کد خبر: 59461 A

طراحی هنری ماتیس پس از ۷۳ سال پیدا شد/ عکس

طراحی هنری ماتیس پس از ۷۳ سال پیدا شد/ عکس

یک طرح زغالی به قلم "هنری ماتیس" پس از ۷۳ سال رویت شد و به قیمت صدها هزار دلار فروش رفت.

ایران آرت: یک نقاشی از هنری ماتیس نقاش و مجسمه‌ساز سرشناس فرانسوی که برای سالها روی کمد صاحبش خاک می‌خورد، این هفته در منوسک فرانسه به فروش گذاشته شد و ۲۲۰ هزار یورو چکش خورد.

این طرح زغالی که پرتره هلن مرسیه، شاهدخت زاده گالیتزین، در حالت نشسته (Portrait d'Hélène Mercier, née princesse Galitzine, assise) نام دارد، در سال ۱۹۳۸ میلادی به دست ماتیس کشیده و امضا شده است. هلن گالیتزین مرسیه (۱۹۶۶-۱۹۱۲) دختر شاهزاده لِو گالیتزین و هلنا گاگارین، یکی از مدل‌های محبوب ماتیس در اواخر دهه ۳۰ میلادی بود.

به گزارش ایرنا، ارزش تخمینی این نقاشی در حدود ۳۰۰ هزار یورو برآورد شده بود. این اثر آخرین بار سال ۱۹۴۸ میلادی در نمایشگاه مرور آثار ماتیس در موزه هنر فیلادلفیا به نمایش درآمد و از آن پس ناپدید شد تا این که آخرین صاحب این نقاشی حدود یک سال قبل تصمیم گرفت آن را به مسئول یک حراجی نشان دهد. آن جا بود که پرده از راز این نقاشی ۶۵ در ۵۰ سانتی‌متری افتاد.

حراج نقاشی فراموش شده «ماتیس» در فرانسه

 

هنری ماتیس از جمله هنرمندان معروف سده بیستم است. وی تحت تاثیر رنگهای شاد و شفاف نگارگری نقاشی می‌کرد و  آن چنان بی پروا از رنگ‌ های درخشان در آثارش بهره می‌برد که لقب فوو (دَد) به وی دادند و سبک هنری او به فوویسم (دَدگری) معروف شد. نحوه کاربرد رنگ در آثار این هنرمند فرانسوی بسیار نزدیک به رنگ‌بندی آثار نگارگری ایرانی است، در برخی از آثار ماتیس نمونه‌های گل و مرغهای اسلیمی نیز به بهانه‌های مختلف نقاشی شده است. ماتیس در سال ۱۸۶۹ در شمال فرانسه متولد شد و در ۸۴ سالگی در جنوب این کشور چشم از جهان فروبست.

 

طراحی طراح هنری ماتیس نقاش اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین