کد خبر: 63667 A

گالری ویستا امروز دو افتتاحیه هم زمان / روایت دو ندا / نقاشی، اینستالیش، ویدئو آرت و موسیقی

گالری ویستا امروز دو افتتاحیه هم زمان / روایت دو ندا / نقاشی، اینستالیش، ویدئو آرت و موسیقی

گالری ویستا عصر امروز هم دو نمایشگاه افتتاح می کند که چندین مدیوم هنری را ارائه می دهند.

ایران آرت: گالری ویستا عصر جمعه هشتم بهمن میزبان نمایشگاه نقاشی و اینستالیش ندا جلیلی با سویه محیط زیست و اکران ویدئو آرت « رویای شهرزاد » اثر ندا طاهری بشرویه با سویه ستایش موسیقی است

نقشه ریشه عنوان نمایشگاه ندا جلیلی است.

در آستانه افتتاحیه این نمایشگاه متنی از نرگس عتیقی، برای معرفی نقشه ریشه منتشر شده است. در این نوشته آمده است: « در سا‌ل‌های اخیر، کاربرد نقشه برای تعیین موقعیت مکانی افراد و اشیاء، در ارتباط با سایر نقاط جهان، فرصتی بی‌نظیر برای هنرمندان ایجاد کرد تا از زبان و نمادهای آن در گسترة هویت، محیط زیست، فرهنگ، سیاست و... بهره‌برداری کنند. هنرمندان بیش از پرداختن به داده‌ها، از طریق نقشه‌، درک، احساسات و تصورات خود را در مورد مکان‌، بیان می‌کنند. ندا جلیلی، پیش‌تر، از این قابلیت، جهت نمایش مرزهای رو به گسترش خشکی‌های زمین و از بین رفتن منابع آبی استفاده کرده است. وی در آثار متأخر خود، نقشه را به عنوان راهنمایی بصری برای درک موقعیت مکانی درختان قطع شده تهران- به خصوص خیابان ولیعصر- به کار می‌برد؛ حیاتی که به طور گسترده، در حال نابودی است. در حقیقت جلیلی با برجسته کردن این موضوع، پیامدهای بحرانی تخریب درختان و زیستگاه‌های طبیعی و بومی را یادآور می‌شود. از آن جمله، می‌توان به آلودگی محیط زیست اشاره کرد که امروزه به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زندگی شهرنشینی تبدیل شده است و سالانه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به ساکنان شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان تحمیل می‌کند. 

هم زمان ، گالری ویستا در قسمت ویستا پلاس اکران ویدئو آرت « رویای شهرزاد » اثر ندا طاهری بشرویه را رونمایی می کند.

این اثر در واقع تصویرسازی با نمک روی مقوا و متحرک‌سازی از طریق انتقال تصاویر به محیط دیجیتال است که در سال ۱۳۹۷ خلق شده است.

ندا طاهری بشرویه ، متولد 1364 در مشهد، فارغ التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران است. او فعالیت های مستقل در زمینه تصویرسازی ( بصورت تک فریم و داستانی در زمینه طراحی جلد، تصویرگری آموزشی برای کودک و موضوعات فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی) را در رزومه خود دارد. ضمن اینکه موسیقی را به صورت حرفه ای به عنوان نوازنده و همکاری با مجموعه های ارکسترال در مشهد و تهران ادامه می دهد

در استیتمنتی که برای اکران ویدئو آرت ندا طاهری بشرویه در گالری ویستا منتشر شده است، امده است: «

برون رفت موسیقی از مرز مادیات و گام نهادن در جهانی که در حلقه زمان و مکان نمی‌گنجد و پیوسته در حال انبساط است، و نمایش این تعلیق و ناپایستگی مرا برآن داشته تا از طریق تصویر، رنگ جسمیت بر پیکره موسیقی نشانده و از طرفی تصویر را وارد قلمروی جهان غیرمادی بنمایم.

گریز از سلطه مادیات و مساله هستی یافتن در عین نیستی، ماده‌ای را طلبیده که وجودی خارجی داشته باشد، خود اتفاق لحظه‌ای را رقم زند و سپس محو گردد. بلورهای ریز نمک این قابلیت را در اختیارم قرار می‌دادند تا با گذر موسیقی و ذات لحظه و ماهیت جنبش درونی‌شان همراه شوم و به تصاویر غیرمادی ذهن، جامه عینیت بپوشانم.

رویای شهرزاد در حقیقت، روایتی موسیقایی است که بر پایه داستان‌های هزارویک‌شب و سمفونی شهرزاد کورساکف شکل گرفته است. همراه با جهانی از تصاویر ناپایدار که چونان موجی از دل یکدیگر سربرون آورده و بار دیگر در هم فرو می‌غلتند. نقشی از هزارتوی موسیقی و داستان که به واسطه‌اش نگاهتان را بربایم و شما را در سرزمین ناشناخته‌های شهرزاد بیدار نمایم.

در این اثر به دنبال نگاهی کودکانه و ماجراجویانه بوده‌ام. همان‌گونه که در فرآیند شکل‌گیری تصاویر برایم اتفاق افتاد. امکان بازی و تجربه کردن و در نهایت تسخیر تصاویر در لحظه پدیدار شدن. در روایت پیش رو، موسیقی بیان دیگری است از جریان تصاویر صامت و ساکن که در همنشینی با ارتعاشات موسیقی به حرکت آمده‌اند و معنای خود را در سلسله مراتب نمودشان، پدیدار شدن تدریجی و همراهی نوای موسیقی، به گونه‌ای دیگر بازگو می‌کنند. »

گالری ویستا در نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه ۱۲، پلاک ۱۱ واقع است.

گالری ویستا ندا جلیلی ندا طاهری بشرویه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین