کد خبر: 63315 A

ویدئو: حافظ خوانی یلدایی آیدین آغداشلو/ انار تمثیلی از عمر انسان

ویدئو: حافظ خوانی یلدایی آیدین آغداشلو/ انار تمثیلی از عمر انسان

استاد آیدین آغداشلو برای یلدای ۱۴۰۰ اناری که ۳۶ سال پیش و برای شاعر شیرین سخن احمد رضا احمدی خلق کرد را به تماشا گذاشته و رازهایی از انار فاش کرده است؛ اما همچنان حافظ خوانی استاد در یلدای ۱۳۹۶ چون فال خوش یمن دست به دست می شود.

ایران آرت: آیدین آغداشلو، نقاش و هنرشناس در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشته است:

امسال انار شب یلدایم را خودم دانه کردم. از انارهای درشتی که از باغی در ساوه برایم می‌آورند. وقتی انار را دانه می‌کردم انگار به هزار و پانصد سال پیش و به زمان ساسانیان رفته بودم که حتماً در آن زمان هم، سر و ته انار را می‌زدند و فال فال و دانه می‌کردند و می‌ریختند توی کاسه‌های شیشه‌ای زیبای سبز رنگ نقش دارشان. از پنج هزار سال پیش ایرانی‌ها نقش و حجم انار را در بسیاری از چیزهایی که می‌ساختند می‌آوردند؛ از دستبند و گردنبند و گوشواره تا سپر و پرچم و پارچه.

آیدین آغداشلو

انار برایشان تمثیلی بود از عمر انسان: گوی قرمز و مسدودی که درونش پر است از دانه‌های ریز زیاد و هر دانه‌ای به نشانه و تمثیل شبی و روزی از عمر، که تا بازش نمی‌کردی دانه‌ها شمارش نمی‌شد و از بیرون شمارگانش را به چشم نمی‌دیدی، که تا عمری را نگذرانی، مزه‌ی شب‌ها و روزهای سپری شده را در نمی‌یابی… و انار عمر من چه پردانه بود و دانه‌ها چه گس و چه شیرین بودند در عین حال… و خوشا به حال من و عمر دراز من.

اثر انار ، تصویرگری روی جلد مجموعه اشعار «هزار پله به دریا مانده است» اثر احمدرضا احمدی، ۱۳۶۴

گواش و مدادرنگی روی کاغذ، ۱۶ در ۲۲ سانتی متر است.

اما حافظ خوانی ایشان در یلدای چهار پیش که در این طولانی ترین شب سال نوید آستان جانان می دهند

 

 

آیدین آغداشلو فال حافظ حافظ خوانی آیدین آغداشلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین