کد خبر: 60094 A

"تلاطم مرئی" مریم کباری در نگارخانه نگر/ نگاه متفاوت خانم نقاش به طبیعت

"تلاطم مرئی" مریم کباری در نگارخانه نگر/ نگاه متفاوت خانم نقاش به طبیعت

موسسه هنری سکو با همکاری گالری نگر، نمایشگاه انفرادی مریم (صدف) کباری که شامل ۲۶ اثر نقاشی از این هنرمند است را برگزار خواهد کرد.

ایران آرت: نمایشگاه انفرادی مریم (صدف) کباری با عنوان "تلاطم مرئی" روز جمعه ۸ مردادماه ۱۴۰۰ با همکاری موسسه هنری سکو در گالری نگر افتتاح خواهد شد.

مریم (صدف) کباری متولد ۱۳۳۶ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت تهران است اما از نوجوانی نقاشی می‌کرده و فعالیت هنری را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۵ آغاز کرده است. کباری دوره‌های نقاشی را با اساتید برجسته‌ای همچون  آیدین آغداشلو، نصرت‌الله مسلمیان و علی فرامرزی گذرانده است.

مریم (صدف) کباری از سال ۱۳۹۴ تا کنون دستاوردهای بین‌المللی متعددی را به دست آورده و در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی داخلی و خارجی شرکت کرده است که از جمله آنها می‌توان به برگزیده شدن اثری از او برای شرکت در نمایشگاه بینال فلورانس، برگزیده شدنش اثرش در فراخوان FACFA، شرکت در آرت فستیوال دبی و شرکت در پنجمین دوسالانه لندن اشاره کرد.

BeFunky-collage - 2021-07-28T115128.281

در بیانیه هنرمند درباره نمایشگاه "تلاطم مرئی" آمده است: "طبیعت به معنای گسترده، جهان هستی و کل عالم فیزیکی را در بر می‌گیرد. مطالعه طبیعت از دیرباز بخش مهمی از علم بوده است. با اینکه انسان‌ها بخشی از طبیعت هستند فعالیت آنها اغلب به عنوان دسته‌ جداگانه‌ای از سایر پدیده‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شود. شک نیست که اغلب فعالیت‌ها و مداخله بشر در طبیعت منجر به فجایع جبران‌ناپذیری شده است. بی مهری انسان نسبت به طبیعت و جانداران و نیز به یکدیگر و برهم زدن تعادل و توازن طبیعی، مشکلات فراوانی را به بار آورده است. از زمان‌های دور، زیبایی و شگفتی‌های زمین و آسمان، دریا و جنگل، نگاه هنرمندان را به خود جلب کرده است و الهام‌بخش آنها در سرودن شعر و بازآفرینی آنها در نقاشی بوده است. بطوریکه در دوران‌هایی ثبت جز به جز اشکال و یا پدیده‌های طبیعی اساس کار هنرمندان بوده است ولی به تدریج نوع نگاه آنها به طبیعت و اطراف تغییراتی در شیوه ثبت آثارشان به وجود آورد. به این معنی که با نگاه خاص خود به طبیعت، احساسی که در آن‌ها برانگیخته می‌شد را به تصویر کشیدند و فجایعی که در طبیعت به وقوع می‌پیوست در قلم نقاشان جاری شد و آرام آرام برداشت ‌های احساسی هنرمندان که گاهاً توازن و هماهنگی طبیعی خود را از دست داده بود جایگزین تصاویر موزون و بی عیب و نقص طبیعت شد.

جوهر نقاشی‌های من نگاه به طبیعت و آرامش و تلاطم‌های نهفته در آن است به کلامی برداشت من از طبیعت است. بازی با رنگها این فرصت را برایم فراهم کرده که تا با نگاه کردن به طبیعت، بخش‌هایی از وجود خودم را اعم از احساسات مثبت و منفی، پیدا کرده و با آن همسو شوم. مانند تک درختی که برایم تنهایی انسان امروز است و یا رعد و برق که نماد خشونت و خشم انسان‌هاست. در واقع نقاشی‌های من که عمدتا الهام گرفته از طبیعت است بیان ناگفتنی‌های من از طریق نقش و رنگ است. بازی با تیرگی و روشنی رنگ‌ها روشی انتزاعی است که بکار میگیرم تا آرامش یا تلاطم های وجود خود را به تصویر بکشم.

هدف من در به‌کار‌گیری فرم‌های انتزاعی و فضای آبستره همراه با استفاده از رنگ‌های تخت و گاهی بافت‌ها و رنگ‌های شفاف، بازتاب چگونگی رفتار انسانها می‌باشد، که از دل این مفهوم به نوعی خودشناسی فردی دست یافته‌ام، به طوری که خود را در نقش‌ها و رنگ‌هایی که به کار برده‌ام دوباره باز می‌نگرم و دگرگونی و تحول انسان مدرن و ارتباط او با دیگر انسانها و طبیعت را نمایش می‌دهم. بدیهی است که فعالیت حرفه‌ای‌ام در زمینه معماری طی سال‌ها راهگشای من در نوع نگاهم به طبیعت و اطرافم بوده است واین دست‌مایه خلق آثار من می‌باشد."

نمایشگاه "تلاطم مرئی" از ۸ تا ۱۲ مرداد برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌تواند در این روزها برای تماشای آثار مریم (صدف) کباری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان ، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول، مراجعه کنند.

1

 

گالری نگر موسسه هنری سکو نگارخانه نگر مریم کباری مریم (صدف) کباری موسسه فرهنگی هنری سکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین