کد خبر: 61652 A

مژده طباطبایی در دیدار هنرمندان با وزیر ارشاد: فقدان ارز دولتی حضور بین المللی هنر ایران را محدود کرد/ مالیات، گمرک و جعل آثار هنری مثلث بازدارنده توسعه هنر ایران است

مژده طباطبایی در دیدار هنرمندان با وزیر ارشاد: فقدان ارز دولتی حضور بین المللی هنر ایران را محدود کرد/ مالیات، گمرک و جعل آثار هنری مثلث بازدارنده توسعه هنر ایران است

هنرمندان سرمایه‌های معنوی ارزشمند این سرزمین هستند، اما از منظرهای مختلفی مانند بیمه، کمبود امکانات اولیه و مشکلاتی عمده در اجاره و تهیه کارگاه با مشکل جدی روبرو هستند

ایران آرت : مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده در دیدار جمعی از هنرمندان با محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال هاست گالری‌ها به عنوان بخش خصوصی، بدون کوچک‌ترین حمایت دولتی چرخ اقتصاد هنر را چرخانده و برای مطرح کردن هنر ایرانی در سطح بین‌الملل همت گماشته‌اند، و با بودجه‌های شخصی خود اقدام به شرکت در آرت‌فر ها و بینال های بین‌المللی کرده‌اند، در چند سال اخیر متاسفانه به دلیل وجود مشکلات پیش‌آمده‌ی اقتصادی این صنف با مشکلات متعددی روبه رو شده است، و به وضوح پیداست میزان حضور هنر ایران در رویداد های جهانی افت چشمگیری داشته است، از این رو اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت با تعیین ساز و کارهایی به ترمیم این شرایط بغرنج همت کند.

مژده طباطبایی افزود: یکی از اهداف گالری‌ها، اشاعه‌ی فرهنگ و هنر این مرز و بوم و شناساندن هنرمندان لایق و شایسته ایرانی به جامعۀ جهانی هنر بوده است که به طبع اقتصاد هنر نیز از آن جدا نیست. اما در این راه گالری‌داران با موانع بسیاری روبرو هستند، که از مهم ترین آن ها می توان به تعریف نشدن بودجه برای برپایی نمایشگاه در خارج از ایران اشاره کرد. تجربه ام را بازگو می کنم در سال ۱۳۹۷ برای برپایی نمایشگاهی در گرجستان برای گرفتن ارز دولتی از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد مجوزی برای تامین ارز گرفتم، اما متاسفانه در بانک مرکزی با این پاسخ مواجه شدم که ارز دولتی برای چنین اقدامی تخصیص داده نشده است.

طباطبایی که در دومین دیدار هنرمندان تجسمی با وزیر ارشاد سخن می گفت، خاطر نشان کرد: به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان جا به جایی وجه، امکان خرید و فروش آثار هنری در گستره بین الملل به پایین ترین سطح ممکن خود رسیده است و این واقعه مساوی شده با کمبود نقدینگی در بازار هنر که تاثیر منفی خود را در امرار معاش هنرمندان و رکود اقتصاد هنر بازتاب داده است. لذا دولت با تعیین مصوبه‌هایی جهت تشویق بخش‌های خصوصی و ارگان‌ها و موسسات جهت سرمایه‌گذاری در بخش هنر می‌تواند باعث ایجاد رونق در اقتصاد هنر شود.

مدیر گالری مژده گفت : مشکل ورود و خروج آثار هنری به کشور و سلیقه محوری در تعیین مالیات دو پاشنه آشیل دیگر پیش روی جامعه هنری ماست، متاسفانه هزینه‌های سرسام آور این نقل و انتقالات و به دنبال آن مسئله‌ی مالیات به طور قابل توجهی بازدارنده است. تا چند سال پیش در قانون مالیات‌های مستقیم، هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری معاف از مالیات بود، و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هم با سرمایه‌گذاری در بخش هنر می‌توانستند از این معافیت بهره‌مند شوند و این موضوع باعث رونق اقتصاد هنر و کمک به هنرمندان این سرزمین بود. امروز، با از دست رفتن چنین امکانی بخش بزرگی از سرمایه‌ی در گردش هنر متوقف شده است.

او تصریح کرد : من با پرداخت مالیات برای توسعه و آبادانی کشور مخالف نیستم، اما آنچه برای ما مشکل ایجاد کرده است، آشنا نبودن ممیز‌های مالیاتی یا ساخت و ساز سیستم اقتصادی گالری‌داران است. آنچه به عنوان آورده‌ی یک گالری از فروش اثر هنری می‌ماند درصدی است که طبق توافق و مقررات مندرج در دستورالعمل نگارخانه‌‌داران دریافت می‌شود و نه گردش حساب مالی آن‌ها، و هزینه‌هایی که در گالری وجود دارد هیچ یک شامل فاکتور رسمی نمی‌شود چرا که فروشندگان کالا یا خدمات از تسلیم فاکتور رسمی ممانعت می‌کنند و آنچه در انتها باقی می‌ماند یک نقدینگی وارد شده به سیستم است که هیچ خروجی قانونی ندارد.

دیدار وزیر ارشاد با هنرمندان تجسمی

طباطبایی در ادامه به مشکلات هنرمندان پرداخت و گفت: هنرمندان سرمایه‌های معنوی ارزشمند این سرزمین هستند، اما از منظرهای مختلفی مانند بیمه، کمبود امکانات اولیه و مشکلاتی عمده در اجاره و تهیه کارگاه با مشکل جدی روبرو هستند. دغدغه‌ی دائمی هنرمندان برای یافتن مکانی مناسب جهت برپایی کارگاه همواره از مشکلات ابتدائی و پیش روی آنهاست، حال آن‌که شهرداری می‌تواند با استفاده از امکانات متعددی که در سطح شهر وجود دارد تدابیری مناسب برای این مسئله بیندیشد. همچنین با استفاده از همین امکانات می‌توان اکسپو‌های هنری در سطح شهر برگزار کرد که  بی‌شک تاثیر شگرفی در ارتباط متقابل مردم با هنر و همچنین شکوفایی اقتصاد هنر در پی دارد.

مژده طباطبایی سپس به مسئله فراگیر شدن جعل آثار هنری اشاره کرد و گفت: لزوم تشکیل مجمعی قانونی و دولتی متشکل از کارشناسان شایسته برای تعیین اصالت آثار هنری ضروری تر از هر روز دیگری احساس می شود. متاسفانه متقلبانی با جعل آثار هنری اساتید کشور در حال سم‌پاشی در این عرصه هستند و عواقبی که این عمل قبیح در پی دارد بسیار برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم زیان‌آور و حامل خسارت‌هایی جران ناپذیر است و به دلیل نبود ارگانی قضایی و دولتی برای نظارت بر این موضوع، و نبودن مجازاتی برای افرادی که به این کار می‌پردازنند متاسفانه این ضایعه در حال رشد است و باعث می‌شود جامعۀ بین‌الملل هنری از قبیل حراجی‌ها و آرت‌فر ها اعتمادشان را به آثار هنری ایران از دست بدهند.

او همچنین به اهمیت مکتوبات در عرصه هنر اشاره کرد و گفت: ادبیات و هنر‌های تجسمی پیوند فکری و اندیشگی دارند، که به همین واسطه ضرورت وجود چاپخانه‌های مجهز و مواد اولیه کتاب داراست وادی را آشکار می‌کند. موزه هنرهای معاصر تهران جزو با ارزش‌ترین دارایی های فرهنگی این کشور و از مهم‌ترین موزه‌های جهان است، اما متاسفانه مجهز به چاپخانه و نشری مستقل برای خود نیست، در طی پروژه‌ی پژوهشی که با موزه داشته‌ام این ضعف مشکل بسیار مهمی بود و به دنبال آن در این زمینه می‌توان به مشکلات کمبود کاغذ و امکانات کافی و از بین رفتن و ورشکستگی صحافی‌ها و چاپخانه‌هایی اشاره کرد که چرخ دنده‌های فرهنگ این کشور بودند و متاسفانه در پی تحریم‌‌ها حذف شدند.

 

مدیر گالری مژده در پایان خواستار هم گرایی و وحدت همه اهالی فرهنگ و هنر شد تا در سایه یک کار جمعی و همت ملی فرهنگ و هنر دیر سال و باافتخار این مرز و بوم در دنیا بیش از پیش بدرخشد.

 

مژده طباطبایی گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین