبیعت تمثیلی ایران تعبیر شد.

ایران آرت: آرزو جعفریان: آیین جشن تولد نود و یکمین سال تولد استاد حسین محجوبی و گشایش گالری موزه او در باغ نگارستان با همکاری دانشگاه تهران و هلدینگ فاطر عصر شنبه ۲۵ اردیبهشت برگزار شد.

رضا رفیع اجرای این برنامه را به عهده داشت که با طنز و شوخی های خاص منتقدانه او که رویکردهای فرهنگی اجتماعی و شادمانه داشت، ساعتی خوش برای حضار پدید آورد.

مجید سرسنگی ، مشاور رئیس دانشگاه تهران نخستین سخنران این مراسم بود ، او گفت: ارتباط با جامعه هدف محوری دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان است، و حضور گالری موزه استاد حسین محجوبی در کنار ۵۲ اثر منیر فرمانفرمائیان، حدود ۵۰۰ اثر برجسته موزه برجسته بانک پاسارگاد، نقاشی دیواری تاریخی صف سلام و ... بهانه های جذاب جذب مردم به این فضای زیبا و تاریخی است.

سپس احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شهر تهران در سخنانی روز فردوسی را روز بیعت با ایران خواند و گفت: و جالب است که امروز تولد حسین محجوبی است و استاد نقاشی که جلوه هایی باشکوه از تعابیر فردوسی از ایران را می توان در آثارش دید.

حسین محجوبی

او سپس با اشاره به حضور معنابخش و تعیین کننده درخت در آثار سهراب سپهری و حسین محجوبی گفت: این دو هنرمند که اتفاقا بسیار با هم رفاقت و صمیمیت داشتند از دو منظر بسیار متفاوت به درخت پرداختند. درخت سپهری جزیی نگر است اما محجوبی ما را به تماشای کلان و نمایی باز از درختان دعوت می کند.

شاید باید تاثیر زادگاه این دو هنرمند هم نسل را در زاویه نگاه شان به درخت توجه کرد؛ نقاش کاشانی و نقاش لاهیجانی درختان را به سیاق خود می بینند. جالب اینکه طبیعت گرایی استاد محجوبی با منظره پردازی کمال الملک نیز فرق اساسی دارد، چون در مکتب کمال الملک طبیعت را عکس گونه بازتاب می دهد اما طبیعت محجوبی محصول ذهنیت و جهان بینی اوست.

او سپس به جایگاه والای حسین محجوبی در شهرسازی شهر تهران و به خصوص تلاشش در توسعه فضای سبز و پارک های مشهور تهران اشاره کرد و گفت: پارک ساعی حاصل نگاه اوست و به احداث چندین پارک دیگر هم نظارت داشته است.

محمود نیلی احمد آبادی ، رئیس دانشگاه تهران هم در این مراسم ضمن سخنانی ابتدا از حسین محجوبی تشکر کرد که باغ نگارستان را برای اهدای ۱۲ اثرش انتخاب کرده است.

او ابراز امیدواری کرد دیگر موزه های هنری و علمی زیر نظر دانشگاه تهران به مانند باغ نگارستان به روی مردم باز شود.

احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران سخنران بعدی این آیین بود، او گفت: شمار اندکی از هنرمندان معاصر را می شناسیم که زیست بوم شان در هنرشان تجلی دارد ،استاد حسین محجوبی یکی از یگانه ترین نمونه از این منظر است.

احسان آقایی

آقایی خاطر نشان کرد ریشه های نگارگری ایرانی در آثار استاد محجوبی پیداست و بهشت تمثیلی ایرانی او زبانزد است، در عین حال دایره رنگی ویژه ایرانی ایشان و بیان بصری خاص او نقاشی های محجوبی را صاحب امضای شناخته شده ایشان کرده است.

او در پایان با ستایش از وقف ۱۲ اثر از سوی ایشان به نفع دانشگاه تهران و مردم خواستار کنش هنری افزون تر دانشگاه تهران و رشد موزه داری در این نهاد علمی شد.

حسین محجوبی

حجت الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه زاد روز حسین محجوبی را تبریک گفت.

دعایی سپس یادآوری کرد مانایی این باغ نگارستان زیبا مرهون دو زنده یاد روح الامینی و حسن حبیبی است. جناب روح الامینی که کرمانی و همشهری من بودند مطلبی دردناک نوشته بودند که قرار است این باغ را خراب و پارکینگ کنند، ما این متن را در روزنامه اطلاعات چاپ کردند و مرحوم حسن حبیبی، همان موقع آن را خواندند و همت کردند این مجموعه حفظ شد و امروز به جاست از آن دو بزرگوار یادی شود.

استاد حسین محجوبی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی ضمن قدرشناسی از همه حضار خود را عاشق عالم هستی معرفی کرد و گفت: می پرسند چرا درخت را انتخاب کردی، کافی ست اهمیت این موجود زنده را به دقت ببینید یکی از پرثمرترین موجودات دنیاست. درخت تبریزی را برگزیدم که موسیقی دارد ، آل احمد می گفت درختان تو آدمی را بالا می برد انگار بعد از این دنیای خاکی آن بالا می رویم.

حسین محجوبی

استاد نقاش گفت من تمام این دهه ها تلاش کردم از ورای نقاشی هایم هشدار دهم طبیعت را ویران نکنیم، درختان را نابود نکنیم، من همیشه در نقاشی هایم در حال اعتراض هستم، ۷۱ سال است در تهران زندگی می کنم و هر روز تخریب بیشترش را می بینم، ساخت و ساز در تهران را متوقف کنید.

سپس با حضور میهمانان کتاب « عاشق درختان بهشت» نوشته سید امیر سقراطی کهدحاصل هشت سال گفتگو با حسین محجوبی است و توسط انتشارات روزنامه اطلاعات به زیور طبع آراسته شده، رونمایی شد.

حسین محجوبی

بخش پایانی این دورهمی دوستانه هنری، گشایش گالری موزه حسین محجوبی در باغ موزه نگارستان و بریدن کیک تولد ۹۱ سالگی او بود.

 

حسین محجوبی رضا رفیع هلدینگ فاطر گالری موزه حسین محجوبی در باغ نگارستان آرزو جعفریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین