کد خبر: 63311 A

هشدار لیلی گلستان و گالری هما درباره زیاد شدن آثار جعلی علی گلستانه

هشدار لیلی گلستان و گالری هما درباره زیاد شدن آثار جعلی علی گلستانه

ایسنا خبر داد چند روزی است که آثار جعلی و با امضای ساختگی از علی گلستانه، هنرمند فقید در حال دست به دست شدن است.

ایران آرت: ایسنا نوشت: چند روزی است که آثار جعلی و با امضای ساختگی از علی گلستانه، هنرمند فقید در حال دست به دست شدن است. در همین رابطه به گفت‌وگو با لیلی گلستان پرداختیم تا درباره این اتفاق، علت جعل شدن آثار هنری و همچنین راه‌حل‌های احتمالی برای جلوگیری از آن بیشتر بدانیم.

جعل آثار هنری در فضای هنرهای تجسمی پیشینه‌ای طولانی دارد؛ از علی گلستانه گرفته تا نقاشان دیگر، این اتفاق تلخ گریبان‌گیر بیشتر هنرمندان شناخته شده است.

گالری هما امروز (سه شنبه، ۳۰ آذر) در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از زنده‌یاد علی گلستانه چنین نوشت: «قدیم‌تر چند صباحی می‌گذشت تا آثار جعلی از یک هنرمند فقید دست به دست بشود؛ چند روزی است آثار عجیبی با امضای ساختگی گلستانه در تهران پراکنده‌اند. خودش اگر بود این شکلی از گوشه چشم نگاه می‌کرد و زهرخند می‌زد.»

 

حتی از گالری‌دار هم بعید نیست که آثار جعلی بفروشد
با منتشر شدن این خبر در فضای مجازی، خبرنگار بخش تجسمی ایسنا در تماسی با لیلی گلستان، گالری‌دار ابعاد این قضیه را جویا شد.

وی در همین رابطه چنین اظهار کرد: «این اتفاق فقط برای آثار علی گلستانه رخ نداده است، بلکه برای همه هنرمندان است. کارهای تقلبی بسیار زیاد شده و خریداران باید بدانند که از هر کسی نباید هر کاری را خریداری کنند. حتی از گالری‌دار هم بعید نیست که آثار جعلی بفروشد؛ چراکه ممکن است خود مدیر گالری نیز موقع خرید اثر متوجه جعلی بودن آن نشود.»

وی ضمن اشاره به این نکته که گالری‌دارها باید بیشتر حواسشان را جمع کنند، خاطرنشان کرد: «این افراد انقدر درجه یک تقلب می‌کنند که امکان شناسایی خیلی کم است؛ بنابراین گالری‌دارها باید حواسشان باشد که از چه کسی کار را خریداری می‌کنند. به عبارتی فرد فروشنده باید شناسنامه کار و پیشینه خرید را به گالری‌دار بدهد.»

گلستان همچنین ادامه داد: «هرکسی که فوت می‌شود فورا این بلا بر سر آثار او می‌آید. علی گلستانه، سهراب سپهری و ... هنرمندانی هستند که نمونه تقلبی آثارشان در بازار زیاد دیده می‌شود.»
این مدیر گالری در آخر ضمن اشاره به این نکته که آثار هنری صرفا نباید از مجرای گالری‌ها خرید و فروش شوند، اضافه کرد: «نقاش‌ها اگر با گالری قرارداد دارند، باید آثارشان فقط در همان گالری خرید و فروش شود اما لزوما همه نقاش‌ها با گالری قرارداد ندارند و بنابراین می‌توانند در آتلیه خودشان نیز به فروش آثارشان بپردازند.»

 

لیلی گلستان گالری هما علی گلستانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین