کد خبر: 61414 A

روایت ژوبین عبدیانی از ایده برگزیده‌اش در جایزه ویستا

روایت ژوبین عبدیانی از ایده برگزیده‌اش در جایزه ویستا

ژوبین عبدیانی ایده‌ای با موضوع نسل کشی کرد‌های اقلیم کردستان برای خلق اثر هنری ارائه کرده که به‌عنوان یکی از یازده ایده برگزیده چهارمین جایزه ویستا انتخاب شده است.

ایران آرت: ژوبین عبدیانی، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران از جمله هنرمندانی است که ایده او به عنوان ایده منتخب چهارمین جایزه هنر ویستا انتخاب شده و پس از گذران چند مرحله داوری، گزینش و مصاحبه به بخش نمایشگاهی راه یافته است.

او برگزیده‌ گروه داوران چهارمین سالانه عکس دانشگاه تهران و دبیر اجرایی پنجمین سالانه عکس دانشگاه تهران است و در چند نمایشگاه گروهی شرکت کرده و چندین مقاله پژوهشی در رابطه با عکاسی و هنر معاصر نوشته است. 

عبدیانی درباره ایده ارائه شده خود به چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا که به بخش نمایشگاهی راه یافته است، گفت: نسل کشی کرد‌های اقلیم کردستان در سال ۱۹۸۸ موضوع‌ اولیه‌ من برای این اینستالیشن بود. ۸ مکعب شیشه‌ای که از دو‌ قسمت فوقاتی و‌ تحتانی تشکیل شده‌اند؛ در داخل قسمت فوقانی که ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد خاک رس قرار می‌گیرد و در داخل قسمت تحتانی که ۳۰ سانتی متر مرتفع است آب قرار می‌گیرد، ۱۰۰ عکس‌پرتره از قربانیان این نسل کشی بر روی فلز چاپ می‌شوند و در داخل قسمت تحتانی با چیدمانی شبکه‌ای قرار می‌گیرند و در واکنش فلز با آب عکس‌ها اکسیده می‌شوند.

این هنرمند افزود: ۸ مکعب در درون گالری نمادی است از ۸ مرحله‌ی نسل‌کشی انفال در ۸ نقطه‌ی استراتژیک اقلیم کردستان.

ژوبین عبدیانی درباره جایزه ویستا بیان کرد: به نظر من ایده‌محور بودن این جایزه‌ نقطه‌ بسیار مثبتی است که می‌تواند بخشی از خلاء نبود هنر معاصر در ایران را پر‌ کند، هنرمند معاصر ایرانی باید تکلیف خود را با رویکردی که به هنر معاصر دارد مشخص کند، قاعدتا به نثر در آوردن و تالیف ایده‌ خود در قالب پروپوزال و آزمودن ایده قبل از اجرای آن بخش مهمی از هنر معاصر به شمار می‌آید.

او ادامه داد: ایده در‌ هنر اکنون اگرچه همانند اوایل شکل‌گیری هنر مفهومی عمل نمی‌کند؛ یعنی شکل دادن ایده به عنوان بخش بزرگی از کار هنری، اما امروزه نیز  در هنر معاصر جایگاه رفیعی دارد و در جریان‌های نوین غرب به طور ویژه ایده‌‌ی اثر هنری اولویت دارد بر مابقی اجزای آن.

ایده‌های منتخب چهارمین جایزه ویستا در نمایشگاهی که تا 9 مهرماه 1400 در گالری ویستا دایر است از ساعت 16 تا 20 قابل تماشاست.

آیین اختتامیه و معرفی برنده جایزه 30 میلیون تومانی با روشن شدن وضعیت بحرانی این روزهای کرونایی اطلاع رسانی خواهد شد.

 


 

 

 

گالری ویستا جایزه ویستا ژوبین عبدیانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین