کد خبر: 61727 A

بزرگداشت چیبا سلیمانیه میاموتور در موزه سرامیک فرزانه

بزرگداشت چیبا سلیمانیه میاموتور در موزه سرامیک فرزانه

موزه سرامیک فرزانه آیین بزرگداشت چیبا سلیمانیه میاموتور، هنرمند نقاش ژاپنی و رونمایی کتابِ «نیم قرن با ایران» را عصر جمعه ۲۳ مهرماه برگزار می کند.

ایران آرت : در این برنامه که ساعت ۱۵ تا ۲۰ خواهد بود بخشی از آثار این هنرمند ژاپنی ایران شناس نیز به نمایش در می آید.

موزه سرامیک فرزانه به همین مناسبت متنی از زنده یاد استاد پرویز کلانتری درباره میاموتو را منتشر کرده است که شهریور ۱۳۹۰ نوشته شده است:

چیبا میاموتو (سلیمانیه) نقاش ژاپنی است که سال‌ها در ایران به سر برده و می‌کوشد تا از آشنایی خود با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در آثارش بهره گیرد. از آنجا که چیبا مدت درازی در گیلان به سر برده طبعاً شیفته‌ی زیبایی دریا، جنگل و درختان آنجا شده ‌است.از این روست که در آثارش زیبایی‌های ایران را از چشم یک هنرمند ژاپنی می‌توان دید.توضیح بینش ژاپنیان با جهان و جهانیان کاری آسان نیست. اما در بیانی کلی، من نوعی ایجاز و سادگی را بر بنیاد اندیشه و حکمت عارفانه می‌توانم یافت که در هنرهای نقاشی، معماری، سرامیک و شعر ژاپنی نهفته است. شاید بتوان یادآور شد که هنر مدرن در مغرب زمین بر اثر انقلاب صنعتی گسترش یافته، اما در سرزمین‌های شرق ‌دور، از جمله ژاپن، که بخشی از اصالت خود را تاݘملات و مکاشفات خاص خود دارد، تاݘثیر چندانی به جا نگذاشته است.

موزه سرامیک فرزانه

نقاشی‌های آب‌رنگ چیبا میاموتو به عنوان نمونه بارز هنر ژاپنی، از ایجاز و سادگی مطلق برخوردار است. دلبستگی‌اش را به آثار فرهنگ ایران از جمله فرش و گلیم، می‌توان در ‌پس‌زمینه‌های نقاشی او یافت. من شخصاً آثار سرامیک این هنرمند را دوست دارم که ایجاز و سادگی هنر ژاپنی را در خود نهان دارد. آثار رنگ‌روغن او از چشم‌اندازهای گیلان می‌کوشد تا پلی بین فرهنگ ایران و ژاپن بنا کند، کاری که به‌نظر دشوار می‌آید.

نشانی موزه سرامیک فرزانه در میدان نیاوران، ضلع شمالی کاخ نیاوران، خیابان جبلی، پلاک ۲۳ است.

 

پرویز کلانتری چیبا میاماتو موزه سرامیک فرزانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین