کد خبر: 62033 A

گنج بازیافته ببینید/ عکسهای ۵۰ ساله محمد احصائی از موزه های جهان/ بهزاد حاتم و سومین دیدار هنرمند این بار در گالری گلستان

گنج بازیافته ببینید/ عکسهای ۵۰ ساله محمد احصائی از موزه های جهان/ بهزاد حاتم و سومین دیدار هنرمند این بار در گالری گلستان

شاید عنوان "عکسهای محمد احصائی" یک اشتباه چاپی به نظر بیاید یا تصور شود درباره عکسهایی از کسی دیگر است با نامی مشابه او. نام محمد احصائی در جایگاه یک خوشنویس و نقاش برجسته دوران ما، که آثار خوشنویسی و نقاشیهایش که بر پایه شکل حروف فارسی است اکنون در حراج های بین المللی قیمت هایی نجومی یافته، نامی چنان بزرگ است که همراه شدنش با هنری جز خوشنویسی در باور نمی گنجد. ولی این راست است. گنجی یافته شده است...

ایران آرت: گنجی یافته شده است از اسلایدهای رنگی که استاد احصائی در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، در روزگار دانشجویی خود، گرفته است. بخش بزرگی از این عکسها در موزه های جهان گرفته شده است.

شماری از این عکسها از جمعه هفتم آبان در گالری گلستان به نمایش در میآید و همان جا کتابی با تعداد بسیار بیشتری از عکسها رونمایی می شود.

این نمایش و کتاب که نام "گنج بازیافته" بر آن گذاشته شده، سومین نمایش و کتاب از رشته دیدار هنرمند از بهزاد حاتم است.

در کتاب گنج بازیافته می خوانیم:

"عکسهای موزه ها هنرمند جوانی را نشان می دهد که با نگاهی هنرشناس و ستایشگر، آمده است که بیشتر ببیند و بستاید و بیاموزد و هم زمان عکاسی کنجکاو و تیزبین و بازیگوش را که ولی دریچه دوربینش را بر هر چیزی نمی گشاید. او بسیار گزیده و سنجیده و شکیبا رفتار میکند. 

عکاسی در این روزگار، با دوربین های دیجیتال و گنجایش پایان نایافتنی شان را فراموش کنید. اینک هرکس با دوربین موبایلش میتواند به یک عکس خوب از یک نما دست یابد. هرکس از هر چیز عکسهای بسیار می گیرد و میان شان دست کم یکی خوب از آب در میآید. می توان بی درنگ عکسهای گرفته شده را دید و اگر خشنود کننده نبود دوباره و دوباره عکس گرفت. افزون بر این، دوربین ها همیشه آماده اند و عکاسی تنها با فشردن یک دکمه یا انگشت گذاشتن بر یک دایره انجام میشود. و چیز دیگری که نباید فراموش شود آنکه اینک همه دارند عکس میگیرند و عکس گرفتن در میان مردم و از هر چیزی و هر کسی، ناروا شمرده نمیشود. در روزگار پیشا دیجیتال، خود را در زاویه دید دوربین بیگانهای یافتن ناخوشایند بود و بسیاری آن را بر نمی تابیدند. پس عکاسی کردن در جاهای همگانی کار چندان دلپذیری نبود و گاه آزارنده هم بود. این که کسی که عکاسی پیشه اش نبود، بتواند در جایی همگانی دوربینش را در دست بگیرد و از چیزی که تنها در یک دم گذرا پیش میآید، با دوربینی که باید همه چیز آن را برای گرفتن هر عکس با دست آماده کرد، یک عکس، تنها یک عکس بگیرد و همه چیز آن عکس درست باشد، چیز چندان ساده ای نبود.   

یک گروه از عکسهای احصائی از پیوند میان نگرنده و کار هنری ست. برخی از اینها چیزی بیش از نگهداری یک دم درست از رو به رویی یک نگرنده با یک کار هنری ست، احصائی با نگر درست و با شکیبایی توانسته است از بسیاری از این رو به رویی ها و در آمیختن کار هنری و تماشاگر، یک کار هنری دیگر بیافریند." 

نمایشگاه عکس های سید محمد احصایی در سومین دیدار هنرمند بهزاد حاتم

در کتاب در کنار بعضی از عکس ها یادداشتی درباره آن به خط احصائی آمده است که خواندنی و شیرین است و به ارزش کتاب می افزاید.

کتاب "گنج بازیافته" را مانند دو کتاب پیشین دیدار هنرمند، نشر نظر در همکاری با گالری ۱۰ منتشر کرده است. همه کتاب های این رشته دو زبانه است و متن انگلیسی آن ترجمه متن فارسی نیست و نویسنده آن را برای خواننده غیر ایرانی نوشته و گاه در آن چیزهایی را توضیح داده که خواننده ایرانی خود بر آن آگاه است.

نمایشگاه عکس های سید محمد احصایی، نخستین نمایشگاهی است که گالری گلستان پس از پاندمی کرونا به صورت حضوری برگزار می کند و بار دیگر این گالری قدیمی تهران درهای خود را به روی مشتاقان هنر می گشاید.

گالری گلستان تا دوازدهم آبان در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ عکس های گنج بازیافته را به تماشا خواهد داشت.

 

سید محمد احصایی بهزاد حاتم گالری گلستان سومین دیدار هنرمند دیدار هنرمند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین