کد خبر: 59169 A

آیدا نقاشی‌های خلاقانه و معاصر می‌کشد/ توضیحات جالب درباره اولین ربات نقاش

آیدا نقاشی‌های خلاقانه و معاصر می‌کشد/ توضیحات جالب درباره اولین ربات نقاش

آیدان ملر، مخترع اولین ربات هنرمند جهان به نام آیدا، در یک مصاحبه جدید آثار هنری این ربات را خلاقانه و معاصر توصیف کرد.

ایران آرت: آیدا (Ai-Da) به عنوان اولین ربات هنرمند فوق واقع‌گرا می‌تواند طراحی کند، تابلوی نقاشی بکشد و در نقش یک هنرمند اجرامحور در گفت‌وگوهای پویا شرکت کند. آیدا که نامش را از ایدا لاولیس (Ada Lovelace) ریاضیدان و نویسنده انگلیسی و اولین برنامه‌نویس تاریخ می‌گیرد، یک ربات با قابلیت‌های هوش مصنوعی است، یک شخصیت مرکب متشکل از طیف متنوعی از برنامه‌های کامپیوتری، فناوری‌های رباتیک، سیلیکون و قابلیت‌های انسانی.

این ربات توسط آیدان ملر (Aidan Meller) گالری دار و پژوهشگر هنری اهل انگلیس ابداع شده است و صورت سیلیکونی و واقع گرایانه خود را از لوسی سیل (Lucy Seal) محقق، الکس کافوسیاس (Alex Kafousssias) هنرمند دیجیتال و تیم میلوارد (Tim Milward) طراح سه‌بعدی دارد تا شبیه به یک موجود زنده با حالات مختلف چهره، اشتیاق و حتی تخیل به نظر برسد. بازوان رباتیکی که دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه لیدز برای این ربات طراحی کرده‌اند، به او اجازه نگه داشتن مداد و استفاده از آن را می‌دهد. این دو دانشجو برای ساخت بازوهای رباتیک، الگوریتم‌های هوشمندی را به کار گرفتند که با بینایی رایانه‌ای تصویر فردی که آیدا می‌دید را تحلیل می‌کرد، سپس یک سیستم کنترل ابداع کردند که برمبنای این تفسیر بازوی ربات را در یک مسیر مشخص به حرکت درمی‌آورد. 

ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیدا و حرکات و اشاراتی که این ربات برای انجام آنها برنامه‌ریزی شده سوژه یک نمایشگاه جدید است که از ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) در موزه طراحی لندن برپا شده و تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه که "آیدا: پرتره‌ یک ربات" (Ai-Da: portrait of the robot) نام دارد مفهوم خودنگاره را وارونه کرده و با نمایش دو نوآوری منحصربه‌فرد در جهان، ماهیت هویت و خلاقیت انسان را زیر سوال می‌برد. این نمایشگاه نخست سه خودنگاره بزرگ از آیدا را به نمایش می‌گذارد که با خلق یک خویشتن‌انداز از موجودی که «خویش» ندارد، رویه جدیدی را در دنیای هنر بنا نهادند. این نمایشگاه همچنین اولین فونت هوش مصنوعی در جهان که توسط یک ربات هنرمند برای نشان دادن زبان تولید شده توسط مدل های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است را نیز در ویترین خود گذاشته و شبهات اخلاقی در مورد کم رنگ شدن مرز میان متن تولید شده توسط رایانه و انسان را برجسته می‌کند. 

اولین ربات هنرمند جهان و توانایی‌های خارق العاده او سوالاتی را در مورد هویت انسان در عصر دیجیتال ایجاد کرده است. آیدان ملر، خالق آیدا، در یک گفت‌وگوی جدید با مجله دیجیتالی دیزاین‌بوم/ Designboom در این باره گفت: آیدا با برانگیختن گفتمان درباره آینده بشر بین مخاطبانش، این سوال را طرح می‌کند که چگونه می‌توانیم استفاده‌ها یا سوءاستفاده‌ها از قدرت عظیمی را مدیریت کنیم که فناوری‌های جدید به مردم می‌دهند.

ربات آیدا

ملر در این مصاحبه از نوآوری و چالش‌های فنی در مسیر ساخت اولین ربات هنرمند جهان گفت و به مبحث مدیریت استفاده از قدرتی که فناوری‌های جدید برای مردم به ارمغان می‌آوردند، پرداخت. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

چه نوع کارهایی در نمایشگاه موزه طراحی به نمایش درمی‌آیند، آیدا از چه شیوه‌های هنری پیروی می‌کند؟ آیا در سبک هنری خود امضای خاصی دارد؟ 

 هنر آیدا ترکیبی است از هوش مصنوعی و ابزارهای سنتی هنرمندان مثل رنگ روغن و آبرنگ. موضوع آثار وی در موزه طراحی، خودنگاره‌ها و طراحی‌های فونتی است که او خلق کرده. خودنگاره‌های آیدا به مسئله همزادهای دیجیتال (digital doubles) می‌پردازد که هربار اطلاعات شخصیمان را در اینترنت به اشتراک می‌گذاریم، می‌سازیم و طراحی‌های فونتی او معضل ناتوانی در تشخیص متن تولید شده توسط انسان و هوش مصنوعی در فضای اینترنت را برجسته می‌کند. امضای هنری او در حال شکل گیری و پیشرفت است.

آیدا 2

رونمایی از آیدا سوالاتی را در مورد هویت انسان در عصر دیجیتال ایجاد کرده و اینکه آیا می‌توان آثار هنری تولید شده توسط ربات‌ها را هنر نامید یا نه. به عنوان سازندگان آیدا جوابتان به این سوالات چیست؟

ما با استناد به تعریف استاد مارگارت بودن (Margaret Boden) از خلاقیت که آن را به هرچیز جدید ، شگفتآور و با ارزش اطلاق می‌کند، هنر آیدا را خلاقانه می‌دانیم. ما کار او را هنر معاصر می‌دانیم زیرا به ایجاد گفت‌وگو در مورد جامعه و آینده ما منجر شده که کارکرد اصلی هنر معاصر است. بسیار مشتاقیم در گفتگوهای مفصل‌تر پیرامون موضوع هنر و هویت انسانی در عصر دیجیتال شرکت کنیم و می‌دانیم روش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی برای پرداختن به این موضوعات وجود دارد که از آنها هم استقبال می‌کنیم. 

آیدا 1

سخت‌ترین چالش در مسیر ساخت آیدا چه بود؟

 صلاح الدین العبد و زیاد عباس الگوریتم‌های طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی آیدا را طراحی و پیاده کردند. آنها در مراحل تکوینی با چالش‌های زیادی روبه‌رو شدند چون ساخت الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که بتوانند به جای ماشین مثل یک انسان نقاشی کنند، کار ساده‌ای نبود. نتیجه این کار شد سبک مدرن و منکسر آثار آیدا.

برای آینده آیدا به عنوان یک هنرمند چه آرزویی دارید؟

آیدا در آینده شاهد استمرار آزمون و خطا و پیشرفت در توانایی‌های هنری خود خواهد بود. چه کسی می‌داند این روند او را در چه مسیرهای هیجان‌انگیزی قرار می‌دهد، نوآوری‌های زیادی در انتظار آیداست.

 

آیدا ربات نقاش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین