کد خبر: 61972 A

بهزاد حاتم و دومین دیدار هنرمند با سروناز علم بیگی/ نمونه ای کمیاب که توانسته از هفت خوان آموزش هنر بگذرد و به خود باز گردد

بهزاد حاتم و دومین دیدار هنرمند با سروناز علم بیگی/ نمونه ای کمیاب که توانسته از هفت خوان آموزش هنر بگذرد و به خود باز گردد

بهزاد حاتم: شادمانم که آموزش هنر نتوانست او را راهی گورستان هنرمندان کند. اینک کودک آزاده مداد رنگی به دستی که نامش سروناز علم بیگی بود، بازگشته و در اوج آفرینش در کنار ماست.

ایران آرت: نقاشی هایی در نهایت سادگی ، گاه به خط خطی با زغال می مانند و گاه مانند گبه ایرانی رنگین و دلفریب اند؛ اما همگی آنها نسبت به دنیای اطراف خود هوشیارند و مخاطب را به اندیشیدن وا می دارند، این شاید کوتاه ترین توصیف از نمایشگاه نقاشی سروناز علم بیگی ست که این روزها در گالری اعتماد به تماشاست.

بهزاد حاتم ، چهره شناخته شده هنرهای تجسمی، مجموعه دار و مدیر گالری ۱۰ دومین دیدار هنرمند را به سروناز علم بیگی، نقاش و فیلم ساز اختصاص داده است که گالری اعتماد میزبانی اش را به عهده دارد.

این سلسله نمایشگاه های بهزاد حاتم که ذیل عنوان کلی "دیدار هنرمند " شکل گرفته است از مهر ۹۸ آغاز شد اما به جهت پاندمی کرونا با وقفه طولانی روبرو شد و اکنون با نمایشگاه نقاشی های علم بیگی دومین دور خود را پی گرفته است.

یادداشت های روزانه عنوان این نمایشگاه و دومین برنامه دیدار هنرمند است؛ سروناز علم بیگی متولد ۱۳۵۷، کارشناسی ارشد نقاشی دارد و در دهه های ۷۰ و ۸۰ در همین زمینه فعال بود ، لیکن در دهه ۹۰ به فیلم سازی روی آورد و  فیلم های اتاق دوم، تومارو لند و " نقطه و شیر " را ساخت، او همچنین کتاب داستانی با نام آن جا میان دو جهان را منتشر کرده است.

نمایشگاه سروناز علم بیگی با کیوریتوری بهزاد حاتم در گالری اعتماد

سروناز علم بیگی که می گوید رویاها و کابوس هایش را با نقاشی ثبت می کند پس از سال ها با نمایش ۶۸ نقاشی که در سال های اخیر خلق شده اند به این ضیافت پای گذاشته است.

بهزاد حاتم، منتقد صاحب نام و پدید آورنده این رویداد، در بخش هایی از پیش در آمد کتاب یادداشت های روزانه، دومین کتاب مجموعه دیدارهای هنرمند می نویسد:

" سروناز علم بیگی یکی از آن نمونه های کمیاب هنرمندانی ست که توانسته است از هفت خوان آموزش هنر، که بیشتر هنرمندان را راهی گورستان استعدادهای هنری می کند و از ناهنرمندان، گالری پر کن میسازد، بگذرد و به خود باز گردد. او اینک نیروی آن را بازیافته است که مانند روزگار کودکی اش با دست و دل و سری آزاد بگذارد نقاشی از درونش بیرون بریزد. رهایی آن را یافته است که روزها یک چیز، با یک رنگ بکشد، یا که امروز نگر دیروزش را نداشته باشد و چیزی دیگر بکشد، با رنگی دیگر. توانایی آن را یافته است که چیزهایی بکشد که خود نداند چیست. آزادی آن را یافته است که آنچه را کشیده با رنگ بپوشاند و باز بر آن بکشد و باز بر آن بکشد...

سروناز علم بیگی از این پیچیده تر است. این هست، و این نیست. آمیزه چندسویه، که خود را در کالبدهای نقاش، فیلمساز و نویسنده به نمایش می گذارد، آفریننده ایست که از زبانش شنیده ام که برایش یکی از بدترین و ترسناک ترین کابوس ها این است که دیگر نتواند بیافریند. او یکی از آن نمونه هایی ست که یادآور می شوند که هنر چیزی نیست که در جایی باشد و تو برای رسیدن به آن بایسته است که هنرمند شوی. نه. هنرمند است که هست و هنر آن است که از درون او زاده می شود.  شادمانم که آموزش هنر نتوانست او را راهی گورستان هنرمندان کند. اینک کودک آزاده مداد رنگی به دستی که نامش سروناز علم بیگی بود، بازگشته و در اوج آفرینش در کنار ماست. هنرمندی که سر و دل و منش او در برابر همه چیز واکنش نشان می دهد و هر رویدادی در جهان و هر چه دیگر که می بیند یا بر او می گذرد، در خواب یا بیداری، یادداشتی روی بوم او می شود، گذر کرده از پندارپردازی های شاعرانه و پرشور او. "

نمایشگاه سروناز علم بیگی با کیوریتوری بهزاد حاتم در گالری اعتماد

گفتنی ست سروناز علم بیگی، نقاش و مستندساز، پس از پایان دوره هنرستان در رشته گرافیک در سال ۱۳۷۵، دوره کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و معماری آزاد تهران را گذراند. نقاشی هایش پس از نخستین نمایش آنها در سال ۱۳۷۸ در نمایشهای تکی و گروهی بسیار در ایران دیده شده است. 

فیلمهای مستند سروناز علم بیگی در موزه ها و جشنواره های سینمایی ایرانی و جهانی بسیار نمایش داده شده است. مستند "تومارولند" جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم مستقل آسیا (۱۳۹۷) و جایزه بهترین فیلم هنری جشنواره بین المللی اسپات لایت (۱۳۹۷) را به دست آورده و در جشنواره های جهانی بسیار چون کیتزبوهل اتریش، بلداکس صربستان و جشنواره های بالی، کرت و زنگبار نمایش داده شده است.

مستند "نقطه و شیر" (۱۳۹۶) درباره اندیشه و نگاه پرویز تناولی به سفارش گالری ۱۰ برای گشایش نمایش بزرگ پرویز تناولی و شیرهای ایران در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و بارها در آن موزه و در جشنواره حقیقت، جشن تصویر سال و موزه مردم شناسی اسپانیا و چند جشنواره نمایش داده شده است.

او از سال ۲۰۱۷ عضو انجمن بین المللی زنان فیلمساز و عضو انجمن فیلمسازان زن اروپا است. فیلم تازه علم بیگی "هزار و یک شب دوری” نام دارد. کار ساخت این فیلم که تولید ایران و آلمان است از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در زمستان ۱۳۹۹ به پایان رسید. پروژه ساخت این فیلم در سال ۲۰۱۸ از سوی جشنواره جهانی فیلم هات داکس در تورنتو برای راه یافتن به بخش بازاریابی و در سال ۲۰۱۹ برای بخش فوروم این جشنواره برگزیده شد. این فیلم در برنامه نمایش چندین شبکه تلویزیون جهانی ست. 

در سال ۱۳۹۹ نخستین کتاب داستان او، آنجا میان دو جهان از سوی نشر کارگاه اتفاق منتشر شد.

دومین دیدار هنرمند تا یازدهم آبان در گالری اعتماد ادامه دارد.

بهزاد حاتم سروناز علم بیگی دومین دیدار هنرمند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین