کد خبر: 62631 A

نخست وزیر یونان: گنجینه‌های تاریخی یونان را به موزه بریتانیا قرض میدهیم

نخست وزیر یونان: گنجینه‌های تاریخی یونان را به موزه بریتانیا قرض میدهیم

ایران آرت: نخست وزیر یونان در اظهاراتی جدید خواستار بازگرداندن مرمرهای دوهزارو پانصد ساله پارتنون به آتن شد و بار دیگر پیشنهاد داد در عوض پس گرفتن این مرمرها برخی از گنجینه‌های کشورش را به موزه بریتانیا قرض دهد.

به گزارش روز ایرنا از روزنامه گاردین،کریاکاس متسوتاکیس در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف تاکید کرد این مجسمه‌ها که با نام مرمرهای الگین نیز شناخته می‌شوند، به موزه آکروپولیس تعلق دارند: موضع ما مشخص است. مرمرها (ی پارتنون) در قرن نوزدهم میلادی به سرقت رفتند. این مرمرها به موزه آکروپولیس تعلق دارند و باید صادقانه در این باره گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: مطمئنم اگر دولت (لندن) بخواهد در این راستا اقدامی انجام دهد می‌توانیم با موزه بریتانیا به توافق برسیم که برخی از گنجینه‌های فرهنگی یونان را که تا به حال این کشور را ترک نکرده‌اند، به این موزه قرض دهیم.

پیشنهاد نخست وزیر یونان در آستانه مذاکرات روز سه‌شنبه وی با نخست وزیر انگلیس در لندن مطرح شد.

بوریس جانسون  نخست وزیر انگلیس پیش‌تر با بازگرداندن مرمرهای پارتنون به یونان مخالفت کرده و گفته بود این مرمرهای عتیقه به صورت قانونی به دست آمده‌اند و دلیلی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد.

لرد الگین، سفیر وقت انگلیس در امپراطوری عثمانی، بیش از ۲۰۰ سال پیش این مرمرها را از معبد پارتنون برداشت و با این کار یکی از معروف‌ترین مناقشات فرهنگی جهان را به راه انداخت.  

گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه اولین جلسه رو در رو میان نخست وزیر یونان و انگلیس است که در آن مساله مرمرهای پارتنون به صورت رسمی مطرح می‌شود. میتسوتاکیس که دولت راست میانه او در ژوئیه سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید، بارها از این مرمرها به عنوان مهمترین پیوند نمادین میان یونان مدرن و اجداد آن یاد کرده است.

اصرار یونان بر بازگشت مرمرهای پارتنون به این کشور پس از آن شدت گرفت که مشخص شد سقف شیشه‌ای گالری دوین در موزه بریتانیا که مرمرهای پارتنون در آن به نمایش گذاشته شده‌اند، به دنبال بارش شدید باران نم داده است. موزه بریتانیا این خبر را تایید اما تاکید کرد هیچ آبی به این مرمرها برخورد نکرده و آسیبی به آنها نرسیده است.

 

یونان گاردین دیلی تلگراف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین