کد خبر: 62275 A

مژده طباطبایی: ارائه شخصیت چند وجهی مهدی سحابی کار دشواری بود/ آقایی: مهدی سحابی اولین نمایشگاهی است که موزه هنرهای معاصر با همکاری بخش خصوصی ، گالری مژده و بنیاد سحابی، برگزار می‌کند

مژده طباطبایی: ارائه شخصیت چند وجهی مهدی سحابی کار دشواری بود/ آقایی: مهدی سحابی اولین نمایشگاهی است که موزه هنرهای معاصر با همکاری بخش خصوصی ، گالری مژده و بنیاد سحابی، برگزار می‌کند

نمایشگاه «مروری بر آثار مهدی سحابی» به همت توامان گالری مژده ،بنیاد سحابی و موزه هنرهای معاصر تهران عصر سه شنبه ۱۱ آبان ماه) در موزه آغاز به کار کرد.

ایران آرت: نمایشگاه با ارائه جذاب دیوار نوشت ها در ورودی موزه هنرهای معاصر تهران شروع می شود که چهره ادبی سحابی را بازتاب می دهد و در دو گالری انتهایی موزه نقاشی ها، مجسمه ها و عکس های تماشایی مهدی سحابی خودنمایی می کند.

به نظر می رسد مژده طباطبایی، کیوریتور نمایشگاه مهدی سحابی به درستی گفته است ارائه چهره کامل این هنرمند به جهت تنوع فعالیت هایش امر سختی بود.

آثار مرتبط با بخش ادبی این نمایشگاه که به دلیل محدودیت فضا مقدم بر بخش هنری به نمایش گذاشته شده، حاوی شماری از آثار کتبی است که توسط مهدی سحابی ترجمه شده‌اند.

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

در توضیح این بخش از نمایشگاه چنین نوشته شده است: «ترجمه اگر بازآفرینی در زبانی دیگر باشد، ما با پرسشی هستی‌شناسانه پیرامون زبان دیگر و دیگری زبان مواجه هستیم. پرسش آن است که این بازآفرینی در زبان دیگر چگونه است؟

مهدی سحابی برای این بازآفرینی و مواجهه با هستی به سرزمین زبان‌های دیگر گام می‌گذارد، می‌کاودشان و آرام آرام ایماها و نشانه‌ها را تشخیص می‌دهد. این نشانه‌ها  ادراک آن‌ها چون سیر و سلوکی است برای ادراک دنیای زبان و نویسنده.»

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

در این بخش که به کیوریتوری سهراب احمدی است، همچنین بخشی از دست‌نویس‌های مهدی سحابی از ترجمه کتاب «مرگ قسطی» اثر لویی فردینان سلین نیز بر روی دیوارهای موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با سخنرانی احسان آقایی، رییس کل موز هنرهای معاصر تهران آغاز شد. او ضمن بزرگداشت یاد ایران درودی، گفت: «مهدی سحابی از زمره هنرمندانی است که اگر بگوییم مترجم، از ارزش او کاسته‌ایم. اگر بگوییم نقاش، باز هم از ارزش او کاسته‌ایم. در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مهدی سحابی را ساخته است. او یکی از انسان‌های فرهیخته‌ای است که من در زندگی‌ام افتخار آشنایی و گفت‌وگو با او را داشته‌ام.»

او ادامه داد: «این اولین نمایشگاهی است که موزه با همکاری بخش خصوصی برگزار می‌کند. بخش اجرایی کار کاملا توسط تیم گالری انجام شده که فکر می‌کنم همکاری خوبی برای موزه خواهد بود. این اولین موردی است که یک گالری ( گالری مژده) روی یک پروژه فرهنگی هنری ورود و سرمایه‌گذاری کرده است.»

آقایی در آخر ضمن تشکر از بنیاد سحابی، گالری مژده، تیم اجرایی موزه و هادی مظفری خاطرنشان کرد: «امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.»

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

مژده طباطبایی، کیوریتور بخش هنری این نمایشگاه و مدیر گالری مژده نیز در ادامه این مراسم سخنرانی کرد و گفت: «خانم درودی به من قول داده بودند که در افتتاحیه حضور خواهند داشت و می توان گفت به نوعی امروز به قولشان عمل کردند.»

او ادامه داد: «از دو سال پیش که بزرگداشت مهدی سحابی در گالری مژده برگزار شد، مصمم شدیم با موزه هنرهای معاصر این نمایشگاه را برگزار کنیم. با توجه به سایر وظایف گالری و شرایط کرونا، کار سنگینی بود اما نهایتا این پژوهش‌ها با تمام فرصتی که از ما گرفت انجام شدند.»

مدیر گالری مژده همچنین اضافه کرد: «وقتی قراردادمان را با موزه امضا کردیم، اهدافمان را بر اتصال دنیای ادبیِ مهدی سحابی با دنیای هنری‌اش گذاشتیم. بسیاری از مجموعه‌داران بودند که به ما مراجعه می‌کردند و نمی‌دانستند که آقای سحابی عکاس هم هستند، این مهم بدین معناست که مسیری سخت را طی کردیم تا نمایی درست از شخصیت چند وجهی زنده یاد سحابی ارائه کنیم.»

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

طباطبایی در آخر خاطرنشان کرد: «همه مجموعه‌ها با تمام تلاش‌ها ممکن است کاستی‌هایی داشته باشند. امیدوار هستیم که در تجربه‌های آینده بتوانیم عملکرد بهتری از خودمان داشته باشیم.»

مهدی حسینی، هنرمند پیشکسوت نیز یکی دیگر از افراد حاضر در این مراسم بود که سخنرانی کرد. او ضمن اشاره به این نکته که نخستین آشنایی او با مهدی سحابی به سال ۱۳۵۲ باز می‌گردد، به وجوهی از آثار این هنرمند که در نمایشگاه انفرادی «ماشین‌های قراضه» به نمایش گذاشته شده بود، اشاره کرد.

سهراب احمدی، کیوریتور بخش ادبی این نمایشگاه نیز در سخنان خود ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت ایران درودی گفت: «تلاش ما این بود که نشان دهیم چگونه از منشوری مثل آقای سحابی تکثرهای مختلفی بوجود می‌آید و در حوزه‌های مختلفی متولد می‌شود.»

در آخر مراسم از احسان آقایی، سهراب احمدی، مجید سحابی و مژده طباطبایی دعوت شد و کتاب مجموعه آثار این هنرمند به آنان اهدا شد.

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

پس از پایان مراسم نیز نهایتا پرده انتظار به کنار رفته و از این نمایشگاه رونمایی شد.

 

نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

 

 

مژده طباطبایی گالری مژده موزه هنرهای معاصر تهران مهدی سحابی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین