کد خبر: 70621 A

فریدون آو| آرت جمیل| مرکز هنرهای جمیل

ببینید: مجموعه داری از نگاه فریدون آو در آرت جمیل

ببینید: مجموعه داری از نگاه فریدون آو در آرت جمیل

آرت جمیل گزیده ای از مجموعه لعل فریدون آو را با کیوریتوری نگار عظیمی و سهراب محبی را عصر چهارشنبه ۲۷ سپتامبر برای هفت ماه به تماشا گذاشت.

ایران آرت: عظیمی و محبی گزیده ای از مجموعه لعل را برای ارائه در ۵۸مین دوره اینترنشنال کارنگی پتسبورگ انتخاب کردند که ابتدا در آنجا به نمایش درآمد و اکنون همین گزیده که شامل آثار ۳۶ هنرمند ایرانی و یک یونانی ست در دبی ارائه می شود. نکته جالب اینکه این نمایش هفت ماه تا ۲۳ مارس ۲۰۲۴، چهارم فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

این نمایش به سلیقه و دید هنری فریدون آو در زمینه مجموعه داری هنری اختصاص دارد که با استقبال شایان توجه مردم و پس از یک نشست یک ساعته آغاز به کار کرد.

علاوه بر آقای آو، کیوریتورها ، خانم آنتونیا کارور Antonia Carver مدیر آرت جمیل در این مراسم سخنرانی کردند.

لعل، نام کلکسیون شخصی آقای آو است که شماری از آثار هنری چهار نسل تجسمی ایران در آن نگهداری می شود.

بر دیوار نوشت این نمایشگاه نوشته شده است:

در طول پنج دهه گذشته، فریدون آو، هنرمند تهرانی و پاریسی، مجموعه‌ای قابل توجه از آثار هنری را گرد هم آورده است که از دیدگاه منحصربه‌فرد او به‌عنوان ایرانی زرتشتی که هنر خود شامل نقاشی، چاپ‌سازی، طراحی صحنه و لباس، و نمایشگاه می‌باشد، به‌وجود آمده است. - ساخت، چه قبل و چه بعد از انقلاب ایران

1979. مجموعه گسترده او از هنر مدرن و معاصر ایران گواهی است بر حساسیت منحصر به فرد او، چشم زیرک و فداکاری مادام العمر او به هنر دوستی.

آو پس از سال‌ها تحصیل در خارج از کشور، در سال 1970 به عنوان متصدی و طراح در مرکز فرهنگی جامعه ایران و آمریکا در تهران مشغول به کار شد و در آنجا نمایشگاه‌های نوآورانه‌ای از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی ترتیب داد. تقریباً در همان زمان، او یک مجموعه هنری را به طور جدی با پولی که از مادربزرگش قرض گرفته بود شروع کرد. او در طول سال‌ها به مجموعه‌داری ادامه داد، در حالی که به سمت‌هایی در مؤسسات هنری تهران رفت، از جمله کارگاه تئاتر آوانگارد (کارگاه نمایش)، جایی که به عنوان طراح کار کرد، و گالری زند، که در آنجا به عنوان کار مشغول بود. کارگردان هنری.

پس از انقلاب، آو در حالی که هموطنانش دسته دسته کشور را ترک می کردند، در وطن ماند؛ او در اوایل دهه 1980، مکان 13 ونک، یک فضای هنری مستقل برای هنرمندان نوظهور ایرانی را در سوله باغی در یک میدان نمادین تهران راه اندازی کرد. نمایشگاه‌های 13 ونک، مخاطبان مختلفی را به خود جلب کرد. اگرچه 13 ونک در سال 2009 بسته شد، آو همچنان به معرفی و حمایت نسل های متوالی هنرمندان در داخل و خارج از ایران ادامه داده است.

آثار به نمایش درآمده در آرت جمیل تقریباً به سه دوره تعلق دارند: اواخر دوره پهلوی، اوایل دوران انقلاب و 20 سال اخیر. با این حال در ارائه این آثار هنری آگاهانه از نظم و روایت‌های استاندارد فاصله گرفته است.

آو خود هنرمندی ماهر است و رمز جذابیت لعل را باید همین دانست.

فریدون آو مرکز هنرهای جمیل نگار عظیمی سهراب محبی مجموعه لعل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین