کد خبر: 70654 A

بینال خوشنویسی دبی | Dubai Calligraphy Biennale

اسرافیل شیرچی ، امید ربانی ، محمد نباتی و وحید جزایری در موزه اتحاد دبی در اولین بینال خوشنویسی دبی Dubai Calligraphy Biennale

اسرافیل شیرچی ، امید ربانی ، محمد نباتی و وحید جزایری در موزه اتحاد دبی در اولین بینال خوشنویسی دبی Dubai Calligraphy Biennale

حضور آثار چهار هنرمند ایرانی شناخته شده خط و خوشنویسی در کنار هنرمندان عرب و ترک در موزه اتحاد دبی ، صحنه ای باشکوه از تنوع در نخستین بینال خوشنویسی دبی، Dubai Calligraphy Biennale ارائه کرده است.

ایران آرت: موزه اتحاد دبی، صحنه اصلی بینال خوشنویسی دبی است که به صورت نمادین توسط شیخ حمدان ولیعهد دوبی و شیخا لطیفه دختر شیخ محمد و ریاست فرهنگ و هنر دبی افتتاح شد.

این نمایشگاه با نمایش 90 اثر، زبان بصری خوشنویسی عربی را از طریق قطعاتی که بیش از 50 هنرمند خلق کرده‌اند، به تماشا گذاشته است.

این آثار هم خط و هم تزیینات سنتی عربی را به نمایش می‌گذارد و بر ارزش زیبایی شناختی کلمه بصری تأکید می‌کند.

از هنرمندانی مانند اسرافیل شیرچی ، امید ربانی ، محمد نباتی و وحید جزایری ، عمران البلوشی، علی ممدوح، عایشه بن براهیم ، جمال الترک، حاکم غنام ، محفوظ ذنون، محمد مندی ، خالد بن سلیمان ، مصعب الدوری ، عبدالقادر الریس ، محمد النوری، ناصر السالم، الحاج نورالدین ، صبا الربیلی و ... نمونه هایی شاخص به نمایش است.

اسرافیل شیرچی در بینال خوشنویسی دبی | Dubai Calligraphy Biennale

علاوه بر موزه اتحاد ، 15 نمایشگاه دیگر، فعال سازی بیش از 30 مکان، حضور بیش از 200 هنرمند داخلی و بین المللی و بازتاب تایپوگرافی به 8 زبان دنیا نخستین بینال خوشنویسی دبی را به سکویی تحلیلی برای خط بدل کرده است.

بینال دوسالانه خوشنویسی دبی Dubai Calligraphy Biennale به ابتکار Dubai Culture برپا شده و با رویکردی نوین و پژوهشی خط ، خوشنویسی و تایپوگرافی را به عنوان عنصری هویتی در فرهنگ بشری ارائه می کند.

بینال خوشنویسی دبی | Dubai Calligraphy Biennale

دوسالانه خوشنویسی دبی توسط گروه الرستمانی (Al Rostamani Group) به عنوان حامی اصلی و صندوق الوطن (Sandooq Al Watan) به عنوان حامی مورد حمایت قرار گرفته و دوسالانه با مشارکت نهادهای مختلف در صحنه فرهنگی محلی از جمله: منطقه طراحی دبی (D3)، انجمن فرهنگی و علمی، کتابخانه محمد بن راشد، اکسپو سیتی دبی، DIFC Gate Avenue، بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویس، مرکز جمعه الماجد، اداره اقتصاد و گردشگری دبی، دفتر رسانه دبی، شهرداری دبی، Alserkal Avenue، آرت دبی، موزه زنان، تشکیل، آرت جمیل، گالری متار بن لاهج، گالری بوکارا، Foundry، گالری هنری خاولا، گالری Firetti، گالری Efie،   گالری AWC، کتابفروشی هاب، BEDU، گالری اپرا، گالری Mondoir و همچنین با همراهی thejamjar, Medaf, Mirzam, Kalimat , Slay Café, Frame Café, 3IXAM در حال برگزاری است.

علاوه بر تمام این رویدادها در منطقه طراحی دبی (Dubai Design District)، خط را به عنوان وسیله‌ای برای تبادل فرهنگی گرامی می دارد و بیش از 100 اثر هنری و قطعات الهام گرفته از خوشنویسی را به نمایش می‌گذارد که فرهنگ‌های گوناگون را منعکس می‌کند. همچنین گالری AWC در DIFC Gate Avenue شاهکارهای هنر معاصر را ارائه می‌کند که تعامل حروف با اشکال و رنگ‌ها را نشان می‌دهد.

آثاری که در موزه الشندغه (Al Shindagha Museum) به نمایش درآمده علاقه امارات متحده عربی به تاریخ خط را از طریق 25 اثر و مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی و اسنادی که آغاز خوشنویسی و نگارش عربی را در این کشور بازگو می‌کند، نشان می‌دهد.

نمایشگاهی که به میزبانی مرکز فرهنگی کودکان الجلیله (Al Jalila Cultural Centre) برگزار می‌شود، حدود 30 اثر هنری را ارائه می‌کند که توانایی خوشنویسی را در ادغام و تعامل با رسانه‌ها و مواد مختلف مانند سرامیک، منسوجات، چوب، سنگ، چرم، شیشه، اکریلیک، آهن، و... نشان می‌دهد. 

مجموعه Foundry بلوار کرسنت EMAAR از زاویه ای دیگر به عنصر خط می پردازد.

بینال خوشنویسی دبی | Dubai Calligraphy Biennale

نمایشگاهی که به میزبانی انجمن علمی و فرهنگی - الممزار (Al Mamzar) برگزار می‌شود، شامل 30 تابلوی هنری است که علاوه بر تعامل با تزیینات و مواد بدیع، توانایی‌های خلاق خوشنویسان شرکت‌کننده را در کنترل شکل‌ها و اتصال حروف با فونت‌های کلاسیک عربی نشان می‌دهد.

پلتفرم کتابخانه هنر و طراحی الصفا (Al Safa Art and Design Library)، نوری بر هنرهای طراحی مد و جواهرات می‌اندازد و از طریق 40 قطعه خلاقانه نحوه استفاده از خوشنویسی و زیبایی شناسی آن را به عنوان وسیله‌ای الهام بخش برای بیان هویت شخصی و اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

نخستین دوسالانه خوشنویسی دبی تا پایان ماه اکتبر جاری دایر خواهد بود.

 

اسرافیل شیرچی بینال خوشنویسی دبی Dubai Culture Al Rostamani Group Dubai Calligraphy Biennale امید ربانی محمد نباتی وحید جزایری موزه اتحاد دبی گروه الرستمانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین