کد خبر: 61335 A

مثلث بازدارنده مالیات، بانک، گمرک / سهم تجسمی ایران در بازار هنر جهانی کم رنگ‌ تر شده / نماینده نگارخانه داران به وزیر ارشاد چه گفت؟

مثلث بازدارنده مالیات، بانک، گمرک / سهم تجسمی ایران در بازار هنر جهانی کم رنگ‌ تر شده / نماینده نگارخانه داران به وزیر ارشاد چه گفت؟

پریسا پهلوان در دیدار با وزیر ارشاد گفت: در سالهای اخیر به خاطر فشار اقتصادی و به ویژه در بحران کرونا معیشت اقتصادی گالریها و در نهایت هنرمندان بسیار با مشکل روبرو شده است .

ایران آرت: پریسا پهلوان، عضو تازه هیات مدیره انجمن صنفی نگارخانه داران به عنوان نماینده این انجمن در دیدار با محمد مهدی اسماعیلی که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: «متاسفانه در سالهای اخیر به خاطر فشار اقتصادی و به ویژه در بحران کرونا معیشت اقتصادی گالریها و در نهایت هنرمندان بسیار با مشکل روبرو شده است و قابل ذکر است زنجیره و حلقه ای از مشاغل به حرفه  گالریها وابسته هستند که تاثیر منفی مشکلات اقتصادی بر روی کسب و کار گالریها روی این حرفه ها و نیروی انسانی نیز تاثیر منفی گذاشته است که قابل توجه است.»

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

آقای دکتر اسماعیلی 

 از فرصت دیدار به ویژه در روز جهانی گسترش فرهنگ گفتگو و مدارا بسیار سپاسگزار هستم .

حرفه نگارخانه داری قدمتی در حدود 70 سال در ایران دارد و به همت انسان هایی والا ، دغدغه مند ،علاقه مند ، هنرمند ، فرهیخته و بعضأ کارآفرین و خلاق شکل گرفته است .

نگارخانه ها با تلاشهای فردی بر بستر بخش خصوصی بدون هیچ حمایت دولتی از ابتدا تا کنون فعالیت نموده اند و مسیر پرفراز و نشیبی را همراه با تحولات اقتصادی و داشته اند .

گالری ها مکان هایی آبرومند و امن برای معرفی ، نمایش و عرضه آثار هنری می باشند و همچنین مراکز نگارخانه ها با تلاشهای فردی بر بستر بخش خصوصی بدون هیچ حمایت دولتی از ابتدا تا کنون فعالیت نموده اند و مسیر پرفراز و نشیبی را همراه با تحولات اقتصادی داشته اند .

گالری ها مکان هایی آبرومند و امن برای معرفی ، نمایش و عرضه آثار هنری می باشند و همچنین مراکزی جهت معرفی و کشف استعدادها است و کشف استعدادها از آن جهت مهم است که در دو دهه اخیر (بیست سال گذشته) شاهد رشد چشمگیر مراکز آموزش عالی و موسسات آموزشی در عرصه هنر و به ویژه هنرهای تجسمی بوده ایم و همه ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان هنر به ویژه بانوان با دغدغه هنر و معیشت وارد بازارکار می گردند. و گالریها جهت معرفی و جذب  و کسب درآمد برای این هنرمندان جوان در کنار آنها  قرار می گیرند .

انجمن گالری داران در بیست سال گذشته با تلاش بدون وقفه و مستمر با تعداد معدودی از گالری داران و سپس پیوستن تعداد زیادی از گالری داران در پایتخت در سالهای اخیر تأسیس گردید و تلاش و  آرزو دارد در سراسر کشور این انجمن گسترش یابد و تنها در پایتخت نباشد و دیگر استانها را در برگیرد .

این انجمن جهت بهبود شرایط و خواسته های گالری داران با مسئولین و نهادهای مختلف دیدارهایی داشته است و در این سالها مشاهده شد که عوامل بازدارنده بسیاری وجود دارد که با آن ها مواجه میگردد .

عوامل بازدارنده و مشکلات جهت صدور آثار هنری و امور صادرات و گمرکی ، امور و تسهیلات و خدمات بانکی ،امور مالیاتی ، طرحهای نظارتی مختلف و عدم وجود تفاهم نامه ها در سازمانهای بین بخشی و فرا بخشی و عدم هماهنگی ها به ویژه با سازمانهای شهرداری و ادارات اماکن که یک نمونه مثال در این مورد زده شود : (مجوز در محیط های مسکونی است ولی در سالها و به ویژه ماه های اخیر گالری ها مشکلات بسیاری با سازمان شهرداری داشته اند)

که همه ی این موارد گالری ها را دچار سردرگمی نموده است . متاسفانه در سالهای اخیر به خاطر فشار اقتصادی و به ویژه در بحران کرونا معیشت اقتصادی گالریها و در نهایت هنرمندان بسیار با مشکل روبرو شده است و قابل ذکر است زنجیره و حلقه ای از مشاغل به حرفه  گالریها وابسته هستند که تاثیر منفی مشکلات اقتصادی بر روی کسب و کار گالریها روی این حرفه ها و نیروی انسانی نیز تاثیر منفی گذاشته است که قابل توجه است.

C6TyL4fwlLpY

نکته دیگرکه قابل ذکر است این است که جایگاه هنر و هنرمندان ایرانی در منطقه و در جهان همواره جایگاهی شایسته و والا بوده است ولی متاسفانه در سالهای اخیر با فشار اقتصادی و تحولات در بازارهای مالی جهان  و به ویژه تغییرات در نرخ ارز در کشور، حضور و سهم ایران در بازارهای هنر که خود سهم چشمگیری در بازارهای جهانی داشته اند کمرنگ و کمرنگ تر شده است و این در حالی  است که کشورهای منطقه و کشورهای غرب آسیا به اهمیت این فرصت توجه داشته‌اند و برنامه ریزی های چند لایه و چند سویه و هدفمند را انجام داده اند و متاسفانه ایران در این زمینه محدود تر شده است .

در خاتمه پیشنهاد می گردد که با مشارکت و همکاری آن وزارتخانه محترم کارگروههای تخصصی تشکیل گردیده و بستر تعامل ، مشارکت و مذاکره را فراهم نموده و انجمن گالریها ار این امر استقبال نموده و جهت گسترش فرهنگ و هنر به شکل والا همگی تلاش می نماید .

 

پریسا پهلوان محمد مهدی اسماعیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین