کد خبر: 60736 A

روایت آیدین آغداشلو از این روزها/ درد و امید رنگ پریده/عکس

روایت آیدین آغداشلو از این روزها/ درد و امید رنگ پریده/عکس

آیدین آغداشلو، هنرمند و هنرشناس شناخته شده صفحه اینستاگرام خود را با یک اثر زیبا و تامل برانگیز از مجموعه خاطرات انهدام به روز کرده است که گویا زبان حال امروز ایرانیان است.

ایران آرت: " سال های برف ۰۸ " عنوان این اثر است که در سال ۱۳۸۷ خلق شده و مردی غمگین با نگاهی بی فروغ را به تصویر می کشد که چون تک درخت پژمرده پس زمینه اثر، گرفتار سرمایی ابدی ست در حالی که گویی شراره هایی سرخ فام از آتش و خشم از آسمان هم بر سرش می بارد. نگاه مغموم مرد اما به راهی ست که شاید باید آن را از مدال دور گردنش جستجو کرد، به مدال رنگ و رویی نمانده اما لبخند و گرمای عشق در آن پیداست، شاید نشانی از امید رنگ پریده !

خاطرات انهدام یکی از مهم ترین مجموعه های نقاشی های آیدین آغداشلو است، او خود در این باره می نویسد:" دوره خاطرات انهدام از سال ۱۳۵۳ شروع شد و به تخریب و از شکل انداختن نقاشی های رنسانسی گذشت. از این زمان، نقاشی های قرون پانزدهم و شانزدم اروپا شدند الگوی کارم و به جای اینکه به نظاره انهدام ارزش های زمانه ام بنشینم، خاطرات انهدامی را تصویر کردم که از نابجایی ارزش های اصیلی حکایت می کردند که در روزگار ما مجال وجود نداشتند و دوام و تاب نمی‌آوردند، و اشاره داشتم به عصری که در هتاکی و تخریب حد نمی‌شناخت و در هوای عفنش هر فرشته در چشم به هم زدنی پژمرده و خاکستر می شد. مثل آن صحنه کشف نقاشی‌های دیواری باستانی در فیلم رم فدریکو فلینی که نقاشی ها به محض تماس با هوای مسموم، رنگ می باختند و محو می‌شدند. "

خاطرات انهدام آیدین آغداشلو

سری خاطرات انهدام آغداشلو با وجود تلخی که در درون مایه آثار جریان دارد بسیار در بازار هنر طرفدار دارد و از جمله در حراج بونامز لندن (بخش هنر جهان عرب و هند، آپریل ۲۰۱۴) و نیز حراج کریستیز دوبی (بخش هنر مدرن و معاصر ایران، ترکیه و جهان عرب، اکتبر ۲۰۱۱) ارایه و با موفقیت به فروش رسیده است.

 

آیدین آغداشلو مجموعه خاطرات انهدام
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین